آتش به جان زاگرس: پاوه و جوانرود، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش محیط زیست

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس در هفته‌های گذشته بخشی از پوشش گیاهی کرمانشاه، خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد را از بین برده است.

آتش‌سوزی در پاوه و جوانرود

به گفته انجمن محیط‌ زیستی «ژیوا» پاوه در حدود یک ماه گذشته هشت مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های پاوه رخ داده است. به گزارش وبسایت «کردپا»، در جریان آتش‌سوزی مناطق «مەڕەخیڵ» و «بەلەبزان» تاکنون ده‌ها هکتار از مراتع و جنگل‌های بلوط این شهرستان طعمه حریق شده‌اند.

آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های روستای «نوئل» جوانرود از عصر ۱۷ خرداد نیز آغاز شده و در دیگر مناطق «لورابی» و «نوخان» آتش‌سوزی شده بود. این آتش‌سوزی پس از آن به منطقه «کانی شوشه‌ل» رسید و از روز یکشنبه ۲۰خرداد آتش‌سوزی «شەشو‌ل» به منطقه «‌سپیوه‌ر» و «میراول»‌ رسید.

آتش‌سوزهای منطقه «بلبزان» پاوه از عصر روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ شروع و با وجود مهار شدن آن از روز پنجشنبه ۱۷ خرداد مجددا شعله‌ور شد. مراتع و جنگل‌های «وشکه‌ناو» و «شوشمی» نیز از دیگر مناطق پاوه بودند که در روزهای گذشته درگیر آتش شدند. روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، فعالین محیط‌ زیست اعلام کردند که سرانجام بارش باران سبب خاموش‌شدن آتش‌سوزی گسترده «بلبزان» شد. با وجود این، در ۲۰ خرداد بخش «ذی» پس از آن نیز هنوز درحال آتش‌سوزی بود و نیروهای مستقر در حال مهار آتش بودند.

به گفته فعالان محیط زیست محلی با وجود وضعیت کوهستانی این منطقه مردم محلی به خاموش‌کردن حریق‌ها پرداختند. آن‌چنان که انجمن محیط زیستی «چیا» در مریوان در بیانیه‌ای از مردم بومی یا غیربومی داوطلب خواسته بود تا پیش از ورود به محل، حتما با انجمن‌های مردمی تماس بگیرند و با هماهنگی آن‌ها عازم منطقه شوند.

Ad placeholder

آتش‌سوزی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری برنا، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت:

۶۵ حریق در جنگل‌ها و مراتع استان از ابتدای امسال تاکنون رخ داده که با مهار به موقع بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها از وارد شدن آسیب جدی به منابع طبیعی خوزستان جلوگیری شد.

سرهنگ عزیز قلاوند ۲۸ خرداد در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت طی یک هفته اخیر جنگل‌های زاگرس در سه منطقه «لالی»، «اندیمشک» و «دزفول» دچار آتش‌سوزی شدند.

او علت وقوع این آتش‎‌سوزی‌ها را رعد و برق و اتصال خطوط برق عنوان کرد که با مهار به موقع از سوی ماموران یگان حفاظت از توسعه حریق جلوگیری شد.

قلاوند درباره روند مهار این حریق گفت:

برای سرعت بخشیدن به مهار آتش‌سوزی این جنگل‌ها یک دستگاه بالگرد از استان فارس برای حمل و نقل ماموران یگان حفاظت استان اعزام شد و با پیگیری استاندار خوزستان مقرر شد بالگرد تا یک هفته در استان مستقر باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه برای مهار این آتش‌سوزی‌ها استاندار و مدیریت بحران خوزستان نیز وارد میدان شدند ادامه داد:

برای سرعت بخشیدن به مهار آتش‌سوزی‌های جنگل و مراتع نیاز به بالگردهای آبپاش است چرا که در بسیاری مواقع امکان حضور ماموران یگان در میان آتش نیست.

برای مهار آتش‌سوزی‌ها به تجهیزات انفرادی، گروهی و تجهیزات خاص جنگل‌ها و استقرار یک بالگرد در استان‌ها نیاز است.

به گفته قلاوند در بسیاری موارد تا اعزام یک بالگرد از استان‌های دیگر زمان زیادی صرف می‌شود و ممکن است بر اثر آتش‌سوزی خسارت‌های جدی به منابع طبیعی استان وارد شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد: خوزستان با داشتن جنگل‌های زاگرسی و هوای بسیار گرم که احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها ر.ا بیشتر می‌کند نیازمند تجهیزات بیشتری برای مهار حریق است.

خوزستان دارای ۶٬۴ میلیون هکتار اراضی ملی و طبیعی است و در۱۰ شهرستان استان جنگل‌های زاگرسی گسترده شده است.

محیط‌ زیست ایران: رکورد ۶۲۳ آتش‌سوزی در چهار ماه نخست امسال

آتش‌سوزی در استان فارس

آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس در شهرستان رستم استان فارس از ظهر روز پنجشنبه ۲۴ خرداد آغاز شد.

فعالان محیط‌ زیست خبر دادند که ستاد بحران استان فارس برای کمک‌رسانی تاخیر داشت و کمبود امكانات از جمله بالگرد آبپاش وجود داشت.

روز گذشته، ۲۷ خرداد، فرماندار شهرستان رستم خبر داد که این آتش‌سوزی تا حدود زیادی مهار شده و در صورت ایجاد جو پایدار، تا چند ساعت آینده، به صورت کامل مهار می‌شود.

در گزارشی که دوشنبه ۲۸ خرداد در خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس منتشر شد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرچهان گفت:

با تلاش گروه‌های مردمی، کارکنان اداره‌های منابع طبیعی و آتش‌نشانی این شهرستان آتش‌سوزی در جنگل‌های قلات مهار شد و پایش آن تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

به گفته میرشکاری در این حادثه بیش از ۲ هکتار از منابع طبیعی در آتش سوخت.

آتش‌سوزی در کهگیلویه و بویراحمد

در روزهای گذشته چندین مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده و بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع زاگرس در آتش سوخته است.

۲۱ خرداد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر داد که پنج نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های اخیر در سطح جنگل‌ها و مراتع استان روانه زندان شدند.

او گفت که متخلفان دستگیر شده با آتش زدن پسماند مزارع یا اقدام‌های دیگر باعث روشن‌شدن شعله‌های آتش در عرصه‌های طبیعی یا مزارع استان شده بودند.

این مقام مسئول گفت که آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شهرستان کهگیلویه به ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی منطقه آب نارون خسارت سطحی وارد کرد.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net