آغاز انتخابات سراسری در پاکستان با قطع اینترنت و شبکه تلفن همراه

بخش خبر زمانه

وزارت کشور پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی، خدمات اینترنت همراه در سراسر کشور محدود شده است. انتخابات سراسری پاکستان روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن/ ۸ فوریه از ساعت ۸ صبح در سراسر این کشور آغاز شده است.

یک روز قبل از انتخابات، دو انفجار انتحاری در نزدیکی دفاتر نامزدهای انتخاباتی رخ داد که ۳۰ نفر را به کام مرگ کشاند و این نگرانی را تقویت کرد که حوزه‌های رأی‌گیری هدف حمله قرار بگیرند. گروه داعش مسئولیت آن دو حمله را بر عهده گرفته است.

در آستانه انتخابات، منتقدان هشدار دادند که محدودیت‌های اینترنتی می‌تواند تلاش‌های حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر سابق که زندانی است را برای تشویق به رأی‌ دادن به نفع آن حزب مختل کند.

حزب تحریک انصاف که در حال حاضر با ارتش پاکستان درگیری سیاسی دارد، برای انتشار پیام خود به طور گسترده به رسانه‌های اجتماعی متکی است. پیش از این هم کارزارهای مجازی آنها در طول مبارزات انتخاباتی با قطعی‌های مکرر در شبکه اینترنت همراه، هدف قرار گرفته بود.

اولین گزارش‌ها از اختلالات روز انتخابات درست قبل از باز شدن شعبه‌های اخذ رأی در ساعت هشت صبح منتشر شد. خدمات عادی تلفن همراه نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. اینترنت پهنای باند ثابت در اسلام‌آباد، همچنان کار می‌کند. اما اکثر مردم پاکستان به دسترسی به اینترنت تلفن همراه متکی هستند.

حزب تحریک انصاف پاکستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی اکس از مردم این کشور خواست تا رمز عبور اینترنت‌های خانگی‌شان را بردارند تا شهروندان به شبکه اینترنت ثابت وصل شوند:

پاکستانی‌ها! رژیم نامشروع و فاشیستی، خدمات تلفن همراه را در سراسر پاکستان در روز رأی‌گیری مسدود کرده است. از همه شما درخواست می‌شود با حذف رمزهای عبور از شبکه شخصی وای فای خود، با این اقدام بزدلانه مقابله کنید، تا هر کسی که در اطراف باشد بتواند از این طریق به اینترنت دسترسی داشته باشد. روز بسیار مهمی است.

Pakistanis, the illegitimate, fascist regime has blocked cell phone services across Pakistan on polling day.
You are all requested to counter this cowardly act by removing passwords from your personal WiFi accounts, so anyone in the vicinity can have access to internet on this… pic.twitter.com/b0OwDhwBaB

— PTI (@PTIofficial) February 8, 2024

شورای حقوق بشر پاکستان هم با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکس گفت که قطع کردن خدمات تلفن همراه و اینترنت در روز انتخابات «غم‌انگیز و مایه نگرانی» بود.

این نهاد گفت: «این تصمیم دولت بر شفافیت انتخابات تأثیر خواهد گذاشت. ارائه خدمات موبایل و اینترنت همراه در روز رأی‌گیری یک نیاز اساسی در پاکستان است».

The government of Pakistan is shutting down mobile service and internet services in various cities of Pakistan. This is sad and cause for concern. The Human Rights Council of Pakistan expresses its concern over this move by the government. This decision of the government will…

— Human Rights Council of Pakistan (@HRCPakistan) February 8, 2024

قطع اینترنت همراه و شبکه موبایل می‌تواند پیامدهای عملی برای انتخابات داشته باشد: شهروندان با ارسال پیامک جزئیات محل رأی خود را بررسی می‌کنند. غیرقابل استفاده کردن این ویژگی می‌تواند میلیون‌ها نفر را از حق رأی محروم کند.

نت‌بلاکس، یک شرکت نظارت بر اینترنت، قطع شدن اینترنت را تأیید کرده است. این شرکت گفت: «داده‌های زنده شبکه نشان‌دهنده اختلال در اینترنت همراه در پاکستان است».

وضعیت کنونی، هشدارهای قبل از انتخابات را که دولت ممکن است دسترسی به اینترنت را در روز انتخابات قطع کند، تأیید کرد.

این انتخابات با سوءظن‌هایی مبنی بر تلاش مقامات برای مهندسی پیروزی نواز شریف، نخست‌وزیر سابق و حزب او، مسلم لیگ-نوازشریف (PML-N) همراه بوده است. برای حزب تحریک انصاف و متحدانش، دسترسی به اینترنت برای گزارش تخلفاتی که در حوزه‌های رأی‌گیری ثبت می‌کنند، ضروری است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net