ادامه حملات اسرائیل به غزه و کرانه باختری؛ سه ناظر سازمان ملل در مرز لبنان زخمی شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

همزمان با ۳۰ مارس، سالگرد «یوم الارض» در فلسطین، خبرگزاری رسمی وفا، از قتل یک نوجوان فلسطینی در حمله اسرائیل به کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله خبر داد. طبق گزارش این خبرگزاری نیروهای اسرائیلی پیش از سحرگاه به شهر قاباتیه در جنوب جنین حمله بردند و در جریان رویارویی فلسطینی‌ها با ارتش اسرائیل، یک پسر ۱۳ ساله فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. طبق اعلام خبرگزاری وفا فوت این نوجوان توسط فواز حماد، مدیر بیمارستان الرازی در جنین تأیید شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که این قتل را بررسی می‌کند اما به نوشته خبرگزاری رویترز گفته که تعدادی از افراد مسلح فلسطینی به سوی سربازانش تیراندازی کردند و آن‌ها به تیراندازی پاسخ داده‌اند.

نیروهای اسرائیل روز شنبه تعدادی را نیز در کرانه باختری دستگیر کردند. طبق گزارش شبکه الجزیره دو مرد در دروازه شیرها در شهر قدیمی اورشلیم شرقی اشغالی (بیت المقدس) دستگیر شدند. خبرگزاری وفا هم اعلام کرد ۱۶ فلسطینی که بیشتر آن‌ها مردهای جوان بیست و چندساله بودند در نزدیکی مسجد الاقصی و دو برادر در ترقومیه در غرب الخلیل طی یک عملیات ضربتی دستگیر شده‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین با بستن ورودی شهر، به چندین خانه در شهر اریحا یورش برد.

همزمان با شروع جنگ در غزه، اسرائیل خشونت علیه ساکنان کرانه باختری اشغالی را نیز تشدید کرده است.

زخمی‌شدن نیروهای ناظر حافظ صلح سازمان ملل در مرز لبنان

در خبر جداگانه‌ای رویترز به نقل از هیئت حافظ صلح سازمان ملل متحد نوشت سه ناظر این سازمان و یک مترجم در جنوب لبنان زخمی شده‌اند.

ماموریت حافظ صلح سازمان ملل با بیان اینکه هنوز در حال بررسی منشاء انفجار است، درباره جزئیات این حادثه اعلام کرد: سه ناظر سازمان ملل و یک مترجم روز شنبه بر اثر انفجار یک گلوله در نزدیکی آنها که در حال انجام گشت زنی پیاده در جنوب لبنان بودند، زخمی شدند. برمبنای تأیید وزارت دفاع نروژ و خبرگزاری رسمی لبنان، یکی از ناظرانی که زخمی شده شهروند نروژ و دو ناظر زخمی دیگر شیلیایی و استرالیایی هستند. مترجم زخمی لبنانی‌ست.

نیروهای مامور حافظ صلح سازمان ملل متحد موسوم به یونیفیل (UNIFIL) و همچنین ناظران فنی غیرمسلح موسوم به UNTSO در جنوب لبنان مستقرند تا بر مناقشه‌های جاری در امتداد خط مرزی بین لبنان و اسرائیل موسوم به خط آبی نظارت کنند.

از اکتبر سال گذشته و حمله حماس به اسرائیل، حزب الله لبنان به موازات جنگ در غزه، از طریق خط آبی با ارتش اسرائیل تبادل آتش کرده است.

یونیفیل روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که هدف قرار دادن نیروهای حافظ صلح «غیرقابل قبول» است و کارکنان مجروح برای مداوا تخلیه شده‌اند. رویترز به نقل از دو منبع امنیتی نوشته که ناظران سازمان ملل در حمله اسرائیل در خارج از شهر مرزی رمیش زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل دست داشتن در این حادثه را رد کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «برخلاف گزارش‌ها، ارتش اسرائیل صبح امروز به یک خودروی یونیفیل در منطقه رمیش حمله نکرد».

همزمان دفتر نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد او در گفت‌وگو با آرولدو لوزارو، فرمانده یونیفیل، «هدف‌گیری» و زخمی شدن کارکنان سازمان ملل در جنوب لبنان را محکوم کرده است.

اسرائیل تاکنون در تبادل آتش و گلوله‌باران خاک لبنان ۲۷۰ نیروی حزب‌الله و نزدیک به ۵۰ غیرنظامی از جمله کودکان، پزشکان و روزنامه‌نگاران را کشته و پیشتر هم یونیفیل و ارتش لبنان را هدف قرار داده است.

یونیفیل ماه گذشته اعلام کرد که ارتش اسرائیل قوانین بین المللی را با شلیک به گروهی از روزنامه نگاران قابل شناسایی نقض کرده و عصام عبدالله گزارشگر رویترز را کشته است.

در عین‌حال حملات اسرائیل به غزه و درگیری میان اسرائیل و حماس ادامه دارد. شبکه الجزیره روز شنبه از حملات هوایی به شرق خان‌یونس و توپخانه المغرقه در شمال این شهر خبر داد.

گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس هم در بیانیه‌ای مدعی شدند که یک تانک اسرائیلی را با مواد منفجره مورد اصابت قرار داده و چند سرباز را کشته و زخمی کرده‌اند.

۸۲ کشته و ۹۸ زخمی در حملات ۲۴ ساعت گذشته اسرائیل

بر مبنای آخرین گزارش وزارت بهداشت غزه ارتش اسرائیل تاکنون بالغ بر ۳۲۷۰۵ نفر را در حملات خود به این باریکه محصور کشته و ۷۵۱۹۰ نفر را مجروح کرده است. این آمار شامل ۸۲ کشته و ۹۸ زخمی در ۲۴ ساعت گذشته است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ایکس (توییتر سابق) تأیید کرد که جان ۹ هزار بیمار در غزه در خطر است و آن‌ها باید فوراً برای دسترسی به خدمات بهداشتی نجات بخش از جمله درمان سرطان، جراحات ناشی از بمباران، دیالیز کلیه و سایر بیماری‌های مزمن نیاز از غزه خارج شوند. او همچنین تأکید کرد که در سراسر غزه تنها ۱۰ بیمارستان با سطح حداقلی فعالیت می‌کنند و هزاران بیمار همچنان از خدمات بهداشتی محروم شده‌اند. به گفته او تاکنون تاکنون بیش از ۳۴۰۰ بیمار از طریق رفح به خارج از فلسطین فرستاده شده‌اند که از این تعداد نزدیک به ۲۲۰۰ نفر در درگیری نظامی میان اسرائیل و حماس مجروح شده‌اند.

همزمان روزنامه واشنگتن پست از کمک تسلیحاتی جدید ایالات متحده آمریکا به اسرائیل خبر داد. واشنگتن پست گزارش داد که ایالات متحده به انتقال میلیاردها دلار بمب و جت‌های جنگنده به اسرائیل چراغ سبز نشان داده است، در حالی که علناً در مورد حمله طولانی مدت اسرائیل به رفح و افزایش تلفات غیرنظامیان در این منطقه ابراز نگرانی می‌کند.

به گفته مقام‌های پنتاگون و وزارت امور خارجه، واشنگتن پست روز جمعه گزارش داد که بسته تسلیحاتی جدید شامل بیش از ۱۸۰۰ بمب ۲هزار پوندی MK84 و ۵۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی MK82 است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، پس از موافقت کاخ سفید برای ارسال اسلحه و مهمات به اسرائیل، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی احتمالاً روز دوشنبه برای بحث در مورد طرح‌های اسرائیل برای حمله به رفح ملاقات خواهند کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net