اسرائیل «حملات زمینی محدود» به جنوب لبنان را آغاز کرد

بخش خبر

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ساعت دو بامداد سه‌شنبه ۱۰ مهر / یکم اکتبر «حملات زمینی محدود» را در روستاهای جنوب لبنان آغاز کرده و مدعی شد که پایگاه‌های حزب‌الله را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل گفت براساس تصمیم در سطح سیاسی، نیروهای دفاعی «حملات زمینی محدود، موضعی و هدفمند براساس اطلاعات دقیق» را علیه اهداف و زیرساخت‌های حزب‌الله در جنوب لبنان آغاز کردند.

به‌گفته ارتش اسرائیل «این اهداف در روستاهای نزدیک مرز قرار دارند و تهدیدی فوری برای جوامع اسرائیلی در شمال کشور هستند». ارتش اسرائیل در این‌باره افزود که نیروهای مسلح براساس طرح ستاد کل و فرماندهی شمال که ایجاد شده است، عمل می‌کنند و سربازان در ماه‌های اخیر برای آن آموزش دیده و آماده شده‌اند. همچنین نیروی هوایی و توپخانه دفاعی اسرائیل با «حملات دقیق» از نیروهای زمینی پشتیبانی می‌کنند. اسرائیل همچنین بر ادامه عملیات خود «برای دستیابی به اهداف جنگی» و انجام «هر کاری که برای دفاع از شهروندان اسرائیل و بازگرداندن شهروندان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان لازم است» تأکید کرد.

یکی از مقام‌های یک اردوگاه فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت حمله اسرائیل در روز سه‌شنبه خانه یک فعال برجسته فلسطینی در صیدا واقع در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

این مقام که مایل به فاش‌شدن نامش نبود گفت: «حمله اسرائیل خانه پسر منیر المقدح در اردوگاه عین‌الحلوه را هدف قرار داد». هنوز مشخص نیست منیر المقدح، که اسرائیل او را رهبر شاخه لبنان الفتح می‌داند در این خانه حضور داشته است یا خیر.

اسرائیل پیش از این در حمله‌ای دیگر خلیل المقدح، برادر منیر المقدح را کشته بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، بنا به اعلام ارتش اسرائیل درگیری شدید با حزب‌الله در جنوب لبنان همچنان در جریان است.

«متقاعد شدن» آمریکا

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که او نیز مانند اسرائیل به «نیاز به برچیدن زیرساخت‌های» حزب‌الله متقاعد شده است.

براساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده در شبکه اجتماعی اکس/توییتر، لوید آستین همچنین با تاکید بر «عواقب جدی» برای ایران، نسبت به «حمله نظامی مستقیم علیه اسرائیل» به تهران هشدار داد. آستین همچنین گفت: «به یک راه حل دیپلماتیک به‌منظور تضمین بازگشت ایمن غیرنظامیان به خانه‌هایشان در دو طرف مرز نیاز است.»

حزب‌الله لبنان هم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی را در المطله (متولا) در آن سوی مرز با آتش توپخانه هدف قرار داده است.

حزب‌الله لبنان همچنین گفت در راستای «حمایت از مردم و مقاومت در غزه و دفاع از لبنان» تجمع سربازان اسرائیلی در شهرک «آویویم» را به توپ بسته است.

حمله به سوریه

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی از حملات بامداد روز سه‌شنبه اسرائیل به دمشق خبر داد.

به گزارش این منبع، اسرائیل با هواپیماهای جنگی و پهپادها از جولان اشغالی چندین نقطه دمشق را هدف قرار داد. در این حملات سه غیرنظامی کشته و ۹ نفر زخمی شدند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز از کشته شدن یک خبرنگار به نام صفا احمد مجری در حمله اسرائیل به دمشق خبر داد.

پیش از آن، سانا گزارش داده بود که «سامانه‌های پدافند هوایی برای سومین بار در شب گذشته اهداف متخاصم را در منطقه دمشق رهگیری کردند» که معمولاً اشاره به حملات اسرائیل دارد.

حمله موشکی به پایگاه نیروهای آمریکایی در بغداد

از سوی دیگر از عراق خبر می‌رسد که سه موشک پایگاهی را که میزبان نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد است هدف قرار داده‌اند اما تلفاتی در بر نداشته است.

دو منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفتند که این حملات بامداد روز سه‌شنبه انجام شده است.

یک منبع امنیتی گفت: «پایگاه ویکتوری در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف سه راکت قرار گرفت که دو فروند از آن‌ها از سوی پدافند ویژه پایگاه ساقط شد و موشک سوم در نزدیکی مقر فرماندهی سرویس ضد تروریسم سقوط کرد».

یک منبع امنیتی دیگر نیز این اطلاعات را تأیید کرد و گفت این حمله تلفات جانی نداشته و بر ترافیک هوایی تأثیری نداشته است.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه دو راکت کاتیوشا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد اصابت کرد که نخستین موشک در گاراژ اختصاص یافته به نیروهای هنگ دستگاه ضد تروریسم عراق و موشک دوم هم در یک محوطه متروکه در داخل فرودگاه بین‌المللی بغداد اصابت کرد که هیچ‌گونه آسیب یا تلفات انسانی در بر نداشته است.

این منبع افزود، نیروهای امنیتی عراق، یک سکوی پرتاب را بر روی یک دستگاه خودرو از نوع «کیا» در منطقه العامریه کشف کردند که در داخل آن تعدادی راکت شلیک نشده و چند موشک منفجر شده در همان نزدیکی وجود داشت.

خروج اتباع خارجی از لبنان

در همین حال گزارش شده است که چند کشور از جمله کانادا و بریتانیا اعلام کرده‌اند که پروازهای چارتری برای تخلیه اتباع خود از لبنان را آغاز کرده‌اند. فرانسه نیز در صورت نیاز یک کشتی نظامی را به عنوان «احتیاط» برای تخلیه اتباع خود در منطقه مستقر کرد.

کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که در پروازهای تجاری برای کمک به اتباع خود ۸۰۰ جا برای خروج از لبنان در نظر گرفته است.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در شبکه اکس نوشت: «وضعیت امنیتی در لبنان بیش از پیش خطرناک‌تر و متزلزل‌تر می‌شود». او افزود: «برای کمک به کانادایی‌ها و خروج سریع‌تر از این کشور، ما در حال حاضر ظرفیت پروازهای تجاری را افزایش می‌دهیم و ۸۰۰ صندلی اضافی را طی سه روز آینده [برای آن‌ها] کنار گذاشته‌ایم.»

بریتانیا نیز عصر دوشنبه اعلام کرد که یک پرواز تجاری را در اختیار اتباع خود که مایل به خروج لبنان هستند، قرار داده است. این پرواز فردا، چهارشنبه از فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت انجام می‌شود.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه این کشور امنیت اتباع بریتانیایی در لبنان را «اولویت اصلی» این وزارتخانه دانسته و گفته است که اتباع بریتانیایی «آسیب‌پذیر» در اولویت پرواز چارتری خواهند بود.

امارات متحده عربی در بیانیه‌ای بار دیگر بر «موضع تزلزل‌ناپذیر» خود در قبال «وحدت، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» لبنان تأکید و «نگرانی عمیق» خود را از تحولات این کشور ابراز کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net