اعدام دست‌کم ۱۹ زندانی در کمتر از دو هفته تنها در یک زندان ایران

بخش جامعه و حقوق

سازمان حقوق بشر ایران شنبه ۷ مهر/۲۸ سپتامبر در گزارشی اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در فاصله دوشنبه ۲۶ شهریور تا چهارشنبه ۴ مهر دست‌کم ۱۴ مرد زندانی را که با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر یا قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید با توجه به این اعدام‌ها، در دو هفته گذشته حکومت ایران حکم اعدام حداقل ۱۹ زندانی را تنها در یک زندان اجرا کرده است. طبق گزارش این سازمان، گزارش‌های تأییدنشده شمار زندانیان اعدام‌ شده در زندان عادل‌آباد در دو هفته گذشته را ۳۶ زندانی اعلام کرده اند اما این سازمان نتوانسته ۱۷ اعدام دیگر را تأیید کند.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران پنج مرد دوشنبه ۲۶ شهریور سال جاری در زندان عادل‌آباد اعدام شده اند. هویت سه‌تن از آن‌ها که به اتهام قتل به «قصاص نفس» محکوم شده بودند امیر نادرزاده، سجاد فدایی و عبدالله عبدالصمد (شهروند تبعه افغانستان) احراز شده است. هویت دو زندانی دیگر که با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» حکم اعدام گرفته بودند هم بهزاد باقری و «کوچک مبشر» (شهروند تبعه افغانستان) احراز شده است.

چهارشنبه ۲۸ شهریور چهار مرد دیگر به نام‌های شاهین سلامی، با اتهام قتل عمد و سپهر نورانی، طاهر آرزومند و کامران حیدری، با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر را در این زندان به دار آویخته اند. به همین ترتیب دوشنبه دوم مهر نیز سه مرد دیگر محکوم به «قصاص نفس» به نام‌های حسن نجاتی، محمدرضا نجاتی و فردین احمدی در زندان عادل‌آباد اعدام شده اند. دو روز بعد یعنی چهارشنبه چهارم مهر نیز ماموران زندان دو مرد زندانی دیگر به نام‌های رسول شنبدی، با اتهام مربوط به مواد مخدر و ایوب (اکبر) سعدی‌خانی با اتهام قتل عمد را به پای چوبه دار برده و اعدام کردند.

منابع رسمی حکومت ایران و رسانه‌های داخلی تاکنون خبر این اعدام‌ها را منتشر نکرده اند.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی مهدی جهانپور، کودک-مجرم را اعدام کرد

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ از جامعه جهانی خواسته «در قبال چنین استفاده گسترده‌ای از مجازات مرگ، سکوت نکنند». محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان با اشاره به دیدارهای مقام‌های کشورهای جهان با جمهوری‌اسلامی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «استفاده از مجازات مرگ توسط جمهوری‌اسلامی باید در راس هرگونه گفت‌وگو بین مقام‌های جمهوری‌اسلامی و رهبران کشورهای پایبند به حقوق‌بشر قرار گیرد.»

سازمان حقوق بشر ایران روز گذشته نیز از اعدام شش زندانی در زندان‌های لاکان، زاهدان و اصفهان خبر داده بود.

به تأیید سازمان حقوق بشر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی تنها درصد بسیار کمی از اعدام‌ها را اعلام رسمی می‌کنند و رسانه‌ها و مراجع رسمی ایران از مجموع ۱۰۰ اعدام ثبت‌شده در ماه اوت سال جاری میلادی، تنها شش مورد (شش درصد) را اعلام کرده‌ اند.

Ad placeholder

پیش‌تر کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که روز دوشنبه دوم سپتامبر/۱۲ شهریور منتشر شد نسبت به افزایش اعدام‌ها در ماه اوت ۲۰۲۴ در ایران ابراز نگرانی کردند و از حکومت ایران خواستند فوراً اجرای حکم افرادی را که در معرض مجازات اعدام قرار دارند متوقف کند.

تیم کارشناسان سازمان ملل متشکل از مای ساتو، گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران اعلام کرد بر اساس اطلاعات دریافت‌شده جمهوری اسلامی در ماه اوت دست‌کم ۸۱ نفر را اعدام کرده که تقریباً دو برابر ۴۵ اعدام گزارش‌شده در ماه ژوئيه است. به تأیید سازمان ملل در سال جاری میلادی حکومت ایران حداقل ۴۰۰ نفر شامل ۱۵ زن را اعدام کرده است. سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند در سال جاری شمار اعدام‌ها افزایش چشمگیری داشته است و تنها در هفت ماه نخست سال نزدیک به ۳۰۰ تن به دار آویخته شده‌اند. در سال گذشته میلادی نیز طبق گزارش‌ها حکومت ایران بیش از ۸۰۰ نفر را اعدام کرده است که بخش قابل توجهی از اعدام‌شدگان را اقلیت‌های اتنیکی از جمله بلوچ‌ها، کُردها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

زندانیان سیاسی و غیرسیاسی دست‌کم در ۲۱ زندان ایران در ۳۵ هفته گذشته با پیوستن به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» و اعتصاب غذای دسته‌جمعی به صدور و اجرای احکام اعدام در دستگاه قضایی حکومت ایران اعتراض کرده اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net