افزایش تنش‌ها در دریای سرخ: حوثی‌ها به یک کشتی متعلق به آمریکا حمله کردند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

اداره عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) که بر آب‌های خاورمیانه نظارت دارد، اعلام کرد که این حمله دوشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه در حدود ۱۱۰ مایلی (۱۷۷ کیلومتری) جنوب شرقی عدن رخ داد. در بیانیه این اداره آمده است که کاپیتان کشتی گزارش داده است که «کشتی از بالا هدف موشک قرار گرفت».

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی «امبری» (Ambrey) و شرکت امنیتی دریاد گلوبال (Dryad Global) به آسوشیتدپرس گفتند کشتی‌ای که به آن حمله شد، کشتی باری «جبل‌الطارق ایگل» با پرچم جزایر مارشال بود.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) این حمله را تأیید کرد و حوثی‌ها را مسئول آن دانست.

سنتکام گفت:

این کشتی هیچ تلفات یا خسارت قابل توجهی گزارش نکرده است و به سفر خود ادامه می‌دهد.

کشتی «جبل‌الطارق ایگل» متعلق به شرکت کشتی‌رانی Eagle Bulk Shipping، مستقر در استمفورد، کانکتیکات است. این شرکت نیز در بیانیه‌ای حمله را تأیید کرد و گفت «خسارت محدودی به انبار بار وارد آمده، اما [کشتی] پایدار و در حال خروج از منطقه است».

این شرکت همچنین افزود: «تأیید شده است که به دریانوردان داخل کشتی آسیب نرسیده است». به‌گفته این شرکت کشتی «جبل‌الطارق ایگل» حامل محموله‌ای از محصولات فولادی است.

آسوشیتدپرس براساس داده‌های ردیابی ماهواره‌ای نوشته است که هنگام حمله، کشتی «جبل‌الطارق ایگل» به سمت کانال سوئز در حرکت بود.

Ad placeholder

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت روز دوشنبه یک موشک بالستیک ضدکشتی دیگر را که به سمت جنوب دریای سرخ پرتاب شده بود شناسایی کرد، هرچند که این موشک «ناکام ماند و به خشکی‌های یمن اصابت کرد».

اداره دریانوردی ایالات متحده آمریکا که زیر نظر وزارت حمل و نقل فعالیت می‌کند روز دوشنبه هشداری صادر کرد و گفت برای کشتی‌های تجاری در نزدیکی یمن همچنان «درجه بالایی از خطر» وجود دارد.

این اداره در هشدار خود آورده است:

در حالی که تصمیم به حمل‌ونقل دریایی با صلاحدید کشتی‌ها و شرکت‌ها انجام می‌شود، با این حال توصیه می‌شود که کشتی‌های تجاری با پرچم آمریکا و یا متعلق به ایالات متحده تا اطلاع بعدی از یمن در دریای سرخ و خلیج عدن دور بمانند.

مسئولیت حمله به کشتی «جبل‌الطارق ایگل»، اگرچه بلافاصله از سوی حوثی‌ها به‌عهده گرفته نشده اما ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در خاورمیانه حوثی‌ها را مسئول آن می‌داند.

این رویداد جدید پس از حملات تحت رهبری آمریکا به یمن، تنش‌ها را در دریای سرخ تشدید می‌کند. در میانه جنگ اسرائیل و حماس در غزه، حملات حوثی‌ها کشتی‌رانی جهانی را هدف قرار داده و گذرگاه مهمی که محموله‌های سوخت را به کانال سوئز و به اروپا می‌رساند خطرناک کرده است.

پرتاب موشک به سمت کشتی جنگی آمریکایی در روز یکشنبه که مورد تأیید آمریکا قرار گرفت اولین شلیک موشک پس حملات آمریکا و کشورهای متحدش به یمن بود. حمله روز جمعه آمریکا و متحدانش پس از هفته‌ها حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ صورت گرفت.

فرماندهی مرکزی آمریکا گفت حوثی‌ها بامداد دوشنبه به سمت ناوشکن یو.اس.اس.لابون که در بخش جنوبی دریای سرخ فعالیت می‌کرد، آتش گشودند اما موشک ‌شلیک‌شده را سرنگون کرده‌اند.

سنتکام گفت این موشک از نزدیکی بندر حدیده، واقع در کرانه دریای سرخ که مدت‌ها در اختیار حوثی‌ها بود، شلیک شد. حوثی‌ها بلافاصله این حمله را تأیید نکردند.

روشن نیست که آیا آمریکا بار یگر حملات اخیر را تلافی خواهد کرد یا خیر، اگرچه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که «در صورت لزوم، در انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم خود و جریان آزاد تجارت بین‌المللی، تردید نخواهد کرد».

نیروهای آمریکا و متحدانشان با جت‌های جنگنده، کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی در روز جمعه به ۲۸ نقطه حمله کردند و بیش از ۶۰ هدف را با موشک‌های کروز مورد اصابت قرار دادند. ایالات متحده آمریکا گفته است اهداف مورد حمله شامل انبارهای تسلیحات، رادارها و مراکز فرماندهی، از جمله در مناطق کوهستانی دور افتاده بود.

حوثی‌ها هنوز از میزان خسارت‌های واردشده چیزی نگفته‌اند اما از کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن شش نفر از نیروهایشان خبر داده‌اند.

نیروهای آمریکایی روز شنبه گذشته نیز حمله به سایت راداری حوثی‌ها را دنبال کردند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net