ایالات متحده و بریتانیا ده‌ها نقطه را در یمن هدف قرار دادند ــ سخنگوی انصارالله: حملات بی‌پاسخ نمی‌ماند

بخش خبر

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا شامگاه شنبه ۱۴ بهمن در ادامه آنچه که حمله به نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران می‌خوانند چندین منطقه در یمن را هدف حمله قرار دادند.

در ادامه حملات آمریکا و متحدانش به مواضع شبه‌نظامیانی که ادعا می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، شامگاه ۱۴ بهمن حداقل ۳۶ حمله به مکان‌های تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام شد. ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، دانمارک، کانادا، هلند و نیوزلند در بیانیه‌ مشترکی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند.

مرکز فرماندهی نظامی ایالات متحده (سنتکام) در یک اطلاعیه گفت به انبارهای زیرزمینی سلاح، سامانه‌های فرماندهی و کنترل و هلیکوپترها حمله شده است.

این حملات یک روز پس از تهاجم ایالات متحده به مناطقی در سوریه و عراق انجام شد. هنوز از میزان تلفات انسانی حمله جنگنده‌های بریتانیایی و آمریکایی به ۱۳ نقطه در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منتشر نشده است.

المسیره، شبکه تلویزیونی انصارالله یمن (حوثی‌ها) شمار حملات «دشمن متجاوز» را ۴۸ مورد گزارش کرد و گفت که ۱۳ حمله به صنعا، ۱۱ حمله به تعز، ۹ حمله به الحدیده، هفت حمله به البیضا و هفت حمله به حجه انجام شده است.

واشنگتن و متحدانش که پیش از این نیز دو مرتبه به مواضع حوثی‌ها حمله کرده بودند، گفتند هدف از این حملات ایجاد اخلال و کاهش توانایی حوثی‌ها برای تهدید تجارت جهانی و جان دریانوردان بی‌گناه است.

وزیر دفاع ایالات متحده نیز در یک بیانیه به حوثی‌ها هشدار داد در صورت تدام «حملات غیرقانونی» به کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی در دریای سرخ باید منتظر پیامدهای بیشتری باشند.

حوثی‌ها از هفت اکتبر ۲۰۲۳ و تهاجم گسترده اسرائیل به غزه پس از حمله حماس به اسرائیل، کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ هدف قرار دادند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها چند ساعت پس از این تهاجم نظامی آمریکا و متحدانش گفت که این حملات آنها را از «مواضع اخلاقی، دینی و انسان‌دوستانه» در حمایت از مقاومت فلسطینی‌ها در غزه منصرف نخواهد کرد و «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

ایالات متحده آمریکا و متحدانش در ژانویه نیز دو مرتبه به مواضع حوثی‌ها حمله کرده بودند اما نتوانسته بودند مانع تهاجم این گروه به کشتی‌ها در دریای سرخ شوند.

مرکز فرماندهی آمریکا شامگاه ۱۳ بهمن/ ۲ فوریه هم چندین منطقه را در عراق و سوریه را که گفته می‌شود پایگاه گروه‌های وابسته به ایران است، بمباران کردند. عراق این حملات را نقض حق حاکمیت خود خوانده است و شورای امنیت سازمان ملل قرار است دوشنبه ۵ فوریه برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه بدهد.

حمله آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه در واکنش به کشته شدن سه نظامی آمریکا در اردن انجام شد. ایالات متحده می‌گوید در این حمله از تجهیزات نظامی ساخت ایران استفاده شده است. گروه موسوم به مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله به پایگاه نظامی امریکا در اردن را برعهده گرفت.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net