ایران در فهرست تحریم‌های گروه ویژه اقدام مالی می‌ماند

بخش خبر

گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) در تازه‌ترین بیانیه گفت که بررسی وضعیت ایران و کره‌ شمالی را متوقف می‌کند. این تصمیم به معنای باقی ماندن ایران در فهرست کشورهای پرریسک برای سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌الملل است.

این نهاد بین‌المللی از اعضای خود خواست که اقدام‌های نظارتی مضاعفی را در ارتباط با ایران و کره شمالی به کار بگیرند.

بر اساس بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، ایران در ژوئن ۲۰۱۶ متعهد شده بود که «کمبودهای راهبردی» را در راستای برنامه «گروه اقدام» برطرف کند. چهار سال بعد در فوریه ۲۰۲۰ این گروه اقدام ویژه مالی گفت که ایران برنامه‌های خود را تکمیل نکرده است.

اقدام ناتمام ایران برای خروج از فهرست «سیاه» گروه ویژه اقدام مالی به دو لایحه از چهار لایحه موسوم به مبارزه پولشویی و جرایم سازمان یافته بازمی‌گردد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بایگانی شده‌اند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در خواست حسن روحانی در سال ۱۳۹۹ برای بررسی دوباره دو لایحه لوایح مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را نپذیرفت.

به گفته گروه ویژه اقدام مالی برنامه ایران از سال ۲۰۱۸ که مهلت تصویب و اجرای سیاست‌های توصیه شده از سوی این گروه به پایان رسید، اقدام موثری برای خروج از فهرست «سیاه» انجام نداده است.

قرار گرفتن ایران در فهرست کشورهای پرخطر گروه ویژه اقدام مالی ریسک تجارت خارجی را برای ایران افزایش داده است. پیش از این برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران حکومتی گفته بودند کشورهای «دوست» هم به دلیل توصیه‌های اف ای تی اف حاضر به تجارت با ایران نیستند.

در داخل ایران اما وزیر اقتصاد گفته مقررات مقابله با پولشویی سخت‌گیرانه‌تر اجرا می‌شوند و تا به حال صدها حساب مشکوک به پولشویی مسدود شده‌اند.

ایران چندی قبل توانسته بود نامش را از فهرست توصیه‌‌نامه شماره هفت گروه اقدام ویژه مالی حذف کند. دولت جمهوری اسلامی خروج از این فهرست را به رغم باقی ماندن ایران در فهرست «سیاه» یک دستاورد بزرگ می‌خواند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net