بایدن از رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا کناره‌گیری کرد و از کامالا هریس معاونش برای نامزدی حمایت کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۱ ژوئیه/ ۳۱ تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ کناره‌گیری می‌کند. این بیانیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. او پیشنهاد داد حزب دموکرات معاونش، کامالا هریس را به عنوان جایگزین او در این رقابت انتخاب کند.

جو بایدن، ۸۱ ساله، با این اعلام، از سیاست اجرایی خداحافظی کرد و در بیانیه‌اش خطاب به مردم ایالات متحده نوشت:

… معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که کناره‌گیری کنم و تنها بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهوری برای باقیمانده دوره خود تمرکز کنم.

بایدن برای ادامه مبارزات انتخاباتی در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، در بیانیه خداحافظی از آینده سیاسی‌اش، از هیچ نامزد دیگری حمایت نکرد. اما دقایقی بعد در پیامی مجزا او از کامالا هریس در رقابت‌ برای نامزد حزب دموکرات شدن حمایت کرد.

بایدن در شبکه‌های اجتماعی نوشت که اولین انتخاب او در سال ۲۰۲۰ در رقابت‌های ریاست جمهوری، انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون بود. او در ادامه نوشت:

این بهترین تصمیمی بود که گرفتم. امروز می‌خواهم حمایت کامل و تایید خود را از کامالا ارائه کنم تا نامزد حزب ما در سال جاری باشد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که اواخر این هفته، با مردم آمریکا در مورد تصمیمش صحبت خواهد کرد.

حمایت جو بایدن از کامالا هریس به این مفهوم نیست که او خواهد توانست نامزد دموکرات‌ها شود. دموکرات‌ها یک ماه فرصت دارند که برای شرکت در انتخابات، نامزد جدیدی پیدا کنند و پایگاه خود را دوباره تقویت کنند. در حالی که کامالا هریس مورد حمایت بایدن قرار گرفته، رقبای دیگری هم خواهند بود. نامزد جدید در همایش دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه آینده انتخاب خواهد شد که در آنجا بیش از ۴۰۰۰ نماینده نامزد اصلی حزب را مشخص خواهند کرد.

یکی از دلایل حمایت از هریس، بیش از ۹۰ میلیون دلاری است که در دست کمپین بایدن است و میلیون‌ها دلار دیگری که به این کمپین قول پرداخت آن از طرف حامیان حزب دموکرات آمریکا داده شده است. این پول به‌راحتی می‌تواند به کمپین هریس منتقل شود، چون او همراه بایدن برای سمت معاون اول رئیس‌جمهور در انتخابات‌های حزبی دموکرات‌ در تمامی ایالت‌های آمریکا شرکت کرده است.

بایدن هفته‌ها در برابر فشارهای فزاینده که از او می‌خواستند از انتخابات کنار برود، مقاومت کرد. در هفته‌های پیش از این تصمیم، و به ویژه پس مناظره با دونالد ترامپ، که در آن بایدن عملکردش زیر سوال رفت، فشار به بایدن برای کناره‌گیری افزایش پیدا کرد. همچنین شایعه‌هایی مبنی بر اینکه سیاستمداران کلیدی حزب دموکرات هم درخواست کناره‌گیری او را دارند منتشر شد.

جو بایدن در حالی تصمیم به خروج از رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ را اعلام کرد که تا همایش کنگره دموکرات‌ها و اعلام نامزد رسمی آنها یک ماه بیشتر نمانده است.

مشابه این اتفاق در تاریخ آمریکا در در سال ۱۹۶۸ هم افتاد. در آن زمان رئیس‌جمهوری ایالات متحده از حزب دموکرات و لیندون جانسون بود. جانسون تحت فشار برای مدیریت جنگ ویتنام و اعتراضات گسترده در آمریکا، تصمیم گرفت که از رقابت‌های ریاست جمهوری کناره‌گیری کند. اما در آن زمان حزب دموکرات هشت ماه داشت تا برای رقابت در انتخابات برنامه‌ریزی کند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net