تیم ملی فوتبال ایران با شکست از قطر از راهیابی به فینال جام ملت‌های آسیا بازماند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

تیم‌ ملی فوتبال ایران شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن / ۷ فوریه در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به مصاف قطر میزبان مسابقات رفت و با نتیجه دو بر سه از این تیم شکست خورد و از راهیابی به فینال این مسابقات بازماند.

در این دیدار تیم ایران خیلی زود به گل اول خود دست یافت و سردار آزمون در دقیقه سوم مسابه با یک ضربه برگردان گل اول تیم ایران را به ثمر رساند.

در دقیقه ۱۷ جاسم ابواسلام، بازیکن قطری روی پاس اکرم عفیف گل تساوی را برای قطر به ثمر رساند. ضربه ابواسلام به سعید عزت‌اللهی، مدافع ایران برخورد کرد و وارد دروازه شد.

قطر که روی ضدحمله و سرعت اکرم عفیف حساب باز کرده بود در دقیقه ۴۳ با شوت سنگین این بازیکن از میان چهار مدافع ایران به دومین گل خود دست یافت و نیمه نخست با همین نتیجه به پایان رسید.

نیمه دوم این دیدار با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و ایران باز هم خیلی زود در دقیقه ۵۱ توسط علیرضا جهانبخش از روی نقطه پنالتی گل مساوی خود را به دست آورد.

تیم قطر در این نیمه بیشتر در لاک دفاعی فرو رفت و بازی در دست بازیکنان ایران بود. با این حال بار دیگر در دقیقه ۸۲ اکرم عفیف دفاع ایران را از هم پاشید و در یک رفت و برگشت معز علی بازیکن قطری در فضای خالی محوطه جریمه توپ را به دست آورد و با یک ضربه زمینی دروازه علیرضا بیرانوند را باز کند.

در ادامه مسابقه شجاع خلیل‌زاده با خطا روی اکرم عفیف کارت قرمز دریافت کرد و اخراج شد. در دقیقه ۱۳ وقت اضافه نیز شوت علیرضا جهانبخش به تیرک عمودی دروازه قطر برخورد کرد و به بیرون رفت.

این دیدار با ۱۵ دقیقه وقت اضافه سرانجام به پایان رسید و قطر میزبان مسابقات به فینال راه یافت. این تیم دیدار نهایی را در مقابل اردن بازی خواهد کرد. اردن نیز در نیمه نهایی تیم کره جنوبی را با نتیجه دو بر صفر شکست داده بود.

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون سه بار در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ توانسته عنوان قهرمانی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا را به‌دست آورد و اگر در این مسابقه پیروز می‌شد برای اولین بار پس از ۴۸ سال به فینال این مسابقات راه می‌یافت.

مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در این دوره همچون جام جهانی قطر با حاشیه‌هایی همراه بود. شرکت تیم ملی ایران در جام جهانی قطر در اوج جنبش «زن، زندگی، آزادی» بود و بسیاری از مردم به‌دلیل سوء استفاده حکومت از پیروزی این تیم و تبلیغات گسترده آن در این راه و همچنین همراه نشدن بیشتر بازیکنان تیم با جنبش سراسری، مشتاق پیروزی آن نبودند و حتی پس از حذف تیم ملی از جام جهانی به خیابان‌ها آمده و شادی کردند. مهران سماک، جوان ۲۷ ساله در خلال این جشن‌ها به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در بندر انزلی کشته شد. گروهی از مردم نیز همچنان از تیم ملی فوتبال حمایت می‌کردند و معتقد بودند که نباید تیم ملی فوتبال را به حکومت ربط داد و از بازیکنان توقع زیاد داشت.

این رویکردها در قبال تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات این دوره از جام ملت‌های آسیا نیز مشهود بود و مخالفان و موافقان موفقیت این تیم در شبکه‌های اجتماعی استدلال‌های خود را مطرح می‌کردند.

در نظرسنجی‌ای که از تاریخ ۲ مرداد (۲۴ ژوئیه ۲۰۲۳) تا ۹ مرداد سال جاری (۳۱ ژوئیه ۲۰۲۳) میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد، حدود ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که دخالت نهادهای امنیتی و نظامی در فوتبال ایران به شکلی مستقیم و نمایان رخ می‌دهد. بیش از ۶۰ درصد نیز تیم ملی مردان را نماینده حکومت می‌دانستند و نه مردم. در مقابل، ۱۸ درصد معتقد بودند این تیم مردم ایران است و در مسابقات بین‌المللی، مانند جام ملت‌های آسیا باید از آن حمایت کرد.

دیدار فینال این دوره از جام ملت‌های آسیا روز شنبه ۲۱ بهمن / ۱۰ فوریه بین قطر و اردن برگزار خواهد شد. در این دوره از بازی‌ها دیدار رده‌بندی برگزار نمی‌شود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net