حامیان عمران خان و نواز شریف مدعی پیروزی در انتخابات پاکستان شدند

بخش خبر

یک روز پس از برگزاری انتخابات مجلس‌های ملی و ایالتی پاکستان دو رقیب اصلی مدعی پیروزی شدند.

شبکه جئونیوز پاکستان صبح جمعه ۲۰ بهمن / ۹ فوریه اعلام کرد که کاندیداهای مستقل که بخش بزرگی از آن‌ها حامیان عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان و زندانی کنونی هستند، ۴۷ کرسی از ۱۰۶ کرسی پارلمان را به‌دست آورده‌اند.

براساس این گزارش، حزب مردم پاکستان متعلق به بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر ترور شده پاکستان، نیز ۲۴ کرسی کسب کرد در حالی که حزب «مسلم لیگ نواز»، به رهبری نواز شریف، نخست‌وزیر سابق، ۱۸ کرسی به‌دست آورد.

حزب «تحریک انصاف» به‌رهبری عمران خان به‌عنوان یک حزب اجازه شرکت در انتخابات روز پنج‌شنبه را نداشت اما هواداران او به‌شکل کاندیداهای مستقل به رقابت پرداختند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است نتایج رسمی نشان می‌دهد که نامزدهای مستقل مرتبط با حزب تحریک انصاف ۱۶ کرسی پارلمانی به‌دست آورده‌اند که تنها یک کرسی کمتر از حزب مسلم لیگ نواز است.

به‌گزارش این خبرگزاری، شمارش‌های غیررسمی از کانال‌های تلویزیونی محلی نشان می‌دهد که حزب تحریک انصاف در چندین حوزه انتخاباتی باقی‌مانده پیشتاز است.

این گزارش می‌افزاید طبق اعلام کمیسیون انتخابات، حزب مردم پاکستان که در دولت کنونی شرکت کرد، اما در طول مبارزات انتخاباتی از حزب مسلم لیگ نواز رقیب تاریخی آن، فاصله گرفت، با ۱۵ کرسی بهتر از حد انتظار عمل کرد.

از ساعت ۱۱ و۳۰ صبح به‌وقت محلی، بیش از ۱۷ ساعت پس از بسته‌شدن مراکز رأی‌گیری، کمیسیون انتخابات پاکستان تنها «نتیجه ۵۳ حوزه» را اعلام کرده بود.

تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پاکستان غیرعادی بود. شاخص سهام کراچی و اوراق قرضه دولتی پاکستان به دلیل عدم اطمینان کاهش یافتند.

ظفر اقبال، دبیر ویژه کمیسیون انتخابات، بدون اشاره به جزئیات گفت «مسائل اینترنتی» دلیل این تأخیر بوده است.

وزارت کشور پاکستان روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی، خدمات اینترنت همراه در سراسر کشور محدود شده است.

عفو بین‌الملل قطع خدمات اینترنت و تلفن همراه در پاکستان را «حمله‌ای صریح به آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز» خواند.

به‌گفته ناظران، نواز شریف ۷۴ ساله که در ماه اکتبر پس از چهار سال تبعید در لندن به پاکستان بازگشت، از حمایت ارتش برخوردار است.

پیروزی حزبش در انتخابات به او اجازه خواهد داد که برای چهارمین بار کشور را اداره کند.

پیش از اعلام نتایج رسمی، عمر ایوب خان، رهبر حزب تحریک انصاف، در بیانیه‌ای ابراز اطمینان کرد که حزب او «با اکثریت دو سوم» آرا، دولت فدرال بعدی را تشکیل خواهد داد.

با این حال، حزب مسلم لیگ نواز برای پیروزی در استان پنجاب، پرجمعیت‌ترین استان پاکستان که بیش از نیمی از رأی‌دهندگان در آن به‌سر می‌برند، در موقعیت خوبی قرار دارد.

برنده پنجاب معمولاً در موقعیت قوی برای تصاحب دولت برخوردار است. نواز شریف از حوزه انتخابیه خود در لاهور، مرکز این استان، انتخاب شد.

روز گذشته هزاران سرباز در خیابان‌ها و مراکز رأی‌گیری سراسر کشور مستقر بودند و مرزهای ایران و افغانستان به‌طور موقت بسته شد.

ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود افزایش تدابیر امنیتی، ۱۲ نفر از جمله دو کودک در ۵۱ انفجار بمب، حمله با نارنجک و تیراندازی که عمدتاً در استان‌های غربی رخ دادند، کشته شدند.

گوهر اعجاز، وزیر کشور پاکستان در بیانیه‌ای گفت: «به‌رغم چند رویداد جداگانه، وضعیت کلی همچنان تحت کنترل است و این نشان‌دهنده اثربخشی تدابیر امنیتی ما است».

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت واشنگتن نگران «گام‌هایی است که برای محدود کردن آزادی بیان، به‌ویژه در مورد استفاده از اینترنت و تلفن همراه برداشته شده است».

پاتل افزود که ایالات متحده خشونت‌های مربوط به انتخابات را چه در آستانه انتخابات و چه در روز انتخابات به‌شدت محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در مورد خشونت و تعلیق خدمات ارتباطات سیار در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

در انتخابات پاکستان به‌طور مستقیم ۲۶۶ نماینده مجلس ملی انتخاب می‌شود. در مجلس ملی پاکستان، ۶۰ کرسی متعلق به زنان و ۱۰ کرسی مختص غیرمسلمان‌هاست. بیش از ۱۲۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات مجلس‌های ملی و ایالتی پاکستان بودند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net