حمله شبانه اوکراین به خاک روسیه؛ ناقوس خطر در مسکو به صدا درآمد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

اوکراین یک حمله موشکی و پهپادی گسترده در طول نیمه‌شب و بامداد چهارشنبه ۲۴ مرداد/ ۱۴ اوت به مناطق جنوبی روسیه انجام داده است و می‌گوید به دنبال پیشروی بیشتر در عمق خاک روسیه است.

روسیه صبح چهارشنبه گزارش داد که ۱۱۷ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی و همچنین چندین موشک را در شبانه روز گذشته منهدم کرده است که عمدتاً بر فراز مناطق کورسک، ورونژ، بلگورود و نیژنی نووگورود بوده است.

اوکراین هفته گذشته عملیات غافلگیرانه خود را با یک حمله بزرگ فرامرزی به کورسک آغاز کرد. به نظر می‌رسد روسیه در تلاش برای مهار تهاجم است و اقدام‌های اضطراری را اعلام کرده و ده ها هزار نفر را تخلیه کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که نیروهایش به پیشروی در کورسک ادامه می‌دهند و به ژنرال‌های خود دستور داده است که «گام‌های کلیدی» بعدی در این عملیات را توسعه دهند. کی‌یف اکنون ادعا می‌کند که حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از روسیه را کنترل می‌کند.

مسکو اصرار دارد که مساحت واقعی مناطقی که به اشغال اوکراین درآمده، حدود نیمی از آن چیزی است که کی‌یف می‌گوید. با این حال، آنچه واضح است این است که اوکراین با کشاندن جنگ به روسیه ناقوس خطر را در مسکو به صدا درآورده است.

در این مناطق، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مجبور به تخلیه از نواحی مرزی شده‌اند. فرماندار منطقه بلگورود روز چهارشنبه وضعیت فوق العاده اعلام کرد و بمباران بی امان اوکراین را عامل آن دانست.

ویاچسلاو گلادکوف در ویدئویی که در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام منتشر شده است، گفت که وضعیت در منطقه بلگورود همچنان بسیار دشوار و متشنج است.

گلوله باران روزانه نیروهای مسلح اوکراین خانه‌ها را ویران کرده و غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده است. بنابراین، ما از امروز تصمیم می‌گیریم که وضعیت اضطراری را در سراسر منطقه بلگورود اعلام کنیم … به دولت هم برای اعلام وضعیت اضطراری فدرال درخواست داده‌ایم.

گلادکوف گفت که بلگورود نیز مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته است و در حالی که تلفات جانی نداشته است، خسارت‌هایی به ساختمان‌ها وارد شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که هدف از این حمله تصرف خاک روسیه نیست، بلکه راهی برای وادار کردن روسیه به صلح است.

او روز سه‌شنبه در حالی که کی‌یف اعلام کرد کنترل ۷۴ شهرک در کورسک را به دست گرفته و در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰ کیلومتر مربع از قلمروش را آزاد کرده است، گفت که روسیه جنگ را برای دیگران به ارمغان آورد و اکنون آتش به خانه خودش افتاده است.

روسیه که نیروهای کمکی را در این منطقه مستقر کرده است، گفت که پیشروی اوکراین را متوقف کرده و حملات به روستاهایی در فاصله ۲۶ تا ۲۸ کیلومتری از مرز دفع شده است.

Ad placeholder

معضل واقعی

برخی معتقدند حمله اوکراین به روسیه که بزرگترین حمله یک نیروی خارجی از زمان جنگ جهانی دوم است، ممکن است به طور چشمگیری روند جنگ را تغییر دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه گفت که اوکراین برای ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، که دستور اعزام هزاران نیرو به اوکراین را در سال ۲۰۲۲ صادر کرد و در حال حاضر حدود یک پنجم قلمرو بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده همسایه‌اش را اشغال کرده است، «معضل واقعی» ایجاد کرده است.

کاخ سفید گفت که اوکراین از قبل در مورد برنامه حمله‌اش اطلاع نداده بود و ایالات متحده هیچ دخالتی در این عملیات نداشته است، هرچند مقامات روسی می‌گویند که حامیان غربی اوکراین حتما از این حمله مطلع بوده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت به نظر می‌رسد هدف از تهاجم اوکراین به کورسک مجبور کردن روسیه به خروج نیروهایش از اوکراین برای دفاع در برابر حمله فرامرزی باشد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان ملل در فوریه سال جاری، بیش از ۱۰ هزار اوکراینی از جمله صدها کودک در نتیجه درگیری کشته شده‌اند. مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های کلیدی نیز ویران شده‌اند.

ماه گذشته، فولکر ترک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، پس از موجی از حملات در دو ماه گذشته، از روسیه خواست به «حملات هماهنگ و گسترده خود علیه زیرساخت‌های حیاتی انرژی اوکراین» پایان دهد.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net