حمله موشکی و پهپادی اوکراین به روسیه در دومین روز انتخابات ریاست‌جمهوری

بخش خبر

اوکراین یک حمله موشکی به شهری در غرب روسیه انجام داد که در نتیجه آن دو نفر کشته شدند. روز شنبه ۲۶ اسفند/۱۶ مارس گزارش شد که در یک حمله پهپادی، یک پالایشگاه نفت هم در روسیه هدف قرار گرفت. این حملات در دومین روز از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه انجام شد؛ انتخاباتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر کی‌یف را به تلاش برای اخلال در آن متهم کرده بود.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود مرگ یک مرد و یک زن را در حمله موشکی اوکراین به آنجا تایید کرد. رویترز نوشته است که در بلگورود در غرب روسیه، حملات مرزی اوکراین به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.

دیمیتری آزاروف، فرماندار منطقه سامارا در ۸۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو، در نزدیکی مرز اوکراین هم گفت که پالایشگاه Syzran در آتش سوخت اما حمله به پالایشگاه دوم این منطقه خنثی شد.

اوکراین در روزهای گذشته حملات مکرری را علیه پالایشگاه‌های روسیه انجام داده است. روسیه مرگبارترین حمله چند هفته اخیر خود را در روز جمعه انجام داد، زمانی که موشک‌هایش به منطقه مسکونی در شهر بندری اودسا اوکراین در دریای سیاه اصابت کرد. در آن حمله حداقل ۲۰ نفر کشته شدند و بیش از ۷۰ نفر زخمی.

جنگ اوکراین بر رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری سه روزه روسیه سایه افکنده است. با این حال ناظران معتقدند که به طور قطع پوتین شش سال دیگر را در کرملین خواهد ماند.

پوتین در سن ۷۱ سالگی است و از سال ۱۹۹۹ تا امروز قدرت مطلق را در این کشور در اختیار داشته است. هیچ یک از سه نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری چالش جدی برای او ایجاد نخواهند کرد.

منتقدان برجسته پوتین در زندان هستند یا به خارج از کشور گریخته‌اند. ناظران بی‌طرف می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه یک نمایش با پایان‌بندی از پیش تعیین‌شده است.

الکسی ناوالنی، مشهورترین سیاستمدار اپوزیسیون روسیه، ماه گذشته در یک مستعمره در قطب شمال درگذشت و حامیان او پوتین را به قتل او متهم کردند. کرملین این موضوع را تکذیب کرد و در گواهی فوت وی نیز آمده بود که او به مرگ طبیعی مرده است.

کرملین امیدوار است که انتخابات کنونی با مشارکت بالایی همراه باشد تا نشان دهد که اغلب روس‌ها پشت پوتین متحد هستند.

مشارکت کلی در صبح روز دوم نزدیک به ۳۸ درصد بود. برخی از بالاترین نرخ‌های مشارکت – نزدیک به ۷۰ درصد – در منطقه بلگورود که در آن حمله موشکی رخ داد و در مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین گزارش شد که کی‌یف می‌گوید رأی دادن در آن‌جا غیرقانونی و باطل است.

حزب حاکم روسیه، «روسیه متحد»، روز شنبه گفت که تحت حمله گسترده سایبری قرار گرفته است و خدمات غیر‌ضروری را برای مهار حملات سایبری به حالت تعلیق درآورده است.

رأی گیری روز جمعه شاهد اعتراضات معدودی از جمله ریختن مایع رنگی به صندوق‌های رأی و پرتاب کوکتل مولوتوف به مرکز رأی گیری در شهر زادگاه پوتین و همچنین حملات سایبری بود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net