دبیرکل سازمان ملل: لبنان نباید به «غزه دوم» تبدیل شود

بخش خبر

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۳ مهر / ۲۴ سپتامبر در سخنرانی آغاز هفتاد‌ونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نسبت به تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه هشدار داد. او گفت مردم لبنان و اسرائیل و مردم سراسر جهان نمی‌توانند بگذارند لبنان به «غزه دوم» تبدیل شود. لبنان «در لبه پرتگاه است».

گوترش گفت:

جهان در گردابی گرفتار شده است که در آن شکاف‌های ژئوپلیتیکی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و جنگ‌ها بدون آن‌که بدانیم چگونه به پایان خواهند رسید، بیداد می‌کنند. ما مستقیم به سمت مسائل غیرقابل تصور می‌رویم، انبار باروتی که جهان را تهدید می‌کند.

خشونت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در چند روز اخیر تشدید شده است. به گفته وزارت بهداشت لبنان، بیش از ۵۵۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. صدها نفر از مردم لبنان در حال حاضر به سوریه، کشور همسایه گریخته‌اند.

آنتونیو گوترش وضعیت غزه را هم «کابوس دائمی» توصیف کرد و جنگ در غزه را تهدیدی برای فروبردن کل منطقه خاورمیانه به هرج‌ومرج دانست.

دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته میلادی گفت: «هیچ توجیهی برای مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین وجود ندارد.»

او با تأکید بر این‌که در دوران دبیرکلی خود نمونه‌ای سراغ ندارد که سرعت و وسعت کشتار و ویرانی به اندازه غزه باشد، بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی شد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از «سطح مصونیت از مجازات در جهان» که به‌گفته او «از نظر اخلاقی غیرقابل تحمل» است، انتقاد کرد و گفت دولت‌هایی هستند که قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.

آنتونیو گوترش در بخش دیگری از سخنرانی خود، به جنگ اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: «جنگ در اوکراین بدون نشانه‌ای از توقف در حال گسترش است و غیرنظامیان تاوان آن را می‌دهند.»

او افزود: «زمان صلح عادلانه بر اساس منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد فرارسیده است.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به «جنگ همه‌جانبه» در لبنان هشدار داد و گفت «این به سود هیچ کس نیست. اگرچه اوضاع از قبل تشدید شده است، اما راه حل دیپلماتیک هنوز امکان‌پذیر است». بایدن افزود:

راه حل دیپلماتیک تنها گزینه‌ای است که به مردم جنوب لبنان و شمال اسرائیل امکان می‌دهد تا سالم به خانه‌های خود بازگردند.

در اولین روز از نشست یک هفته‌ای رهبران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل همچنین قرار است مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه نیز سخنرانی خواهند کرد.

افزون بر جنگ در خاورمیانه، جنگ اوکراین نیز محور سخنرانی‌ها و نشست‌های متعدد نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل در حاشیه مجمع عمومی است.

هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سه‌شنبه ۳ مهر / ۲۴ سپتامبر تا دوشنبه ۹ مهر / ۳۰ سپتامبر در نیویورک برگزار می‌شود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net