دستگاه قضایی ایران دست‌کم پنج زندانی را در زندان‌های اصفهان و رشت به دار آویخت

بخش حقوق

به رغم اعتراض‌ها به اجرای حکم اعدام در ایران، دستگاه قضایی همچنان به صدور و اجرای حکم اعدام اصرار دارد و طی دو روز جان حداقل پنج نفر را با طناب دار گرفت.

شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲، حکم سه زندانی به نام‌های نوری زمانی ۳۲ ساله، اهل لاهیجان، حسینعلی کوتاهی و فتح‌الله جورکش ۳۰ ساله، اهل اصفهان در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، پیش‌تر این سه زندانی با پرونده‌های جداگانه و با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات بیشتر در رابطه با پرونده و زمان بازداشت این سه زندانی اعدامی نشده است.

هم‌چنین اعدام این سه زندانی تا لحظه انتشار این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران: ۱۰۹ معترض در خطر اعدام قرار دارند

این نهاد حقوق بشری در گزارش دیگری از اعدام دست‌کم دو زندانی دیگر از جمله یک تبعه افغانستان در رشت خبر داده و اتهام آن‌ها را نیز مربوط «مواد مخدر» اعلام کرده است.

هویت این دو زندانی اعدامی که شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ دی حکم‌شان به اجرا درآمده، اصلاح‌الله بخش، ۳۶ ساله، اهل افغانستان و حمید عبادی‌نژاد اهل رشت احزار شده است.

یک منبع آگاه در رابطه با اعدام این دو زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت:

اصلاح الله بخش از دو سال پیش به اتهام مواد مخدر از نوع تریاک و هروئین بازداشت و به اعدام محکوم شد. حمید عبادی نژاد نیز از حدود ۵ سال پیش به اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. او اهل یکی از روستاهای رشت بود که به اتهام داشتن آشپزخانه و تولید ماده مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بود.

به گفته این منبع آگاه، «در زندان مرکزی رشت حدود ۸۰ زندانی به اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند و قرار است هر هفته دو الی سه زندانی اعدام شوند.»

سازمان حقوق بشر ایران هم‌چنین نوشته است که دو زندانی دیگر نیز در این روز اعدام شده‌اند که سازمان تاکنون موفق به تایید مستقل این خبر نشده است و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

اعدام در جرایم مرتبط با مواد مخدر: راه حل یا گریز از راه حل؟

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر افزایش شدیدی داشته‌اند.

بر پایه گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، ۲۰۶ نفر در ارتباط با جرایم مواد مخدر اعدام شدند که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲، ۹۱ نفر را در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر اعلام کرد.

براساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۵۸۲ تن در زندان‌های ایران اعدام شدند که رسانه‌های داخل ایران تنها ۷۱ مورد این اعدام‌ها را گزارش کردند.

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر ایران هم در گزارش سالانه خود از اعدام دست‌کم ۷۴۶ نفر در سال ۲۰۲۳ خبر داده است که در مقایسه با سال قبل‌تر (۲۰۲۲) ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ۵۶٬۴ درصد حکم‌های اعدام اجرا شده در این سال مربوط با جرایم مرتبط با مواد مخدر بود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net