رایزنی‌های پوتین و کیم جونگ اون برای همکاری‌های راهبردی آغاز شد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چهارشنبه ۳۰ خرداد / ۱۹ ژوئن نشست دوجانبه خود را در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی آغاز کردند. انتظار می‌رود دو طرف درباره تقویت همکاری‌های نظامی خود و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی رایزنی کنند.

رئیس‌ جمهوری روسیه بامداد چهارشنبه وارد کره شمالی شد و در میان پرچم‌ها و پرتره‌های بزرگ رهبران دو کشور در میدان کیم ایل سونگ پیونگ‌یانگ مورد استقبال گرم رهبر کره شمالی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، پوتین و کیم جونگ اون سپس «مذاکرات خود را در چارچوب هیئت‌های دو کشور در محل اقامت رسمی رئیس جمهوری روسیه آغاز کردند».

خبرگزاری‌های روسیه نوشته‌اند که ولادیمیر پوتین در ابتدای دیدار خود با کیم جونگ اون گفت:

ما از حمایت نظام‌مند و دائمی شما از سیاست روسیه، از جمله در مورد اوکراین، بسیار قدردانی می‌کنیم.

این اولین دیدار ولادیمیر پوتین از کره شمالی در ۲۴ سال گذشته و دومین دیدار رهبران دو کشور در کمتر از یک سال است.

در سپتامبر گذشته، کیم جونگ اون برای برگزاری نشستی با رهبر کرملین، با قطار نظامی به خاور دور روسیه سفر کرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) روز سه‌شنبه گفت سفر ولادیمیر پوتین بر «شکست‌ناپذیری و دوام» روابط دوجانبه تأکید دارد. رهبر کرملین با همراهی شمار زیادی از مقام‌های روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه خود وارد کره شمالی شد.

انتظار می‌رود رهبران روسیه و کره شمالی در نشست روز چهارشنبه درباره راه‌های تقویت همکاری‌های نظامی خود بحث کنند.

روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای امضای قرارداد «مشارکت راهبردی جامع» با کره شمالی را تأیید کرد.

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در سند مربوطه آمده است:

پیشنهاد وزارت امور خارجه روسیه که با نهادها و سازمان‌های دولتی فدرال مربوطه هماهنگ شده است، برای امضای توافق‌نامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره پذیرفته می‌شود. وزارت امور خارجه روسیه مجاز است در جریان مذاکرات امضای این پیمان، در پیش‌نویس آن تغییراتی که ماهیت اساسی نداشته باشد را اعمال کند.

براساس این سند، توافقنامه پیش‌بینی‌شده باید در بالاترین سطح امضا شود.

مسکو و پیونگ‌یانگ از پایان جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) متحد بوده‌اند و از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به هم نزدیکتر شده‌اند.

غرب کیم جونگ اون را متهم می‌کند که با نقض تحریم‌های اعمال‌شده علیه دو کشور، به متحد تاریخی خود روسیه، برای استفاده در جنگ با اوکراین کمک تسلیحاتی می‌کند؛ اتهامی که مسکو و پیونگ‌یانگ رسماً آن را رد کرده‌اند.

کو یو هوان، استاد بازنشسته مطالعات کره شمالی در دانشگاه دونگوک کره جنوبی به خبرگزاری فرانسه گفت:

روسیه به‌دلیل طولانی‌شدن جنگ در اوکراین به حمایت تسلیحاتی کره شمالی نیاز دارد و کره شمالی نیز برای کاهش فشار تحریم‌ها به حمایت روسیه در زمینه مواد غذایی، انرژی و سلاح‌های پیشرفته نیاز دارد.

او با بیان این‌که مسکو محتاط است و نمی‌خواهد پل روابط با کشورهایی مانند کره جنوبی را نابود کند، افزود:

مسئله اتحاد نظامی اما باید جدا از آن‌چه که علناً ​​اعلام می‌شود و آن‌چه که واقعاً در دیدارهای بین دو رهبر مورد بحث قرار می‌گیرد، بررسی شود.

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ماه‌هاست که نگران نزدیک شدن سریع روابط بین مسکو و پیونگ‌یانگ هستند و مقام‌های کره ‌شمالی‌ را متهم می‌کنند که در ازای کمک‌های فنی، دیپلماتیک و غذایی، برای حمله به اوکراین مهمات به روسیه تحویل می‌دهند.

به‌گفته غرب، پیونگ‌یانگ از ذخایر عظیم مهمات خود برای تأمین تسلیحات روسیه استفاده کرده است. هفته گذشته نیز پنتاگون مسکو را به استفاده از موشک‌های بالستیک کره شمالی در اوکراین متهم کرد.

به‌گفته واشنگتن و سئول، روسیه در ازای آن، فن‌آوری ماهواره‌ای خود را در اختیار کره شمالی قرار داده و برای مقابله با کمبود مواد غذایی این کشور به پیونگ‌یانگ کمک کرده است.

در ماه مارس گذشته، روسیه از وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به نظارت بر نقض تحریم‌های بین المللی علیه کره شمالی استفاده کرد و این هدیه بزرگی به پیونگ یانگ بود.

کره جنوبی یک هفته پیش اعلام کرد که از نزدیک بر مقدمات سفر ولادیمیر پوتین که متعاقباً به ویتنام سفر خواهد کرد، نظارت می‌کند.

به گفته ستاد کل ارتش کره جنوبی، چند ساعت قبل از ورود ولادیمیر پوتین به پیونگ‌یانگ، «ده‌ها سرباز کره شمالی از خط مرزی نظامی عبور کردند و با آتش هشداردهنده کره جنوبی عقب‌نشینی کردند».

ارتش کره جنوبی می‌گوید این دومین بار در کمتر از دو هفته بود که سربازان کره شمالی دست به چنین کاری می‌زدند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net