سازمان ملل: بیمارستان کودکان در کی‌یف «به احتمال قوی» از سوی روسیه هدف قرار گرفته است ـ روسیه: سقوط موشک اوکراینی عامل آن بود

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

حمله موشکی دوشنبه ۱۸ تیر / ۸ ژوئیه به یک بیمارستان کودکان در کی‌یف به نام «اوخمتدیت» نگرانی سازمان ملل متحد درباره جنگ در اوکراین را افزایش داده است.

براساس تحقیقات اولیه، سازمان ملل معتقد است که این بیمارستان «به احتمال قوی» هدف موشک کروز روسیه قرار گرفته است.

دانیل بل، رئیس هیئت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین گفت تصاویر ویدئویی نشان می‌دهند که بیمارستان کودکان به‌طور مستقیم توسط موشک کروز سی‌اچ-۱۰۱ که از روسیه پرتاب شده مورد هدف قرار گرفته است. او این حمله را «یکی از وحشتناک‌ترین حملات از آغاز تهاجم [روسیه]» دانست.

دستگاه اطلاعاتی اوکراین: مدرک داریم

دانیل بل گفت کارکنان بیمارستان کمی قبل از حمله روز دوشنبه، کودکان بیمار را به مکان امن در پناهگاه بردند. در غیر این صورت شمار قربانیان به‌طور قابل توجهی بیشتر می‌شد.

به‌گفته کارکنان، در این حمله دو نفر از جمله یک پزشک کشته شدند. همه ۶۰۰ کودکی که در این بیمارستان تحت درمان قرار داشتند به مراکز بهداشتی دیگر منتقل شدند.

بیمارستان اوخمتدیت که در آن بسیاری از کودکان مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌های جدی تحت درمان قرار داشتند، به شدت آسیب دید و بدون تعمیرات اساسی دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

سرویس مخفی داخلی اوکراین (SBU) نیز از شواهد جدیدی از اصابت یک موشک کروز روسی سی‌اچ-۱۰۱ خبر داد. این نهاد در کانال خود در تلگرام نوشت: «نتیجه‌گیری کارشناسان روشن است: این یک حمله مستقیم بود.»

سرویس مخفی داخلی اوکراین با انتشار تصاویری از قطعه‌ای از یک موتور که گفته می‌شود در محل برخورد موشک پیدا شده است، نوشت تجزیه و تحلیل مسیر و نوع آسیب ایجادشده ثابت می‌کند که حمله مستقیم بوده است.

روسیه اتهام‌ها را رد می‌کند

با این‌حال، طرف روسی قاطعانه مسئولیت این حمله را رد می‌کند. به ادعای وزارت امور خارجه روسیه یک موشک از سامانه دفاع موشکی زمین به هوای اوکراینی باعث تخریب ویرانگر شده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد که موشکی از سیستم «نسامس» (NASAMS)، سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا که ایالات متحده آمریکا و نروژ آن‌را توسعه داده‌اند، به ساختمانی در محوطه بیمارستان کودکان «اوخمتدیت» اصابت کرده است. زاخارووا افزود چنین اتفاقی بارها در اوکراین رخ داده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز بار دیگر تأکید کرد که روسیه به اهداف غیرنظامی حمله نمی‌‌کند. او گفت:

حملات نیروهای مسلح روسیه به زیرساخت‌های کلیدی و اهداف نظامی که به نوعی با توانمندی نظامی اوکراین مرتبط هستند، صورت می‌گیرد.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل

به‌گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در حملات روز دوشنبه به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین دست‌کم ۳۸ نفر از جمله چهار کودک کشته و ۱۹۰ نفر مجروح شدند.

در پایتخت، هفت نفر در یک ساختمان مسکونی بزرگ در نزدیکی بیمارستان کشته شدند. دو نفر نیز در یک مرکز صنعتی جان باختند. گزارش‌های غیررسمی حاکی از حمله به یک شرکت دفاعی است. ۹ نفر در یک بیمارستان نیمه‌تخریب‌شده دیگر و هفت نفر نیز در یک مرکز تجاری کشته شدند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا حمله به بیمارستان کودکان را «یادآوری بی‌رحمانه‌ای از وحشی‌گری روسیه» دانست و گفت: «جهان باید در این لحظه حیاتی در کنار اوکراین بایستد.»

واشنگتن و متحدانش در ناتو این هفته اقدامات جدیدی را برای تقویت دفاع هوایی اوکراین اعلام خواهند کرد. نشست کشورهای عضو ناتو سه‌شنبه ۱۹ تیر / ۹ ژوئیه در واشنگتن آغاز شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت گوترش حملات موشکی را «تکان‌دهنده» توصیف کرده است.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن حمله به بیمارستان کودکان خواهان محاکمه عاملان آن شد و گفت:

این حمله به‌طرز تکان‌دهنده‌ای به بخش مراقبت‌های ویژه بزرگترین بیمارستان کودکان اوکراین خسارت سنگینی وارد و بخش دیالیز را ویران کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد در یک نشست اضطراری در نیویورک به این حملات رسیدگی کند.

اداره شهر کی‌یف روز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

حملات اوکراین

در همین حال، براساس اطلاعات روسیه، نیروهای اوکراینی با هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مختلفی در داخل کشور حمله کردند. آندری بوچاروف، فرماندار منطقه در تلگرام گفت دو پست و یک انبار نفت نیز در ولگوگراد، واقع در جنوب روسیه به دلیل ریزش آوار پهپادها آتش گرفتند. به‌گفته مقامات محلی، یک آتش‌سوزی نیز در یک ایستگاه فرعی در منطقه روستوف رخ داد، اما خاموش شد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه گفت چهار نفر در حمله شبانه در منطقه مرزی بلگورود کشته و چند نفر مجروح شدند، ۳۸ فروند پهپاد از جمله ۲۱ فروند بر فراز منطقه روستوف و هفت فروند بر فراز کورسک نیز منهدم شدند.

این حملات در حالی ادامه دارد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را به‌مدت شش ماه در دست دارد در یک ماه اخیر به اوکراین، روسیه و چین سفر کرده است تا به‌گفته خودش «مأموریت صلح» را انجام دهد. با این حال رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند او از سوی این اتحادیه مسئولیتی در این‌باره برعهده ندارد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net