سنتکام: در حمله مرگبار حوثی‌ها به یک کشتی‌ در دریای سرخ سه نفر کشته شدند

بخش خبر

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که حمله موشکی حوثی‌ها به یک کشتی تجاری در دریای سرخ در روز چهارشنبه ۱۶ اسفند/ ۶ مارس به کشته شدن سه دریانورد منجر شد.

حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. در این حمله کشتی True Confidence متعلق به یونان با پرچم باربادوس در حدود ۵۰ مایل دریایی دورتر از ساحل بندر عدن یمن به آتش کشیده شد.

در واکنش به این رویداد، سفارت بریتانیا در پیامی در شبکه اجتماعی اکس در پاسخ به ادعای حوثی‌ها نوشت:

حداقل دو ملوان بی‌گناه کشته شده‌اند. این پیامد غم‌انگیز اما اجتناب‌ناپذیر شلیک موشک‌های بی‌پروای حوثی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی بود. آن‌ها باید متوقف شوند.

حوثی‌ها از ماه نوامبر به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند که به گفته آن‌ها اقدامشان واکنشی است به «جنایات غزه» و برای همبستگی با فلسطینی‌ها در جریان جنگ اسرائیل.

بریتانیا و ایالات متحده آمریکا حملات تلافی‌جویانه‌ای را علیه حوثی‌ها انجام داده‌اند و کشته شدن این سه ملوان می‌تواند منجر به فشار برای اقدام نظامی قوی‌تر شود.

سنتکام گفت که حمله حوثی‌ها همچنین حداقل چهار خدمه آن کشتی را زخمی کرده و «خسارت‌های قابل توجهی» به کشتی وارد کرده است. پیش از این، یک منبع به رویترز گفته بود که چهار دریانورد پس از این حمله به شدت سوخته و سه نفر ناپدید شده‌اند.

مدیران کشتی یونانی True Confidence گفتند کشتی در حال حرکت و آتش گرفتن بود. آن‌ها گفتند که هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت ۲۰ خدمه و سه محافظ مسلح آن که شامل ۱۵ فیلیپینی، چهار ویتنامی، دو سریلانکایی، یک هندی و یک تبعه نپال بودند، در دست نیست.

روز پنج‌شنبه، دو تن از قربانیان توسط وزارت کارگران مهاجر فیلیپین و دریانوردان فیلیپینی شناسایی شدند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فیلیپینی دیگر در این حمله به شدت مجروح شدند و خواستار «ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی و رسیدگی به علل درگیری کنونی در خاورمیانه» شد.

یک مقام دفاعی ایالات متحده گفت که ستون دود بر فراز True Confidence دیده می‌شود. این مقام که او نیز از افشای هویت خود خودداری کرد، به رویترز گفت که یک قایق نجات در آب‌های نزدیک کشتی دیده شده است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در ۵۴ مایل دریایی جنوب غربی عدن، که در نزدیکی ورودی دریای سرخ قرار دارد، دریافت کرده است، و اضافه کرد که کشتی توسط خدمه رها شده است و «دیگر تحت کنترل خدمه آن نیست».

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفت «نیروهای ائتلاف از کشتی و خدمه‌اش پشتیبانی می‌کنند».

استفان کاتن، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF)، خواستار اقدام فوری برای محافظت از اعضای اتحادیه‌اش شد. کاتن گفت:

ما به طور مداوم به جامعه بین‌المللی و صنعت دریایی در مورد خطرات فزاینده‌ای که دریانوردان در خلیج عدن و دریای سرخ با آن مواجه هستند هشدار داده‌ایم. امروز… ما شاهد تأیید غم‌انگیز این هشدارها هستیم.

چهار روز پیش، روبیمار، یک کشتی فله‌بر متعلق به بریتانیا، پس از دو هفته شناور شدن با آسیب شدید ناشی از حمله موشکی، اولین کشتی‌ای بود که در نتیجه حمله حوثی‌ها غرق شد. همه خدمه به سلامت از آن کشتی تخلیه شدند.

حملات حوثی‌ها حمل‌ونقل جهانی را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور به تغییر مسیر به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر با دور زدن آفریقا کرده است. هزینه بیمه سفر هفت روزه از طریق دریای سرخ صدها هزار دلار افزایش یافته است.

در حالی که شبه‌نظامیان گفته‌اند به کشتی‌های مرتبط با بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل حمله خواهند کرد، منابع صنعت کشتیرانی می‌گویند همه کشتی‌ها ممکن است در معرض خطر باشند.

هر دو شرکت در بیانیه مشترک خود گفتند که True Confidence متعلق به شرکت ثبت شده در لیبریا True Confidence Shipping است و توسط شرکت یونانی Third January Maritime اداره می‌شود. آن‌ها گفتند این کشتی هیچ ارتباطی با ایالات متحده ندارد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net