سه رزیدنت‌ طی یک هفته جان خود را گرفتند

Print Friendly, PDF & Email

بخش جامعه و حقوق

روزنامه اعتماد یکشنبه ۲۴ دی/۱۴ ژانویه نوشت که سه عضو جامعه پزشکی در هفته گذشته دست به خودکشی زده‌اند. طبق این گزارش هفته گذشته «مرگبارترین هفته برای پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی» بوده است.

براین اساس سه نفر از دستیاران (رزیدنت‌های) پزشکی کشور طی این هفته جان خود را از دست داده‌اند و به‌طور مشابه مرگ خودخواسته و رو به فزونی ده‌ها تن از همکاران جوان جامعه پزشکی در سالیان اخیر، صدمات هولناکی بر بدن نیمه جان جامعه پزشکی کشور وارد آورده که زخم ناشی از آن قابل ترمیم نیست.

Ad placeholder

اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

این گزارش به‌طور ضمنی حکومت ایران و مقام‌های پزشکی را مسئول این مرگ‌ها خواند و در ادامه این خبر با بررسی عوامل و مشکلاتی که به‌نظر می‌رسد زمینه‌ساز از دست‌رفتن زندگی کارکنان بخش درمان شده‌اند نوشت:

متاسفانه حاکمیت و به ویژه مسئولان حوزه پزشکی با بی‌اعتنایی به مشکلات انباشته شده نظام سلامت، معرکه‌ای از فقر و مشکلات معیشتی، تعرفه‌ها و پرداخت‌های ظالمانه، فشار و استرس کاری، تهدید از سوی بیمار یا همراهان وی، متهم شدن به قصور پزشکی، احضار مکرر به سیستم قضایی، احساس نابرابری‌های اجتماعی، روند رو به افول کیفیت آموزش پزشکی، مشاهده سونامی مهاجرت اساتید، پزشکان، همکاران و دانشجویان به خارج از کشور و… را برای پزشکان جوان رقم زده و آنها را به فاز ناامیدی و یأس از آینده شغلی خود و در نتیجه پیامدهای بعدی آن همچون انصراف از ادامه تحصیل، تغییر شغل به مشاغل غیرپزشکی، ترجیح بیکاری بر اشتغال، مهاجرت و در فجیع‌ترین حالت، خودکشی سوق داده‌اند.

در مرداد ماه سال جاری علی سلحشور، نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور در نظام پزشکی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا خبر اعلام کرده بود که از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، یعنی تنها طی یک سال ۱۳ رزیدنت خودکشی کرده‌اند.

علی سلحشور افزوده بود:

خودکشی، محرومیت اجتماعی و آینده پیش رو در ایران

رزیدنت‌ها با حقوق ناچیز و بدون بیمه و سنوات مجبورند کار سنگین انجام بدهند و با این وضعیت، امیدِ چندانی به آینده ندارند.

به گفته سلحشور مسئله اصلی این گروه از پزشکان «مشکلات معیشتی» است. او در ادامه گفته بود:

یک کلام بگویم که حقوق یک پزشک متخصصِ شاغل در بیمارستان دولتی، کفاف نیازهای اولیه‌ زندگی‌اش را هم نمی‌دهد. تنها مبلغی که می‌توانیم روی آن حساب کنیم، حقوق ثابتی است که این حقوق برای پزشکان مجردِ متخصص حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و برای پزشکانِ متأهل متخصص حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است.

این مقام نظام پزشکی دلیل خودکشی‌ها را «کم‌شدن امید به آینده» متخصصان این حوزه دانسته بود. بسیاری از مسئولان در حوزه سلامت و درمان سال‌هاست که هشدار داده‌اند این حوزه نیز در بحران قرار دارد.

برپایه گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در یک سال اخیر دست‌کم چهار هزار پزشک برای خروج از کشور اقدام کرده‌اند. برخی از گزارش‌های غیررسمی شمار مهاجرت کارکنان بخش درمان (کادر پزشکی) را سالانه ۱۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

علی قانعی‌فرد، دندانپزشک‌ طرحی در پانسیون محل خدمتش‌ در میاندوآب به زندگی‌اش‌ پایان داد. چند روز پیش یک رزیدنت‌ دیگر به نام سیامک بهروان‌ در بابل خودکشی کرد pic.twitter.com/lIuQqtNmTK

— hedieh kimiaee | هدیه کیمیایی (@hediekimiaee) January 4, 2024

روزنامه خبرآنلاین روز شنبه ۲۳ دی به نقل از علی جعفریان، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشت دانشجویان پزشکی به‌ویژه به خاطر مسائل اقتصادی از سال اول دانشگاه به فکر مهاجرت‌اند.

هفته گذشته انجمن علمی روانپزشکان ایران که پیشتر در دو نامه به وزیر بهداشت خواستار توجه به خودکشی پزشکان جوان شده بود، در نامه‌ای به ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی (و عضو هیئت مرگ در کشتار ۶۷) مجدداً خواهان توجه به خودکشی «زنجیره‌ای) پزشکان جوان و دستیاران پزشکی شد و بر تشکیل کمیته‌ای از متخصصان که اختیارات لازم برای مداخله فوری و جلوگیری از تبدیل آن به یک بحران فراگیرتر را داشته باشند، تاکید کرد.

فهیمه سعید، استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت روان اجتماعی در مصاحبه‌ای که در «تجارت نیوز» منتشرشده شیوع افکار خودکشی در میان دستیار پزشکان در ایران را برمبنای یک پژوهش انجام‌شده در اواخر سال ۱۴۰۰، ۳۴,۳ درصد اعلام کرد و گفت ۱۰ درصد آن‌ها افکار خودکشی پرخطر داشته‌اند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net