غزه: حماس طرح آتش‌بس را دریافت نکرده است، اسرائیل می‌گوید طرح خوبی نیست و به صورت مشروط آن را می‌پذیرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

با وجود استقبال حماس و دولت اسرائیل از طرح پیشنهادی آمریکا برای پایان حملات اسرائیل به غزه، اسرائیل به حملاتش به باریکه محصور شده ادامه داد. سخنگوی حماس گفت هنوز طرح آتش‌بس را مکتوب دریافت نکرده است. در اسرائیل رئیس‌جمهوری این کشور و یک مشاور ارشد نخست وزیر گفتند طرح پیشنهادی را به دلیل «بازگرداندن گروگان‌ها» قابل پذیرش است.

جنگنده‌های اسرائیل از شامگاه یک ژوئن تا صبح دوم این ماه دستکم به سی هدف در غزه حمله کردند. منابع اسرائیلی این حملات را تایید کردند اما نگفتند جان چند فلسطینی دیگر را گرفته‌اند.

سازمان دفاع مدنی در غزه که وظیفه امدادرسانی به مجروحان را بر عهده دارد، گفت جسد ۷۰ تن دیگر را در اردوگاه جبلیا یافته است. همزمان رسانه‌های منطقه‌ای گفتند دستکم یک خبرنگار دیگر در غزه بر اثر حملات اسرائیل کشته شد. همچنین سه فلسطینی دیگر هم در حمله به یک آپارتمان در الدراج جان باختند.

منابع فلسطینی از توقف فعالیت بیمارستان‌ها در منطقه خان یونس به دلیل حملات اسرائیل خبر دادند. اسرائیل بدون اینکه بتواند مدرکی دال بر استفاده حماس و گروه‌های فلسطینی از بیمارستان‌ها و مراکز عمومی ارائه بدهد، تا به حال بارها به بیمارستان‌ها و مدارس حمله کرده است.

همزمان با تداوم حملات اسرائیل، چند مقام رسمی در این کشور از طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس استقبال کردند. در تل‌آویو هم گروهی از شهروندان برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن اسرائیلی‌های اسیر در دست گروه‌های فلسطینی دوباره به خیابان آمدند. پلیس طبق روال هفته‌های قبل به معترضان یورش برد و چند تن را بازداشت کرد. معترضان نتانیاهو را به نادیده گرفتن جان اسرای اسرائیلی‌ متهم می‌کنند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل در دانشگاه عبری اورشلیم (قدس)، گفت به نتانیاهو گفته است از او برای توافقی که به آزادی گروگان‌ها منتهی شود «حمایت کامل» خواهد کرد.

هرتزوگ بازگرداندن اسرای اسرائیلی را یک وظیفه دینی خواند و افزود: این وظیفه ذاتی دولت است که آن‌ها را در چارچوب توافقی که امنیت ملی اسرائیل را تأمین کند به خانه بازگرداند.

همزمان با او، لاییر یاپید که به عنوان رهبر اپوزیسیون دولت کنونی معرفی می‌شود، دو عضو کابینه جنگ را به دلیل تهدید به کناره‌گیری در صورت توافق با طرح پیشنهادی آتش‌بس محکوم کرد. رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند ایتمار بن گویر و بزلال اسموتریچ نخست وزیر را تهدید به خروج از دولت کرده‌اند. لاپید دولت کنونی اسرائیل را بدترین دولت تاریخ خواند و گفت که آنها می‌خواهند تا همیشه در اینجا جنگ باشد.

در یک اظهارنظر دیگر، روزنامه ساندی تایمز به نقل از افیر فالک، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو نوشت اسرائیل خطوط کلی طرح جو بایدن را رد نمی‌کند اما آن را یک «سخنرانی سیاسی» خواند که حاوی «هیچ نکته تازه‌ای نیست». فالک گفت: آتش‌بس توافق خوبی نیست اما آن‌ها «شدیدا می‌خواهند همه گروگا‌ ها آزاد شوند».

این مشاور نخست وزیر جنگ‌طلب و راستگرای اسرائیل همچنین دائمی شدن آتش‌بس را «مشروط» به تحقق تمامی اهداف اسرائیل، از جمله «از بین بردن کامل حماس» دانست. او گفت: «تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش‌بس دائمی وجود نخواهد داشت».

Ad placeholder

حماس: چیزی دریافت نکرده‌ایم

حماس که پیش از این از طرح پیشنهادی استقبال کرده بود، گفت هنوز پیشنهاد جو بایدن را به صورت مکتوب دریافت نکرده است. اسامه بن‌حمدان، سخنگوی حماس در گفت‌وگو با الجزیره ضمن تایید نرسیدن نسخه مکتوب پیشنهاد بایدن به این گروه، گفت:

آنچه به صورت شفاهی گفته می‌شود، معمولاً مستند نیست. به همین دلیل ما آماده مطالعه هر مدرکی با تمام جزئیات هستیم.

بن‌حمدان در ادامه «آنچه را که در رسانه‌ها مطرح شده است»، قابل قبول خواند.

بر اساس طرح پیشنهادی جو بایدن آتش‌بس سه مرحله خواهد داشت. در مرحله نخست قرار است با توقف حملات اسرائیل برای شش هفته اسرای دو طرف مبادله شوند. اسرائیل در برابر ۱۴۰ اسیری که احتمال می‌رود هنوز زنده باشند، صدها زندانی فلسطینی را آزاد کند. شمار زندانیان فلسطینی که قرار است در این مرحله مبادله شوند، نامعلوم است. اسرائیل صدها فلسطینی را به دلیل مقاومت در برابر اشغالگری سالها است در زندان حبس کرده است.

مرحله دوم این طرح پیشنهادی به تحقق مرحله نخست مشروط شده است که از آن به عنوان آتش‌بس دائمی نام برده می‌شود. در مرحله پایانی نیز قرار است بازسازی غزه آغاز شود.

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی بازسازی غزه که بخش بزرگی از زیرساخت‌های آن به دست اسرائیل تخریب شده است، تا ۸۰ سال زمان می‌برد.

الجزیره با بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای از تخریب سازمان‌یافته بیش از ۳۰ درصد محله‌های غزه به دست اسرائیل برای ساخت یک منطقه حائل در نزدیکی دیواری که این باریکه را محصور کرده است و یک محور مواصلاتی مرکزی که آن را به دو بخش تقسیم می‌کند، خبر داده است.

پیش از این منابع اسرائیلی تایید کرده بودند ارتش این کشور قصد دارد با تخریب سکونتگاه فلسطینی‌ها در نزدیکی دیوار غزه، یک منطقه حائل ایجاد کند تا به گفته آنها از انجام حملات مشابه هفت اکتبر ۲۰۲۳ پیشگیری کند.

حمله غیرمنتظره حماس به شهرک‌های اشغالی در هفت اکتبر ۲۰۲۳ موجب مرگ نزدیک به دو هزار اسرائیلی شد. حماس حدود ۲۵۰ اسرائیلی را به اسارت گرفت که بخشی از آنها در توافق پیشین با فلسطینی‌های زندانی مبادله شدند و احتمال می‌رود حدود ۱۴۰ نفر دیگر همچنان در غزه باشند. اسرائیل تا به حال سه تن از اسرای اسرائیلی را کشته و جسد شش تن از آنها را پیدا کرده است.

اسرائیل از هفت اکتبر بیش از ۳۶ هزار فلسطینی را تنها در باریکه غزه کشته، بالغ بر ۸۲ هزار نفر را مجروح کرده است و ساکنان این باریکه را بارها آواره و بی‌سرپناه کرده است.

دولت اسرائیل رای دیوان دادگستری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف حملات نظامی را نادیده گرفته است. آفریقای جنوبی با شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را که پیش از این از سوی عفو بین‌الملل و چند سازمان حقوق بشری «آپارتاید» نامیده شده بود، به نسل‌کشی متهم کرده است. همچنین رئیس دادگاه بین‌المللی کیفری صدور حکم بازداشت نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل را به همراه سه مقام حماس از جمله اسماعیل هنیه و یحیی سنوار را درخواست کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net