قتل نگار کریمیان: شلیک‌های بی‌محابای پلیس و جان بی‌ارزش‌شده‌ی شهروندان

بخش خبر

بامداد ۱۹ اسفندماه نگار کریمیان، زن جوان ۲۱ ساله به همراه خانواده‌اش در ماشین شخصی‌شان از مراسم خاکسپاری دایی‌اش در روستای فرسش الیگودرز به اصفهان بر می‌گشت که در دوراهی چمن‌سلطان و موقع ورود به جاده‌ی داران-الیگودرز هدف گلوله‌ی نیروی انتظامی قرار گرفت. روزنامه «اعتماد» گزارش کرده است که گلوله ابتدا از کنار دست پدر او گذشته و بعد به پهلوی نگار برخورد کرده است. سپس نگار را به بیمارستان امام جعفرصادق منتقل می‌کنند و او تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، اما بعد از عمل هنگامی که به بخش‌ای‌سی‌یو بیمارستان منتقل می‌شود به خاطر خونریزی داخلی جانش را از دست می‌دهد.

این اولین بار نیست که شهروندی به ضرب گلوله‌ی ماموران انتظامی و نظامی، آن‌هم بدون آن‌که هیچ‌گونه دلیل قانونی و دستور تیر وجود داشته باشد، کشته می‌شود. در دی‌ماه رسانه «بیدارزنی» گزارش داد که آناهیتا امیرپور، زن جوان ۲۰ ساله با شلیک نیروهای لباس شخصی به خودرویی که سوارش بود کشته شد.

همچنین دایی نگار کریمیان در مصاحبه با «اعتماد» گفته است که شلیک بی‌مهابای پلیس در این جاده قبل‌تر هم جان شهروندانی را گرفته است و به پرونده قتل «شهرام رضایی» اشاره کرده است:

چهار سال پیش هم ماموران نیروی انتظامی یک نفر به اسم شهرام رضایی را اینگونه کشتند و گفتند [که] تیر اشتباه شلیک شده است.

از مصاحبه روزنامه «اعتماد» با مهدی رضایی، دایی نگار کریمیان

گزارش پلیس درباره‌ی آن‌چه که اتفاق افتاده، ضد و نقیض است. دلیل کشته شدن نگار کریمیان در پی شلیک گلوله ابتدا «اشتباه یکی از ماموران نیروی انتظامی» عنوان شد اما بعدتر فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز دلیل شلیک گلوله را «بی‌توجهی راننده به دستور ایست پلیس» و همچنین «فرض حمل مواد مخدر در آن» عنوان کرد و آن را به نوعی «خطای انسانی» جلوه داد.

Ad placeholder

اعتماد در مصاحبه‌ای با مهدی رضایی، دایی نگار از او نقل کرده است که:

وقتی مامور نیروی انتظامی می‌بیند خانواده داخل ماشین بوده، سریع می‌گوید اشتباه شده است. در حالی که چه اشتباهی؟! مگر در آن جاده چند ماشین بود که اشتباه شلیک شده باشد؟ می‌گویند شخصی به اشتباه به همان مامور خاطی گفته بود ماشینی که در حال گذر است، مواد مخدر حمل می‌کند. البته این طوری به ما گفتند. خود من از قاضی کشیک پرسیدم این مامور از چه کسی دستور شلیک گرفته بود؟ قاضی کشیک هم گفت من دستور شلیک نداده بودم. ما متوجه نمی‌شویم مگر می‌شود بدون دستور مافوق، شلیک کرد؟

از مصاحبه روزنامه «اعتماد» با مهدی رضایی، دایی نگار کریمیان

مطابق گزارش سالانه خبرگزاری «هرانا»، در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۰۲ شهروند هدف گلوله نیروهای انتظامی قرار گرفته‌اند و ۱۲۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. در این میان نام ۲۰ کولبر، ۳۷ سوختبر و ۶۳ نفر دیگر به چشم می‌خورد. شلیک بی‌مهابا به شهروندان تاکنون جان بسیاری را گرفته و بسیاری را زخمی کرده است اما به نظر می‌رسد که مطابق سنت پیشین، راهکاری جز انکار و مسئولیت‌گریزی در میان نیست و تردیدها درباره‌ی‌ اراده یا توانایی نیروی انتظامی در تامین امنیت شهروندان به قوت خود باقی مانده است.

طرفداران حکومت و نیروهای بسیج به‌طور مکرر از سوی مقامات کشور تشویق شده‌اند که «آتش‌ به اختیار» و «دست به ماشه» عمل کنند. همچنین، در سال ۱۴۰۱ «قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که هدفش سلب مسئولیت از مامورانی بود که تیراندازی کرده بودند و به «لباس شخصی‌ها» هم حق تیراندازی بدهد.

همه این تلاش‌ها برای قدرت دادن به افرادی خارج از نهاد پلیس و پاسخ‌گو نکردن آن‌ها در قبال اعمالشان، جان شهروندانی که به بدنه‌ی حکومت نزدیک نباشند را بی‌ارزش ساخته است و به نظر می‌رسد که قوانین سفت و سختی برای پیشگیری از آسیب به جان شهروندان وجود ندارد و حتی نیروهای انتظامی در برابر شلیک بی‌مهابا به شهروندان پاسخ‌گو نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که اکنون ماموری که گلوله را شلیک کرده است بازداشت شده و آن‌طور که دایی نگار گفته است، خانواده قصد قصاص دارند.

پیکر نگار کریمیان روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه در آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد. روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داد که برخی اعضای خانواده او از جمله خواهرش به دلیل اطلاع‌رسانی‌شان درباره قتل نگار تحت فشار قرار گرفته‌اند و با تماس تلفنی یا احضار مستقیم به نهاد وزارت اطلاعات اصفهان تهدید شده‌اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net