نیویورک‌تایمز: انفجار در خطوط انتقال گاز سراسری ایران کار اسرائیل بود

بخش خبر

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام غربی و یک استراتژیست نظامی وابسته به سپاه پاسداران نوشته است که اسرائیل پشت حملات به دو خط لوله اصلی گاز طبیعی در داخل ایران بود. این رسانه آمریکایی روز جمعه ۲۷ بهمن/ ۱۶ فوریه نوشت که نقش تل‌آویو در این انفجارها به معنای تشدید جنگ در سایه میان اسرائیل و ایران است.

حدود ساعت یک بامداد چهارشنبه ۲۵ بهمن خط لوله گاز سراسری ایران در چند نقطه منفجر شد و آتش گرفت. انفجار اول در حوالی بروجن و انفجار دوم در خرم‌بید استان فارس صورت گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی این انفجارها را ناشی از خرابکاری و «اقدامی تروریستی» خوانده‌اند. ایران هنوز به صورت رسمی گروه یا کشوری را متهم به دست داشتن در این انفجارها نکرده است.

حال نیویورک‌تایمز می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد برنامه این حمله را اسرائیل پیاده کرده است. اسرائیل هنوز به صورت رسمی واکنشی به این خبر نشان نداده است.

اسرائیل مدت‌هاست که سایت‌های نظامی و هسته‌ای در داخل ایران را هدف قرار داده و دانشمندان و چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای و موشکی ایرانی را چه در داخل و چه در خارج از کشور ترور کرده است. اسرائیل همچنین حملات سایبری را برای از کار انداختن سرورهای متعلق به وزارت نفت انجام داد که باعث اختلال در کار پمپ بنزین‌ها در سراسر کشور شد.

اما به گفته مقام‌ها و تحلیلگرانی که با نیویورک‌تایمز صحبت کرده‌اند، انفجار در خطوط گاز سراسری که صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی به آن متکی هستند، مرزهای جدیدی در نزاع دو کشور را درنوردیده است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران گفت: «نقشه دشمن این بود که در فصل زمستان جریان گاز را به چند شهر و استان اصلی کشورمان مختل کند.»

اوجی که قبلاً از این انفجارها به عنوان «حملات خرابکارانه و تروریستی» یاد کرده بود، به صورت علنی اسرائیل یا هر عامل دیگری را مقصر این حمله ندانست. اما او گفت که هدف از این حمله آسیب رساندن به زیرساخت‌های انرژی ایران و برانگیختن نارضایتی داخلی بود.

منابعی که با این رسانه آمریکایی صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که حملات اسرائیل به خطوط انتقال گاز مستلزم شناخت عمیق از زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق است، به‌ویژه که دو خط لوله همزمان در چندین نقطه مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

یکی از مقام‌های غربی این رویداد را یک حمله نمادین بزرگ خواند و گفت که تعمیر این آسیب‌ها برای ایران نسبتاً آسان بود و مشکلات نسبتاً کمی برای غیرنظامیان ایجاد کرد. اما به گفته این مقام، با گسترش درگیری در سراسر خاورمیانه و افزایش تنش‌ها بین ایران و دشمنانش، به ویژه اسرائیل و ایالات متحده، این رویداد به منزله هشدار جدی درباره آسیب‌هایی است که اسرائیل می‌تواند وارد کند.

مقام‌های غربی گفتند که اسرائیل همچنین روز پنجشنبه یک انفجار جداگانه در داخل یک کارخانه مواد شیمیایی در شهر قدس در حومه تهران ایجاد کرد. اما فرماندار شهر قدس امنیتی بودن این رویداد را رد کرده و گفته است که این آتش‌سوزی در نتیجه وقوع حریق در مخازن مواد شیمیایی در یک شرکت خصوصی تولید‌کننده مواد شیمیایی بود.

ایران گفته است که خواهان جنگ مستقیم با آمریکا نیست و دست داشتن در حملات حماس در روز ۷ اکتبر علیه اسرائیل و یا حملات مختلف علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی در منطقه از آن زمان تاکنون را رد کرده است.

اما ایران از شبکه‌ای از شبه نظامیان نیابتی که به طور فعال با اسرائیل و ایالات متحده می‌جنگند، از جمله حوثی‌ها در یمن، حزب الله لبنان و شبه نظامیان در عراق و سوریه. ایران همچنین حماس و دیگر مبارزان فلسطینی را مسلح و آموزش داده است.

حمله به مواضعی که به صورت طبیعی حریم ایران محسوب می‌شوند در ماه‌های اخیر تشدید شده است. اسرائیل دو فرمانده ارشد سپاه را در سوریه کشته است، در حالی که ایالات متحده پایگاه‌های نظامی مرتبط با سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن در عراق و سوریه را پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی مورد حمله قرار داده است.

ایران همچنین در دی‌ماه یکی از بزرگترین حملات تروریستی تاریخ خود را متحمل شد، و دو بمب‌گذار انتحاری حدود ۱۰۰ نفر را در کرمان در مراسم سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، کشتند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

هنوز نحوه حملات روز چهارشنبه به خطوط لوله گاز در ایران مشخص نیست. اینکه با هواپیماهای بدون سرنشین، مواد منفجره متصل به لوله‌ها یا وسایل دیگر انجام شده باشد در گزارش نیویورک‌تایمز هم نیامده است. به گفته تحلیلگران، زیرساخت‌های انرژی ایران در گذشته هم هدف قرار گرفته است، اما آن رویدادها از نظر وسعت و مقیاس بسیار کوچکتر از انفجارهای روز چهارشنبه بودند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net