هشدار گروه ۷ به ایران: اگر به روسیه موشک بدهید عواقب سنگینی برایتان خواهد داشت

بخش خبر زمانه

گروه ۷ بیانیه‌ای مشترک با لحنی تند صادر کرد و به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اگر این کشور به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ادامه دهد، پاسخ جامعه بین المللی شامل «اقدامات جدید و قابل توجه علیه ایران» خواهد بود.

در بیانیه گروه ۷ که روز جمعه ۲۵ اسفند/ ۱۵ مارس صادر شد، آمده است:

ما به شدت نگران گزارش‌هایی هستیم که ایران در حال بررسی انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری مرتبط به روسیه پس از تأمین نیازهای پهپادی رژیم روسیه است که در حملات بی‌امان علیه مردم غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌شوند. اگر ایران به ارائه موشک‌های بالستیک یا فناوری‌های مرتبط به روسیه ادامه دهد، آماده پاسخگویی سریع و هماهنگ از جمله اقدامات جدید و مهم علیه ایران هستیم.

یک مقام ارشد دولت بایدن در همین رابطه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده و متحدانش «در این مورد با یک صدا صحبت می‌کنند» و روشن می‌کنند که «هزینه‌ها برای ایران بیشتر از منافع آن خواهد بود».

این مقام گفت، یکی از گزینه‌هایی که به عنوان ابزاری برای پاسخ به ایران در نظر گرفته شده است، پایان دادن به پروازهای شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر به اروپا است.

منبع خبری سی‌ان‌ان که از مقام‌های ارشد دولت بایدن است با اشاره به مقاله اخیر رویترز که به نقل از منبع ایرانی گفته بود موشک‌های بالستیک قبل از آغاز جنگ با اوکراین در اختیار روسیه قرار گرفته بود، گفت: «به وضوح تلاش‌هایی برای پیشبرد مذاکرات (فروش موشک‌های ایرانی) با روسیه وجود دارد».

گزارش شده است که ایران اخیرا چندین سامانه موشکی بالستیک و پشتیبانی موشکی را در یک منطقه آموزشی در داخل ایران برای نمایش در معرض دید یک هیئت روسی مستقر کرده است و روسیه نیز با کمک ایران در حال ساخت تاسیسات تولید پهپاد در این کشور است.

به گفته این مقام، آمریکا و متحدانش هنوز مستنداتی مبنی بر انتقال موشک‌های ایران به روسیه در اختیار ندارند اما ایالات متحده «دلیلی ندارد که باور کند مذاکرات به طور فعال در حال پیشرفت نیست.»

ایران قبلاً تعداد قابل توجهی پهپاد، بمب‌های هوایی هدایت شونده و مهمات توپخانه را به روسیه ارائه کرده است.

این مقام گفت:

روسیه از همه آن تجهیزات برای حمله به اوکراین استفاده کرده است و این مهمات تاثیر واقعی در جنگ داشته است. ارسال موشک به روسیه یک تشدید تنش دیگر از سوی ایران از نظر کمک بالقوه به روسیه در میدان جنگ خواهد بود.

نگرانی فزاینده در مورد گسترش حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگش با اوکراین در حالی است که روسیه در میدان نبرد پیشرفت‌های بیشتری داشته و اوکراین مجبور شده است مهماتش را جیره‌بندی کند.

بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین هم به دلیل مخالفت جمهوری خواهان برای اضافه کردن سقف بودجه در مجلس نمایندگان این کشور متوقف شده است.

در اوایل هفته گذشته، ویلیام برنز، رئیس سیا گفت که بدون کمک اضافی از سوی ایالات متحده، اوکراین «احتمالاً در سال ۲۰۲۴ توان مقاومت در برابر روسیه را از دست خواهد داد.»

برنز با اشاره به شهری در اوکراین که اخیراً توسط روسیه تصرف شده است، گفت:

فکر می‌کنم بدون کمک‌های تکمیلی در سال ۲۰۲۴، تعداد بیشتری از شهرها مانند آودیوکاس را خواهید دید (که سقوط می‌کنند و به اشغال روسیه در می‌آیند) و به نظر من این یک اشتباه بزرگ و تاریخی برای ایالات متحده خواهد بود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net