واکنش‌های جهانی به کشته شدن رئیسی و همراهانش

بخش خبر

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مرگ ابراهیم رئیسی را به علی خامنه‌ای تسلیت گفت. او در پیام خود ابراهیم رئیسی را «دوست واقعی روسیه» نامید که «مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد».

پوتین تأکید کرد که چندین بار فرصت دیدار با رئیسی را داشته و افزوده است:

بهترین خاطره از این مرد بزرگ برای همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند.

پیش از پوتین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور پیام تسلیت داده بود. لاوروف در پیامش نوشته بود: «ما همیشه از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به عنوان میهن‌پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به وطن نثار کردند.»

وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور ضمن ابراز تسلیت به محمد مخبر، رئیس موقت دولت در ایران گفته است «چین یک دوست خوب را از دست داد».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد ضمن تسلیت مرگ ابراهیم رئیسی برای او «طلب رحمت» کرد و نوشت: «من به‌عنوان یک همکار که شخصاً شاهد تلاش‌های ایشان برای آرامش مردم ایران و منطقه در دوران مسئولیت بودم، با احترام و سپاس از آقای رئیسی یاد می‌کنم.»

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود اعلام کرد که پاکستان به نشانه احترام به رئیس‌ جمهوری ایران و همراهانش و در همبستگی با این کشور، یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند. شریف نوشت که کشورش کمتر از یک ماه پیش میزبان ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان بود. او در ادامه نوشت «آنها دوستان خوب پاکستان بودند» و گفت «همراه با دولت و مردم پاکستان عمیق‌ترین تسلیت و همدردی خود را به ایرانیان ابراز می‌کنیم».

پس اعلام عزای عمومی در پاکستان دولت‌‌های سوریه و لبنان نیز در پی کشته شدن رئیسی و همراهانش سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم پیامش را خطاب به خامنه‌ای نوشته و به او تسلیت گفته است. خبرگزاری ملی لبنان (NNA) نیز به‌نقل از نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان گزارش داد که در سه روز عزای عمومی، پرچم‌ها در تمامی اداره‌های دولتی، نهادها و شهرداری‌ها نیمه‌افراشته خواهند بود.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در پیامی خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مرگ ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت و نوشت: «از خبر جان باختن دلخراش سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متأثر شدیم.»

همزمان، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در شبکه اجتماعی ایکس مرگ رئیسی و امیرعبداللهیان را تسلیت گفت و نوشت: «همبستگی خود را در این شرایط سخت با برادران در ایران اعلام می‌کنیم.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در شبکه ایکس نوشت که از مرگ ابراهیم رئیسی «عمیقاً متأسف و شوکه شده است» و در ادامه نوشت: «از صمیم قلب به خانواده او و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این زمان اندوهناک در کنار ایران می‌ایستد.»

انور ابراهیم، ​​نخست‌وزیر مالزی در شبکه اجتماعی ایکس مرگ رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت و ابراهیم رئیسی را «نمونه‌ای از تعهد عمیق» خواند که «ریشه در اصول اسلام دارد».

تنها مقام اروپایی که فعلاً به خبر مرگ رئیسی واکنش نسان داده، شارل میشل، رئیس شورای اروپا است. او در شبکه اجتماعی اکس نوشت که از مرگ رئیسی و امیرعبداللهیان متأثر شده است و به خانواده‌های آن‌ها تسلیت می‌گوید.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای رسمی حمایت کشورش و مردم را از مردم ایران و رهبران ایران در پی این «حادثه تلخ» اعلام کرد و به علی خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت. عراق همچنین گفت با «ملت برادر، ایران و مسئولان جمهوری اسلامی» اعلام همبستگی می‌کند: «ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود با رهبر جمهوری اسلامی جناب آقای علی خامنه ای و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می کنیم.»

به جز نخست‌وزیر عراق، عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق از گروه‌های شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی هم نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای نوشت و از مرگ رئیسی ابراز تأسف کرد.

محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی هم در پیامی که برای مرگ رئیسی منتشر کرد «بر همبستگی امارات متحده عربی با ایران در این شرایط سخت» تأکید کرد.

طالبان هم از طریق محمد عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر این گروه در امور سیاسی با انتشار بیانیه‌ای گفت که افغانستانی‌ها در این لحظه سخت در کنار ایران هستند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با تماس با سفیر ایران در این کشور، تسلیت گفت. رئیس‌جمهوری ونزوئلا در بیانیه‌ای که به سفارت جمهوری اسلامی ابلاغ کرد نوشت که از خبر مرگ ابراهیم رئیسی شوکه شده است. مادورو رئیسی را «یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش» و دوست بی‌قید و شرط کشور ونزوئلا خواند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در شبکه ایکس به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و «خدا برای آنها رحمت و برای بازماندگان صبر »آرزو کرد.

در یمن، مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌های یمن موسوم به انصارالله که گروه نیابتی وابسته به ایران است، مرگ ابراهیم رئیسی را به علی خامنه‌ای تسلیت گفت و او را فردی خواند که «تمایل شدیدی به متحد کردن امت و یکپارچه‌سازی مواضع آنها و پرکردن شکاف‌های موجود در میان آنها داشت».

این خبر تکمیل می‌شود

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net