واکنش‌ها به سوءقصد به جان دونالد ترامپ

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا (اف‌بی‌آی) روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه/۲۴ تیر اعلام کرد تیراندازی در گردهم‌آیی انتخاباتی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا با نیت سوءقصد به جان او انجام شده است. اف‌بی‌آی هویت عامل تیراندازی را توماس متیو کروکس، ۲۰ ساله معرفی کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحد و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، در تیراندازی در یک گردهم‌آیی هوادارانش در پنسیلوانیا زخمی شد و مأموران سرویس مخفی در حالی که روی گوش و صورت او خون دیده می‌شد، او را به بیرون از محل حادثه منتقل کردند.

اعلام جزئيات بیشتر درباره هویت تیرانداز

در بیانیه‌ای که در تلویزیون NBC منتشر شد، آمده است: «اف‌بی‌آی توماس متیو کروکس، ۲۰ ساله، از پارک بتل پنسیلوانیا را به‌عنوان سوژه‌ای که در تلاش برای ترور رئیس‌جمهوری سابق دونالد ترامپ در ۱۳ ژوئیه در باتلر، پنسیلوانیا دست داشت، شناسایی کرده است».

هیچ اطلاعاتی در مورد انگیزه او منتشر نشده است.

Thomas Matthew Crooks
"I hate trump. I hate republicans." pic.twitter.com/dEwWOqdPyq

— The Patriot Oasis™ (@ThePatriotOasis) July 14, 2024

پیش از انتشار این بیانیه کوین روژک، یک مقام اف‌بی‌آی در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که یک «تلاش»[برای سوءقصد] علیه ترامپ صورت گرفته است. مقام‌های اف‌بی‌آی در این کنفرانس از اعلام هویت فرد مسلح، هوادار کشته‌شده و دو مجروح حادثه خودداری کرده بودند. یک مقام پلیس ایالتی اما گفته بود همه قربانیان مرد بالغ هستند. اف‌بی‌آی پیشتر گفت که هنوز در تلاش برای مشخص‌کردن انگیزه تیراندازی‌ست و در عین‌حال هیچ دلیلی مبنی بر این‌که تهدیدی [علیه دونالد ترامپ] وجود دارد در دست نیست. مقام‌های اف‌بی‌آی گفتند که همچنان در حال پاکسازی صحنه حادثه و بررسی موارد مشکوک در اطراف جسد تیرانداز هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به سوابق رای‌دهندگان گزارش داده که توماس متیو کروکس یک جمهوری‌خواه ثبت شده در پنسیلوانیا بود. طبق گزارش آسوشیتدپرس و با استناد به سوابق مالی کمپین انتخاباتی، عامل سوءقصد به دونالد ترامپ همچنین در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ همان روزی که بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به قدرت رسید، ۱۵ دلار به کمیته اقدام سیاسی مترقی اهدا کرده است.

شبکه سی‌ان‌ان نیز در تحلیلی از موقعیت جغرافیایی ترامپ و عامل تیراندازی می‌گوید مظنون زمانی که شلیک کرده، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر با ترامپ فاصله داشته است.

پیش از این، اف‌بی‌آی گفته بود که مهاجم قبل از این‌که به‌دست نیروهای اف‌بی‌آی به ضرب گلوله کشته شود، از یک «موقعیت مرتفع» خارج از تجمع هدف گرفته است.

سی ان ان به نقل از منابع پلیس گزارش داد که مهاجم «روی پشت‌بام ساختمانی درست خارج از محل تجمع» بوده است.

هواپیمای دونالد ترامپ ساعاتی بعد در فرودگاه بین المللی نیوآرک لیبرتی در نیوجرسی به زمین نشست.

Strong and resilient. He will never stop fighting for America. pic.twitter.com/B9yR3SLQJV

— Margo Martin (@margommartin) July 14, 2024

فیلم به اشتراک گذاشته شده توسط تیم تبلیغاتی ترامپ در ایکس/توییتر او را در حال پیاده‌شدن از پله‌های هواپیما نشان می‌دهد. مشخص نیست ترامپ به کجا می‌رود، اما او صاحب یک باشگاه گلف در اطراف بدمینستر است.

Ad placeholder

واکنش‌های جهانی به سوءقصد علیه ترامپ

دبیرکل سازمان ملل متحد تلاش برای ترور ترامپ را «صریحاً» محکوم کرد.
استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «دبیر کل این اقدام خشونت‌آمیز سیاسی را به صراحت محکوم می‌کند و بهترین آرزوهای خود را برای بهبودی سریع دونالد ترامپ می‌فرستد».

اتحادیه اروپا

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز برای ترامپ «بهبودی سریع» آرزو کرد و گفت که از تیراندازی که در جریان تجمع انتخاباتی او رخ داد «عمیقاً شوکه شده است». فون درلاین با اشاره به یکی از تماشاچیان کشته شده در این حادثه به خانواده «قربانی بی‌گناه» تسلیت گفت و در ایکس/توییتر نوشت: «خشونت سیاسی در یک دموکراسی جایی ندارد».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که از خبر این حمله شوکه شده است. و در ایکس نوشت: «یک بار دیگر شاهد اعمال خشونت غیرقابل قبول علیه نمایندگان سیاسی هستیم».

روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت ایالات متحده باید سیاست‌های «تحریک به نفرت» خود را پس از تیراندازی در تظاهرات ترامپ «مورد سنجش[دوباره] قرار دهد».

او مدعی شد که از کمک‌های مالی ایالات متحده به اوکراین برای تحریک حملات علیه رئیس جمهوری روسیه استفاده می‌شود و به ایالات متحده پیشنهاد کرد که به‌جای این کمک‌ها در امنیت داخلی خود سرمایه‌گذاری بیشتری کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «بهتر نیست از این پول برای تأمین مالی پلیس آمریکا و سایر خدماتی که قرار است نظم و قانون را در ایالات متحده تضمین کنند، استفاده شود؟»

بریتانیا

کایر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا هم روز یکشنبه گفت که از دیدن صحنه‌های تکان‌دهنده در این گردهم‌آیی وحشت‌زده شده و برای ترامپ آرزوی سلامتی کرد. او افزود: «خشونت سیاسی به هر شکلی در جوامع ما جایی ندارد و من به فکر همه قربانیان این حمله هستم.»

ایتالیا

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا «همبستگی و… بهترین آرزوها را برای بهبودی سریع» ترامپ فرستاد. او افزود که امیدوار است «چند ماه آینده مبارزات انتخاباتی [ایالات متحده] شاهد گفت‌وگو و غلبه مسئولیت بر نفرت و خشونت باشد».

هند

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: «عمیقاً از حمله به دوستم دونالد ترامپ نگرانم». او این حادثه را محکوم کرد و گفت: «خشونت در سیاست و دموکراسی جایی ندارد».

آرژانتین

خاویر مایلی، رهبر راستگرایان عوام‌گرای آرژانتین هم در واکنش «چپ بین‌المللی» را مسئول آنچه که او آن را «تلاش بزدلانه ترور» خواند دانست و چپ‌ها را متهم کرد که «در وحشت ازدست‌دادن صندوق‌های رأی به تروریسم متوسل می‌شوند تا برنامه عقب‌مانده و مستبد خود را تحمیل کنند».

برزیل

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل این حمله را محکوم کرد و گفت که همه مدافعان دموکراسی و گفت‌وگو در سیاست باید به شدت علیه این حمله موضع بگیرند.

شیلی

گابریل بوریچ، رئیس جمهوری شیلی این تیراندازی «غیرقابل قبول» را محکوم کرد و گفت: «خشونت تهدیدی برای دموکراسی‌هاست و همزیستی ما را تضعیف می‌کند. همه ما باید آن را رد کنیم.»

کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم گفت که از این تیراندازی منزجر شده است. او تأکید کرد: «خشونت سیاسی هرگز قابل قبول نیست. من با ترامپ رئیس جمهوری سابق، شرکت‌کنندگان در این مراسم و همه آمریکایی‌ها ابراز همدردی می‌کنم».

ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن نیز علیه حملات سیاسی سخن گفت و تأکید کرد: «ما باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می کشد، محکم بایستیم.» او در ایکس/توییتر نوشت: «من برای بهبودی سریع دونالد ترامپ دعا می کنم».

مجارستان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور گفت که «فکر و دعای» او «در این ساعات تاریک» با ترامپ است.

استرالیا

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا تیراندازی را «نگران‌کننده» توصیف کرد و از اینکه ترامپ در امان است، ابراز آرامش کرد. او افزود: «در روند دموکراتیک جایی برای خشونت وجود ندارد.»

تایوان

ویلیام لای چینگته، رئیس جمهوری تایوان گفت برای رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آرزوی بهبودی سریع کرد و گفت: «خشونت سیاسی به هر شکلی که باشد هرگز در دموکراسی‌های ما قابل قبول نیست. من صمیمانه به قربانیان آسیب‌دیده از این حمله تسلیت می‌گویم.»

نیوزلند

کریستوفر لوکسون، نخست وزیر نیوزلند هم گفت که از حمله به ترامپ شوکه شده است. او در ایکس نوشت: «هیچ کشوری نباید با چنین خشونت سیاسی مواجه شود».

فیلیپین

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهوری فلیپین گفت که از شنیدن اینکه ترامپ پس از سوء قصد علیه او در امان است، بسیار آسوده‌خاطر شده و افزود: «ما همراه با همه مردم دموکراسی دوست در سراسر جهان، همه اشکال خشونت سیاسی را محکوم می کنیم. صدای مردم باید همیشه عالی‌رتبه بماند.»

اسرائيل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم گفت که او و همسرش از این تیراندازی شوکه شده اند و افزود: «برای سلامتی و بهبودی عاجل او دعا می‌کنیم».

اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم تیراندازی ترامپ را محکوم کرد و گفت که از این حمله «متحیر» شده است. او در ایکس/توییتر نوشت: چنین خشونتی در هیچ‌جای دنیا هیچ توجیهی و جایی ندارد. هرگز نباید خشونت غالب شود».

فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش برای ترور ترامپ را یک «تراژدی برای دموکراسی‌های ما» خواند و در ایکس/توییتر نوشت: فرانسه در شوک و خشم مردم آمریکا شریک است.

آیا این حمله نظر رأی‌دهندگان را تغییر خواهد داد؟

تحلیلگران می‌گویند حمله مذکور احتمالاً منجر به افزایش حمایت از ترامپ خواهد شد و ممکن است سرنوشت انتخابات نوامبر را تغییر دهد. نظرسنجی‌ها در هفته‌های اخیر حاکی از رقابت شانه‌به‌شانه جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت‌های مهم بوده‌اند.

ترامپ همچنین با عملکرد ضعیف بایدن در مناظره ماه گذشته کمی مورد توجه قرار گرفت. گرچه برآورد می‌شود ضعف بایدن پیامد کمی بر تصمیم رأی‌دهندگان داشته باشد.

نظرسنجی NPR/PBS NewsHour/Marist که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که این دو نامزد از نظر آماری در سطح ملی با هم برابر هستند و بایدن با ۵۰ درصد آرا نسبت به ترامپ با ۴۸ درصد پیشی بگیرد. این نظرسنجی نشان داد که هیچ نامزد بالقوه دموکرات دیگری در حال حاضر بهتر از بایدن در برابر ترامپ عمل نمی‌کند.

Ad placeholder

کدام رؤسای جمهوری یا نامزدهای ریاست جمهوری در ایالات متحده با تلاش برای ترور مواجه شده‌اند؟

در تاریخ ایالات متحده چهار رئیس جمهوری و یک نامزد از زمان تأسیس این کشور ترور شده اند.

  • آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۵
  • جیمز گارفیلد در سال ۱۸۸۱
  • ویلیام مک کینلی در سال ۱۹۰۱
  • جان اف کندی در سال ۱۹۶۵
  • رابرت اف کندی، کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۸

دست‌کم هفت نفر دیگر با سوءقصد به جانشان مواجه شده اند:

  • فرانکلین دی روزولت در سال ۱۹۳۳
  • هری اس ترومن در سال ۱۹۵۰
  • جرالد فورد در سال ۱۹۷۵
  • رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱
  • جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۵
  • تئودور روزولت، نامزد ریاست جمهوری در سال ۱۹۱۲
  • جورج والاس، نامزد ریاست جمهوری در سال ۱۹۷۲.
0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net