پیکر ۱۰ هزار فلسطینی کشته شده به دست اسرائیل زیر آوار مانده است

Print Friendly, PDF & Email

حملات اسرائیل به غزه و کرانه باختری ادامه دارد. حماس ادعای آمریکا مبنی بر نزدیک بودن به توافق برای آتش‌بس را رد کرده است. در اسرائیل وزیر انرژی خواستار ادامه حضور نظامی در غزه شده است. در میانه خبرهای ضد و نقیض از مذاکره برای آتش‌بس و سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه اسرائیل در حمله به مناطق مختلف غزه دستکم ۲۲ تن دیگر را کشت.

حملات اسرائیل در شبانه‌روز ۲۸ مرداد/۱۸ اوت جان دستکم ۲۵ فلسطینی دیگر را گرفت. در یکی از این حملات به خانه‌ای در نصیرت هفت عضو یک خانواده به شمول سه کودک کشته شدند. در یک حمله دیگر هم دستکم یک زن به دست نیروهای اسرائیلی کشته شد. در یک حمله دیگر به خانه‌ای در دیر البلح هفت تن، از جمله شش کودک به قتل رسیدند.

وزارت بهداشت در غزه شمار کشته‌شدگان از آغاز حملات اسرائیل پس از هفت اکتبر ۲۰۲۳ را ۴۰ هزار و ۹۹ تن گزارش کرده است. سازمان دفاع مدنی در باریکه غزه نیز در اطلاعیه‌ای گفت اجساد ده هزار تن از کشته شدگان همچنان زیر آوار مانده است و «نیروهای اشغالگر به تیم‌های امدادرسانی اجازه ورود به مناطق بمباران شده و خارج ساختن اجساد شهدا را نمی‌دهد.»

این سازمان همچنین از ناپدید شدن اجساد دو هزار و ۲۱۰ تن از کشته‌شدگان از قبرستان‌های غزه خبر داد و گفت که ارتش اشغالگر فلسطینی‌ها را در ۱۱ درصد مساحت باریکه غزه محاصره کرده است.

اسرائیل از آغاز حملات بارها فلسطینی‌ها را به ترک خانه و محل‌هایی که پیشتر امن اعلام شده بود، مجبور کرده و با نادیده گرفتن هشدار سازمان‌های بین‌المللی مدارس، اماکن عمومی وابسته به سازمان ملل، اماکن مذهبی و اردوگاه‌های آوارگان را هدف حمله قرار داده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیوان دادگستری بین‌المللی پیش از این به صراحت از اسرائیل خواسته بودند حملات خونبار به غزه را متوقف کند. اسرائیل اما تمامی این دستورها را نادیده گرفته است و بر ادامه حملات تا آنچه که دولت بنیامین نتانیاهو «نابودی حماس» نامیده، تاکید دارد.

Ad placeholder

آمریکا طرح تازه‌ای برای آتش‌بس پیشنهاد کرده است

ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی اسرائیل که به همراه مصر و قطر میانجی مذاکرات برای آتش‌بس هستند، ادعا می‌کند دستیابی به توافق هیچگاه تا این اندازه نزدیک نبوده است. حماس اما این ادعا را رد کرده و گفته است که باید دولت نتانیاهو را برای مذاکره تحت فشار قرار دهند. در ادامه این رایزنی‌ها وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به تل‌آویو سفر کرد تا با مقام‌های دولتی در اسرائیل گفت‌وگو کند.

همزمان با سفر بلینکن به اسرائیل روزنامه الشرق عربستان سعودی فاش کرد پیشنهاد آمریکا به هیئت‌های مذاکره کننده در دوحه با پیشنهاد پیشین که حماس آن را پذیرفته بود «تضاد دارد».

این روزنامه به نقل از منابع خود نوشت پیشنهاد جدید آمریکا خروج اسرائیل از باریکه غزه و تعهد به آتش‌بس دائمی را شامل نمی‌شود و اسرائیل را به خروج کامل از غزه موظف نمی‌کند. در این طرح پیش‌بینی شده است کنترل گذرگاه رفح به دولت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری واگذار شود و اسرائیل بر آن نظارت داشته باشد.

الشرق به نقل از منابع نزدیک به حماس انتقال اسرای فلسطینی به کشور ثالث پس از توافق برای مبادله زندانیان را بخش دیگری از این پیشنهاد عنوان کرد. به گفته منابع نزدیک به حماس انتقال این زندانیان پس از مبادله با نظارت اسرائیل انجام خواهد شد. علاوه بر این متن پیشنهادی این حق را به اسرائیل می‌دهد که نیروهای نظامی‌اش در غزه و به صورت ویژه گذرگاه معروف به فیلادلفیا را حذف کند و اگر حماس از مفاد آتش‌بس تخطی کرد، حمله نظامی را از سر بگیرد.

این متن به گفته یک منبع رسمی حماس این حق را به دولت اسرائیل می‌دهد که با آزادی ۱۰۰ زندانی مخالفت کند و بر بازگشت آواره‌گان باریکه غزه به شمال نظارت داشته باشد.

حماس با این طرح مخالفت کرده است اما یک منبع رسمی آن به الشرق گفت آنها منتظر نسخه نهایی پیشنهاد هستند تا موضع رسمی خود را اعلام کنند.

یک منبع فلسطینی هم به روزنامه «هاآرتص» گفت حماس از این طرح ناامید است اما تسلیم خواسته‌ها نمی‌شود. به گفته این منبع که نامش فاش نشد آنچه که مشخص است نتانیاهو تنها مرحله اول آتش‌بس را هدف قرار می‌دهد و حضور نظامی در غزه را حفظ می‌کند و آمریکا هم با او همسو می‌شود.

پیش از این فاش شده بود طرح پیشنهادی دو مرحله‌ای است؛ در مرحله اول که شش هفته خواهد بود حملات اسرائیل متوقف می‌شود، آواره‌گان امکان بازگشت به شهر و روستاهایشان را خواهند داشت و اسیران دو طرف مبادله می‌شوند. مرحله دوم نیز در صورت پایبندی هر دو طرف شامل خروج کامل اسرائیل از غزه، آتش‌بس دائمی و بازسازی غزه خواهد بود.

در درون اسرائیل اعتراض‌ها علیه نتانیاهو به دلیل ناتوانی در بازگرداندن اسیران اسرائیلی افزایش یافته است. شامگاه شنبه ۱۷ اوت تل‌آویو و چند شهر دیگر شاهد اعتراض گسترده علیه دولت با خواست توافق برای آتش‌بس و آزادی اسیران اسرائیلی در دست گروه‌های فلسطینی بودند.

در پی این اعتراض پرشمار علیه دولت اسرائیل، دفتر نخست وزیر در اطلاعیه‌ای گفت تیم مذاکره کننده خوش‌بینی محتاطانه‌ای نسبت به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات ابراز کرده است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اظهار امیدواری کرد «فشار شدیدی که آمریکا و میانجی‌ها بر حماس وارد می‌کنند، مخالفت حماس را با پیشنهاد آمریکا برطرف کند و باعث پیشرفت در مذاکرات شود».

منابع اسرائیلی در پیوند با این موضوع به روزنامه هاآرتص گفتند اسرائیل ممکن است در مورد حضور در گذرگاه فیلادلفیا و همچنین ساز و کار مورد نیاز برای جلوگیری از حرکت شبه نظامیان از جنوب به شمال غزه انعطاف‌پذیرتر باشد. آنها اظهار امیدواری کردند موارد مورد اختلاف «به زودی حل و فصل شود».

همزمان علاوه بر خشونت دولتی، خشونت یهودیان افراطی علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری نیز بیشتر شده است. بر اساس گزارش منابع فلسطینی طی ده ماه اخیر ده هزار فلسطینی در کرانه باختری به دست نیروهای اسرائیلی بازداشت شدند.

گزارش نهادهای حقوق بشری، از جمله بتسلم تائید می‌کنند اسرائیل فلسطینی‌ها را در زندان شکنجه می‌دهد و به آنها تجاوز می‌کند. رسانه‌های اسرائیل نیز پس از افشای یک ویدئو از تجاوز به یک فلسطینی زندانی از سوی سربازان اسرائیلی این موضوع را تایید کردند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net