چالش‌های زنان در ایران از پهلوی دوم تا جمهوری اسلامی

Print Friendly, PDF & Email

مهرداد وهابی

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

دکتر مهرداد وهابی پژوهشگر چپ در این گفت‌وگو قصد دارد دربارۀ موقعیت زنان در دوره پسا انقلاب در پژوهشی تطبیقی با پهلوی دوم سنجشگری کند و مکثی داشته باشد بر ریشه‌های جنبش «زن، زندگی، آزادی». او همجنین تلاش کرده رابطه جنبش زنان و جنبش کارگری را وارسی کند و بی‌پایگی تفاسیری نظیر «فمینیسم اسلامی» که جنبش انقلابی کنونی را در مقابل جنبش کارگری قرار می‌دهد برملا کند.


دکتر مهرداد وهابی پژوهشگر، نویسنده، و پرفسور اقتصاد در دانشگاه سوربن شمالی فرانسه است و همچنین مدیریت مرکز تحقیقات اقتصادی شمال پاریس وابسته به مرکز تحقیقات ملی فرانسه را بعهده دارد. از او کتاب‌های متعددی به فارسی، انگلیسی و فرانسه، و نیز بیش از صدمقاله در مجله‌های معتبر علمی در حوزه اقتصاد سیاسی به چاپ رسیده است. او همچنین عضو هیئت تحریریه چندین مجله علمی معتبر منجمله مجله اقتصادی و سیاسی پابلیک چویس (Public Choice) در امریکا است. از آثار مهم او به انگلیسی می‌توان از «اقتصاد سیاسی قدرت انهدامی» (۲۰۰۴، انتشارات ادوار الگار). « اقتصاد سیاسی غارت» (۲۰۱۵، انتشارات کمبریج) و «هماهنگی ویرانگر، انفال، و سرمایه‌داری سیاسی اسلامی: خوانشی جدید از ایران معاصر» (۲۰۲۳، انتشارات پالگریو مکمیلان نام برد). او همچنین در دسامبر ۲۰۲۲ رمانی به فارسی انتشار داده است با عنوان «عشق و در باغ سبز» که انتشارات باران در استکهلم آن را به چاپ رساند.

لینک این مطلب در تریبون زمانه

منبع: رادیو ندای آزادی

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net