چرا اطلاعاتمان را رمزنگاری کنیم؟

Print Friendly, PDF & Email

آرام رضایی

رمزنگاری داده چیست؟

رمزنگاری داده یک روش برای ترجمه داده‌ها از متن ساده (بدون رمزنگاری) به متن غیرقابل فهم برای انسان است. کاربران می‌توانند با استفاده از یک کلید رمزنگاری داده‌ها را رمزگذاری، و با استفاده از یک کلید رمزگشایی، داده‌ها را رمزگشایی کنند. اطلاعات رمزنگاری شده را می‌توان پس از انجام فرآیند رمزگشایی، به وضعیت اصلی‌اش تبدیل کرد.

رمزنگاری داده برای حفظ صحت و محرمانگی داده‌ها اساسی است؛ اهمیت آن قابل چشم‌پوشی نیست. تقریباً همه چیز در اینترنت در یک نقطه‌ای رمزنگاری شده است.

هدف از رمزنگاری داده چیست؟

  • محرمانگی: رمزنگاری اطمینان می‌دهد که فقط افراد مجاز به داده‌ها دسترسی دارند.
  • صحت داده: رمزگذاری همچنین می تواند یکپارچگی داده ها را با اطمینان از اینکه داده های رمزگذاری شده در هنگام انتقال بدون تغییر باقی می مانند، تضمین کند. هرگونه تغییرات غیرمجاز در اطلاعات رمزنگاری شده باعث ناخوانا شدن آن یا عدم صحت آن می‌شود.
  • احراز هویت: رمزنگاری ممکن است به عنوان بخشی از مکانیسم‌های احراز هویت برای تأیید هویت طرفین یک ارتباط استفاده شود.
  • انکار ناپذیری: اگر یک فرد یا سازمان از یک خدمات رمزنگاری استفاده کند تا پیامی را ارسال یا دریافت کند، پس از آن نمی‌تواند بعداً ادعا کند که پیام را ارسال یا دریافت نکرده است. این بدان معناست که اطمینان حاصل شده است که فرد یا سازمانی که از خدمات رمزنگاری استفاده می‌کند، نمی‌تواند ادعای عدم مشارکت در ارسال یا دریافت پیام را قبول کند و سپس از پاسخگویی خودداری کند.

Ad placeholder

اهمیت رمزنگاری داده

اهمیت رمزنگاری را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت. حتی اگر داده‌های شما در یک زیرساخت استاندارد ذخیره شود، همچنان امکان هک شدن آن وجود دارد. همچنین، حتی اگر داده‌های شما در یک سیستم امن ذخیره شده باشد، آن‌ها فقط تا قبل از ارسال آن‌ها امن خواهد بود.

انواع رمزنگاری داده

چندین تکنیک رمزنگاری وجود دارد که هر کدام با در نظر گرفتن نیازهای امنیتی مختلف توسعه یافته‌اند. رمزنگاری همگرا و ناهمگرا دو نوع رمزنگاری داده هستند.

۱. رمزنگاری کلید همگرا

الگوریتم‌های رمزنگاری از چندین استراتژی استفاده می‌کنند. برخی از الگوریتم‌ها از یک کلید منحصر به فرد برای فرایندهای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌کنند. در چنین عملیاتی، کلید باید محافظت شود زیرا سیستم یا فردی که کلید را می‌شناسد باید احراز هویت کاملی داشته باشد تا پیام را برای خواندن رمزگشایی کند. این روش در رمزنگاری همگرا شناخته می‌شود.

۲. رمزنگاری کلید ناهمگرا

بعضی از روش‌های رمزنگاری از یک کلید برای رمزنگاری داده و کلید دیگر برای رمزگشایی استفاده می‌کنند. به این ترتیب هر کسی که به چنین ارتباطی دسترسی دارد نمی‌تواند آن را رمزگشایی یا خواندن کند. این نوع رمزنگاری، که به عنوان رمزنگاری کلید عمومی شناخته می‌شود، در اکثر پروتکل‌های امنیتی اینترنت استفاده می‌شود. اصطلاح رمزنگاری ناهمگرا این نوع رمزنگاری را توصیف می‌کند.

Ad placeholder

رمزنگاری چه کاربردهایی دارد؟

  1. رمزنگاری امضای‌های دیجیتال برای اثبات صحت و اعتبار اطلاعات استفاده می‌کند. مدیریت حقوق دیجیتال و محافظت از کپی هر دو به رمزنگاری نیاز دارند.
  2. رمزنگاری می‌تواند داده‌ها را پاک کند. به این صورت که اگر داده‌ها را ابتدا رمزنگاری کنید و سپس کلید را دور بیندازید، تنها چیزی که هر کسی می‌تواند بازیابی کند متن رمز شده است، نه داده اصلی.
  3. هنگام انتقال داده از یک شبکه به شبکه دیگر، از رمزگذاری استفاده می‌شود تا هیچ‌کس دیگری نتواند آن را بخواند.
  4. شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری می کنند، فعالیت های آنلاین شما را از استراق سمع بالقوه و تهدیدهای سایبری محافظت می کنند و در نتیجه حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را افزایش می دهند.

معایب رمزنگاری داده

تا اینجا دیدیم که رمزنگاری داده، امنیت اطلاعات ما را افزایش می‌دهد تا جایی که به ما اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق کانال‌های ناامن ذخیره و ارسال کنیم. اما معایب آن چیست؟

  1. کاربر نمی‌تواند پرونده رمزنگاری شده را باز کند اگر رمز عبور یا کلید را گم کند. با استفاده از کلیدهای ساده‌تر در رمزنگاری داده، اطلاعات غیرامنیتی می‌شوند و هر کسی می‌تواند هر زمان به آن‌ها دسترسی پیدا کند.
  2. رمزنگاری داده نیازمند منابعی زیادی است، مانند پردازش داده، مصرف زمان و استفاده از الگوریتم‌های متعدد رمزنگاری و رمزگشایی. بنابراین، کمی هزینه‌بر است.
  3. راه حل‌های حفاظت از داده‌ها ممکن است دشوار باشد زمانی که کاربر آنها را برای سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی معاصر لایه‌بندی می‌کند. این ممکن است تاثیر منفی بر عملیات عادی دستگاه داشته باشد.
  4. اگر یک شرکت نتواند محدودیت‌های اعمال شده توسط روش‌های رمزنگاری را درک کند، ممکن است انتظارها و الزام‌های خود را به دلخواه تنظیم کند که ممکن است امنیت رمزنگاری داده را کاهش دهد.

Ad placeholder

در انتهای این مطلب به عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای رمزگذاری، نرم افزار VeraCrypt را به خوانندگان معرفی می‌کنیم. VeraCrypt یک نرم افزار متن باز و قدرتمند است که امکان رمزگذاری فایل‌ها، پوشه‌ها، و درایوهای سیستم را فراهم می‌کند. این نرم افزار از الگوریتم‌های قوی رمزگذاری مانند AES و Twofish استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات حساس خود را با اطمینان بیشتری محافظت کنند.

جزوه معرفی و آموزش استفاده از VeraCrypt

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net