کافکا و دردسرهای نوشتن: نویسنده به ناشرش از ناتوانی در نوشتن گلایه می‌کرد

بخش فرهنگ

سه‌سال است چیزی ننوشته‌ام، هر چه الان دارد چاپ می‌شود قدیمی است، کار دیگری در دست ندارم، حتی کاری نیست که شروع‌اش کرده باشم.

فرانتس کافکا، نویسنده سرشناس یهودی زاده‌ی پراگ، در نامه‌ای به آلبرت ارنشتاین، شاعر و ناشرش در ۱۹۲۰ چنین نوشت. این نامه اکنون قرار است به زودی در حراجی به فروش برسد.

کارشناسان نامه را مربوط به آوریل تا ژوئن ۱۹۲۰ می‌دانند؛ وقتی کافکا برای درمان بیماری سل‌اش در کلینیکی در مرانو، شمال ایتالیا تحت درمان قرار داشت.

کافکا از ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۴ که در ۴۰ سالگی درگذشت، به سل مبتلا بود. او وقتی نامه مذکور را به ارنشتاین می‌نوشت، بیمار بود و وضعیت جسمی‌اش رو به وخامت می‌گذاشت. در نهایت سل در حنجره‌اش باعث شد که توان خوردن را از دست بدهد.

کافکا به دلیل ناتوانی از خوردن به علت گرسنگی سوم ژوئن ۱۹۲۴ درگذشت. نویسنده «مسخ» و «قصر» و «آمریکا» و «محاکمه»، داستان «هنرمند گرسنگی» را در بستر مرگ نوشت.

کافکا همیشه با آنچه «سد نویسنده» یا Writer’s block می‌نامند و به ناتوانی نویسنده‌ها برای نوشتن در دوره‌ای مشخص اشاره دارد، درگیر بود اما وضعیت بد جسمی‌اش این مساله را وخیم‌تر کرد.

کافکا در آن نامه نوشت:

وقتی نگرانی‌ها به لایه‌ی مشخصی از وجود نفوذ می‌کنند، نوشتار و غُر زدن طبعاً متوقف می‌شوند. مقاومت من هم آن‌قدرها نیرومند نبود.

نامه‌ی کافکا در پاسخ به درخواست ارنشتاین برای دریافت متنی از کافکا جهت انتشار در مجله‌ی ادبی اکسپرسیونیستی آن دوران، «دی گفرتن» بود.

گفته می‌شود این نامه احتمالا با قیمتی بین ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار پوند در حراج ساتبیز فروخته شود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net