کشته شدن یک کولبر در مرز نوسود؛ نیروهای نظامی دست کم ۴ کولبر و سوختبر را در هفته اخیر کشتند

Print Friendly, PDF & Email

یک جوان دیگر که به کولبری مشغول بود امروز شنبه ۶ مرداد در مرز نوسود بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی کشته شد. در هفته‌ای که گذشت دست کم دو کولبر دیگر بر اثر تیراندازی نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی مریوان کشته شدند. یک کودک سوختبر بلوچ نیز که در سراوان هدف تیراندازی نیروهای نظامی قرار گرفته بود دیروز جمعه ۵ مرداد جان خود را از دست داد.

بنا بر گزارش‌‌ها، امروز شنبه ۶ مرداد یک کولبر که هویت او «ناظم صفری»، حدودا ۲۵ ساله و اهل روستای نوین از توابع شهرستان سروآباد احراز شده است با شلیک نیروهای هنگ مرزی در نوسود کشته شد.

کولبر نیوز گزارش داده است که نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی دزآور در نوسود به بالاتنه و قفسه سینه ناظم صفری دو گلوله شلیک کردند.

ویدیویی از لحظه تلاش بی‌نتیجه امدادگران برای نجات جان او منتشر شده است.

یک کودک سوختبر نیز به نام عمران بلوچ‌زهی ۱۴ ساله از اهالی روستای مودگلی در سراوان که بر اثر شلیک نیروهای نظامی به شدت زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده دیروز جمعه ۶ مرداد جان خود را از دست داد. برادر ۱۶ ساله او رحمان بلوچ‌زهی و پسرعموی ۱۵ ساله‌اش باسط بلوچ‌زهی نیز زخمی شدند و در بیمارستان رازی سروان همچنان تحت درمان هستند.

بنا بر گزارش فعالین بلوچ نیروهای نظامی بدون ایست و هشدار قبلی به خودروی این سوختبران شلیک کرده بود.

در هفته گذشته دست کم دو کولبر دیگر نیز با شلیک نیروهای هنگ مرزی کشته شد.

به گزارش کولبرنیوز، نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی مریوان دوشنبه یکم مردادماه ۱۴۰۳ به گروهی از کولبران تیراندازی کردند که در نتیجه آن یک کولبر که هویت او «احسان نوروزی» ۲۵ ساله اهل شهرستان گیلانغرب احراز شده، جان باخته است. بنا بر این گزارش پیکر احسان نوروزی دیروز جمعه ۵ مرداد در زادگاهش به خاک سپرده شد.

ریبوار رشیدی، شهروند اهل بانه نیز که ۱۷ تیر در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» بانه استان کردستان با تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به شدت مجروح شده بود، یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ریبوار شهیدی پس از مجروح شدن به یکی از مراکز درمانی سنندج منتقل و یک پای او از زانو قطع شده بود. به گزارش رسانه «کولبرنیوز» او از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفته بود.

همچنین به گزارش کولبر نیوز، روز چهارشنیه ۴ مرداد، چهار کولبر که نام آنها «محمد»، «بهروز»، «دلیار» و «حسام» عنوان شده است به دست نیروهای هنگ مرزی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شده اند. نام فامیلی این کولبران مشخص نشده اما بنا بر این گزارش همگی آنها از اهالی روستای دشه از توابع پاوه هستند. از وضعیت سلامت این کولبران هنوز اطلاعی در دست نیست.

بر اساس آمار ثبت شده از سوی کولبر نیوز، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی در مجموعه ۳۴ کولبر شامل دو کودک زیر ۱۸ سال بر اثر عواملی همچون تیراندازی نیروهای هنگ مرزی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع کشته شده اند. ۲۲۶ کولبر نیز در این مدت و بر اثر موارد مشابه زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش تعداد کشته و زخمی‌شدگان در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش فعالین بلوچ در ۶ ماه نخست سال ٢٠٢۴ میلادی، دستکم ١٣٣ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ٨٠ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی که از این آمار ٩ تن کودک بودند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net