کشتی حامل نفت قاچاق ایران در نزدیکی سنگاپور در آتش سوخت

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

دو تانکر بزرگ نفت روز جمعه ۲۹ تیر/ ۱۹ ژوئیه، پس از برخورد در نزدیکی سنگاپور، بزرگترین بندر انتقال انرژی جهان، در آتش سوختند.
رویترز به نقل از مقامات سنگاپور گزارش کرده که دو خدمه نفتکش‌ها با هواپیما به بیمارستان منتقل شدند و دیگر خدمه‌های این کشتی نجات یافتند.

سرس (Ceres) یک ابر نفتکش حامل نفت خام بسیار بزرگ است که داده‌های رهگیری کشتی آخرین بار نشان داد که حامل حدود دو میلیون بشکه نفت خام ایران بوده است.

سنگاپور بزرگترین مرکز تجارت نفت آسیا و بزرگترین بندر ذخیره‌سازی نفت در جهان است. آب‌های اطراف آن آبراه‌های تجاری حیاتی بین آسیا و اروپا و خاورمیانه و در میان شلوغ ترین خطوط دریایی جهان هستند.

نفتکش Hafnia Nile با پرچم سنگاپور در حال حرکت بود و ۲۲ خدمه داشت. نفتکش سرس هم ۴۰ خدمه داشت.

هافنیا، تصادف کشتی با سرس متعلق به چین را تایید کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرده که یک یدک‌کش برای کمک به کشتی که به سمت دریای آزاد در حال حرکت است.

تاکنون دلیل این حادثه مشخص نشده است.

رویترز هم‌چنین گزارش کرده که مقامات محیط زیست در مالزی گفتند که به آنها گفته شده است که برای نشت نفت احتمالی آماده شوند.

یک سخنگوی سازمان بین المللی دریانوردی سازمان ملل (IMO) گفت که جریان عبور و مرور کشتی‌ها در منطقه تحت تأثیر قرار نگرفته است، و نیز وضعیت کشتی‌ها یا هرگونه آلودگی در حال حاضر مشخص نیست.

سخنگوی سازمان بین المللی دریانوردی گفت که یک تیم نجات در حال حرکت به سمت منطقه هستند.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی از Kpler و LSEG، نفتکش پاناماکس Hafnia Nile با ظرفیت ۷۴۰۰۰ تن، حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت را حمل می‌کرد. سرس، هم یک ابر نفتکش حامل حدود دو میلیون بشکه نفت خام ایران بود.

مت استنلی، رئیس بخش تعامل بازار EMEA و APAC با Kpler، با اشاره به زمانی که کشتی‌ها فرستنده‌های ردیابی AIS خود را خاموش می‌کنند، گفت: «سرس، کشتی‌ای بوده است که در طول سال‌ها بارها فرستنده‌های خود را خاموش کرده است».

او همچنین گفت، آخرین سیگنال AIS کشتی که در ماه مارس مخابره شد نشان می‌دهد که نفت خام ایران را حمل می‌کند. ایالات متحده تلاش کرده است با اعمال تحریم‌ها بر بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های درگیر در تجارت نفت ایران، فروش بین‌المللی آن را محدود کند.

استنلی گفت:

ما می‌توانیم مطمئن باشیم که این کشتی، نفت خام ایران را حمل می‌کرد و به چین می‌رفت.

بر اساس گزارش رویترز، اس اند پی گلوبال در گزارشی در ماه آوریل اعلام کرد که چین حدود ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران را اغلب با قیمت‌های ارزان خریداری می‌کند.

میشل ویز بوکمن، تحلیلگر اطلاعاتی لویدز، گفت:

منطقه‌ای که سرس در آن لنگر انداخته، به این شهرت دارد که توسط کشتی های به اصطلاح ناوگان اشباح برای انتقال نفت ایران و دور زدن تحریم های ایالات متحده استفاده می‌شود.

او هم‌چنین گفت سرس مکرراً در حال انتقال یا حمل نفت ایران بوده است.

منابع کشتیرانی نیز گفته‌اند که این نفتکش در سال‌های اخیر در انتقال نفت ونزوئلا هم نقش داشته است.

چین بارها اعلام کرده است که با تحریم های یکجانبه آمریکا مخالف است.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۵۰ نفتکش ناوگان اشباح، نفت را از کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا و همچنین روسیه که محدودیت‌های متعددی بر صادرات نفت خود دارند، حمل می‌کنند.

مقامات صنعت کشتیرانی هشدار داده‌اند که مسائل ایمنی به دلیل قدیمی بودن و کنترل نشدن کشتی‌ها در حال افزایش است.

یک روز پس از این حادثه وزارت نفت ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «هیچکدام از نفتکش‌های آسیب‌دیده مرتبط با ایران نبوده‌اند و هیچ یک نیز حامل نفت خام ایران نبودند.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net