گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله ایران به اسرائیل در آستانه هفتمین ماه جنگ غزه

گروه سیاست

مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه در حالی اتفاق خواهد افتاد که مشخص نیست اسرائیل در آن شرکت کند. جنگ اسرائیل و لبنان در جبهه جنوب ادامه دارد. همزمان در بیشتر رسانه‌های اسرائیل و آمریکا گمانه‌زنی‌هایی در مورد حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران به اسرائیل در جریان است.

ابعداد کنونی شش ماه جنگ

روز یکشنبه ۱۹ فروردین / ۷ آوریل، جنگ بین اسرائیل و حماس وارد هفتمین ماه شد. در همین روز قرار است مذاکرات قاهره با حضور آمریکا، قطر، مصر و حماس برای یافتن راه حل سیاسی برای برون رفت از این جنگ برگزار شود.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های نظامی نیروهای ارتش اسرائیل و حماس در خان یونس یک روز قبل از مذاکرات قاهره شدید بوده است.

حماس گفته است که روز شنبه ۶ آوریل، ۱۴ سرباز ارتش اسرائیل را کشته است. ارتش اسرائیل کشته شدن چهار سربازش را در تخریب تونلی در جنوب غزه تایید کرد و گفت که ۷ نفر از نیروهایش نیز در درگیری‌ها با حماس زخمی شدند. در شش ماه گذشته، دست کم ۲۶۰ نیروی اسرائیل در جنگ با حماس کشته شدند.

در مذاکرات آتش‌بس قاهره، حماس خواستار خروج اسرائیل از غزه است و آمریکا با کمک مصر و قطر به دنبال آزادسازی غیرنظامیان اسرائیلی است که در غزه اسیر‌اند. کابینه جنگ اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته که در مذاکرات قاهره در روز یکشنبه شرکت خواهد کرد یا نه. کابینه جنگ اسرائیل قرار است در مورد تصمیم برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس جلسه برگزار کنند.

به غیر از خان یونس، سلسله حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه ادامه دارد. بین یک میلیون تا ۱,۵ میلیون فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه پنج آوریل اعلام کرد که به ارتش دستور داده تا طرحی را برای «تخلیه جمعیت» از رفح آماده کنند. اسرائیل چند ماه است که می‌گوید می‌خواهد نیروهای زمینی‌اش را به رفح بفرستد. روز ۶ آوریل، الجزیره از قول وزیر حمل و نقل اسرائیل نوشت که «علیرغم فشار شدید» بر اسرائیل، «آماده ورود به رفح هستیم».

حملات اسرائیل به لبنان ادامه دارد. حزب الله لبنان یک پهپاد اسرائیل را روز شنبه ۶ آوریل، سرنگون کرد. ارتش اسرائیل سرنگونی پهپادش با موشک زمین به هوای حزب‌الله بر فراز جنوب لبنان را تأیید کرد.

این فیلم از سرنگون کردن پهپاد اسرائیل را حزب‌الله لبنان منتشر کرده است:

Hezbollah publishes a video showing the downing of Israeli drone Hermes 900 over Lebanon https://t.co/4ARXZY8R3Z pic.twitter.com/3BRf2Ib3l2

— Ali Hashem علي هاشم (@alihashem_tv) April 6, 2024

پهپاد سرنگون شده، با نام هرمس ۴۵۰ (حزب‌الله می گوید هرمس ۹۰۰ بوده است) متعلق به شرکت Elbit و ساخت خود اسرائیل است. پس از سرنگونی این پهپاد، جنگنده‌های اسرائیل به شرق لبنان حمله هوایی کردند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت هدف این حملات، یک مرکز تعلیمات نظامی و سه مرکز دیگر متعلق به حزب‌الله لبنان بوده است.

تا کنون ۲۷۰ نظامی حزب‌الله لبنان و ۵۰ غیرنظامی در حملات اسرائیل به لبنان کشته شدند. بیش از نه هزار لبنانی و نه هزار اسرائیلی ناچار شدند که به دلیل شدت این درگیری‌ها، خانه‌های خود را ترک کنند. تعداد کشته‌های فلسطینی‌ها به ۳۳ هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است. نزدیک به ۸۰ هزار نفر فلسطینی در این جنگ زخمی شدند و ۱,۷ میلیون نفر آواره شدند.

در میان همه ابعداد جنگ جاری اسرائیل و غزه، و در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله ایران به اهدافی در اسرائیل افزایش یافته است، رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی تهدیدهای مقام‌های نظامی ایران در مورد تلافی حمله اسرائیل به ساختمان مجاور سفارت ایران در دمشق را بازتاب گسترده داده‌اند. وزیر دفاع ترامپ هم پیش‌بینی کرده است که جمهوری اسلامی به اهدافی در اسرائیل حمله خواهد کرد.

واکنش‌ها به احتمال حمله ایران به اسرائیل

تهدید به تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، از سوی محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در روز ۱۸ فروردین در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی بازتاب داشت.

محمد باقری در مراسم تشییع محمدرضا زاهدی که در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق کشته شد، گفت: حمله اسرائیل ‌بدون پاسخ نخواهد ماند‌. او زمان این عملیات و نوع عملیات را مشخص نکرد و گفت زمان را جمهوری اسلامی مشخص خواهد کرد و نه اسرائیل.

جنگ اسرائیل ــ غزه (radiozamaneh.com)

پس از حمله جنگنده‌های اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، در تاریخ ۱۳ فروردین، محمدرضا زاهدی و ۶ نفر دیگر از فرماندهان و اعضای سپاه قدس در سوریه کشته شدند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت آمریکایی‌ها از ایران خواسته‌اند که در واکنش به حمله به کنسولگری ایران در دمشق، نیروهای آمریکای در منطقه را هدف قرار ندهند. جمشیدی روز ۱۸ فروردین در ایکس نوشت:

جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد؛ “کنار بکش تا ضربه نخوری!”، در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند.

پیش از جمشیدی، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در روز ۱۶ فروردین، در یک نشست خبری گفت که آمریکا نقشی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران نداشته است:

ما به ایرانی‌ها اعلام کردیم که هیچ نقشی در این حمله نداشتیم، قبل از وقوع، از آن خبر نداشتیم و هشدار دادیم ایران نباید از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی استفاده کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، با اینکه اسرائیل در مورد حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، واکنشی نشان نداده است، در روز ۱۷ فروردین/ چهارم آوریل، بنیامین نتانیاهو قول داد که به هر تلاشی برای آسیب رساندن به اسرائیل پاسخ دهد.

نتانیاهو بلافاصله پس از تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جلسه کابینه امنیتی گفت:

ایران سال‌هاست که مستقیماً و از طریق نیابتی‌ها علیه ما اقدام می‌کند. و بنابراین، اسرائیل علیه ایران و نیروهای نیابتی‌اش – تدافعی و تهاجمی – اقدام می‌کند. ما می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و بر اساس این اصل ساده عمل خواهیم کرد: به کسانی که به ما آسیب می‌رسانند یا قصد آسیب رساندن دارند، آسیب خواهیم زد.

نسیم فاتوری، نایب رئیس و عضو کمیسیون امور خارجه و امنیت مجلس اسرائیل (کنست) هم روز ۶ آوریل در حساب شخصی خود در ایکس نوشت در صورت درگیری با ایران، اگر آمریکایی‌ها به اسرائیل کمک نظامی نکنند، «باید از هر چه داریم استفاده کنیم».

במקרה של עימות עם איראן, אם לא נקבל תחמושת אמריקאית- נאלץ להשתמש בכל מה שיש לנו…

— ניסים ואטוריNissim Vaturi🇮🇱 (@nissimv) April 6, 2024

محبوبیت کابینه جنگ در اسرائیل با چالش تظاهرات‌های خیابانی روبه‌روست.

روز گذشته، در اسرائیل تظاهرکنندگان برای اعتراض به دولت بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگ او به خیابان‌ها آمدند. آنها مخالفان سیاست‌های کابینه جنگ، خواستار برگزاری انتخابات و مذاکره فوری برای آزادی اسرائیلی‌هایی هستند که از روز ۷ اکتبر در غزه اسیرند.

بخشی از تظاهرات تل‌آویو را ببینید:

קפלן מפוצץ!
קרדיט:אביב אטלס pic.twitter.com/vdifWMImL2

— Moshe Radman Abutbul משה רדמן אבוטבול (@RadmanMoshe) April 6, 2024

تنش‌ها در اسرائیل بر سر عملکرد کابینه جنگ نتانیاهو افزایش یافته است. در تظاهرات شنبه ۶ آوریل در تل‌آویو، یک راننده با خودرو به تظاهرات حمله کرد و پنج نفر را زخمی کرد. حمله را ببینید:

דריסת המפגינים בתל אביב: מתיעוד נוסף ניתן לראות את הנהג מאיץ, דורס מפגינים, לאחר מכן מנסה לברוח, דורס מפגינים נוספים ובורח מהזירה. pic.twitter.com/5nk5r4IbHf

— Yollan cohen יולן כהן (@yollancohen) April 6, 2024

وزیر دفاع ترامپ: احتمال حمله ایران به اسرائیل هست

مارک توماس اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در کابینه دونالد ترامپ که پیش از این در منصب‌های مختلف ارتش آمریکا و از جمله به عنوان سیاست‌گذار جنگی کار کرده، روز جمعه پنج آوریل به سی‌ان‌ان گفت که به نظر او ایران به اهدافی در اسرائیل حمله تلافی‌جویانه خواهد کرد.

اسپر به برنامه «د سورس» “The Source” در شبکه سی‌ان‌ان گفت که ایران ناچار است «از شأن خود» از جمله در نزد نیابتی‌ها دفاع کند «اما از سوی دیگر، نمی‌خواهند این تبدیل به یک جنگ گسترده‌‌تر شود».

او پیش‌بینی کرد که ایران به اهدافی اسرائیلی و نه به اهداف ایالات متحده آمریکا حمله خواهد کرد:

آنها می‌دانند که درگیری بزرگ با اسرائیل، چه با اسرائیل و چه با ایالات متحده، برای ایران فاجعه‌بار خواهد بود. بنابراین، من گمان می‌کنم که آنها حمله را به اسرائیل و اهداف اسرائیلی محدود کنند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net