آغاز به کار مجلس دوازدهم – «کاری کنیم دل آقا ناراحت نشود»

علی رسولی

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ کارش را آغاز کرد. در این مراسم که به صورت زنده از صداوسیمای جمهوری اسلامی هم پخش شد بارها در مورد خردمندی و درایت علی خامنه‌ای و «نعمت»ی که حضور او برای جمهوری اسلامی فراهم آورده است، صحبت شد.

پیش از آنکه زنگ آغاز رسمی مجلس دوازدهم به صدا در آید، هیئت رئیسه موقت این نهاد مشخص شدند. انتخاب هیئت رئیسه موقت بر اساس سن و سال نمایندگان انجام می‌شود. پس از انجام فرآیند بررسی اعتبارنامه‌ها در روز سه‌شنبه، هیئت‌ رئیسه سال نخست این مجلس مشخص خواهد شد.

فعلاً و با معیار سن، علاءالدین بروجردی، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادوار گذشته مجلس ـ که بعد از دوره‌ای در حاشیه بودن به دلیل پرونده‌های فساد دوباره به میانه کارزار قدرت وارد شده ـ، رئیس موقت مجلس شد. در این ریاست یک روزه، حسینعلی شهریاری نایب‌رئیس سنی او شد. براساس آیین‌نامه مجلس، دبیران هیئت‌ رئیسه موقت هم بر اساس سن ولی با معیار جوان بودن تعیین می‌شوند. به این ترتیب دو تن از کم‌سن‌وسال‌ترین افراد حاضر در این مجلس هم به عنوان دبیر مشخص شدند.

در این مراسم به رسم هر دوره، گروهی از مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر بودند. از رؤسای سابق مجلس به استثنای مهدی کروبی که مغضوب و محصور است تا فرماندهان ارشد سپاه، فرمانده پلیس، ارتش، رئیس مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان و دبیر ۹۸ ساله آن، احمد جنتی. این احتمالاً آخرین مجلسی باشد که آرایش اعضایش را احمد جنتی برای علی خامنه‌ای به سرانجام می‌رساند. احتمال اندکی وجود دارد که او تا چهار سال دیگر ـ حتی اگر زنده هم باشد ـ بتواند مانند سه دهه گذشته مجری فرامین رهبر جمهوری اسلامی در مهندسی انتخابات بماند. گزینه‌های جانشینی جنتی چند سالی است که به دغدغه رهبر جمهوری اسلامی بدل شده است.

اما مجلسی که میان دو گروه از نزدیکان علی خامنه‌ای تقسیم شده است با پیام رهبر نظام افتتاح شد. محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای به رسم ادوار گذشته نخستین فرامین و توصیه‌های رهبر نظام را به گوش نمایندگان رساند.

خامنه‌ای در پیامش از مجلس خواست که به دعواهای سیاسی دامن نزنند، آرام باشند و از «دوره کوتاه» نمایندگی‌شان لذت ببرند.

مجلس کنونی پیش از روز افتتاحش صحنه رویارویی دو گروه اصلی از اصولگرایان با هم بوده است. دعوا بر سر ریاست قوه مقننه که پیش از روز انتخابات آغاز شد هنوز به پایان نرسیده است. هرچند به نظر می‌رسد که پس از مرگ ابراهیم رئیسی و با تسری بحران به قوه مجریه از مجلسی‌ها خواسته شده در فضای علنی با هم نجنگند و با آرامش به گزینه‌ای که رهبر جمهوری اسلامی برای ریاست این قوه تمایل دارد گردن بگذارند.

خامنه‌ای در بخشی از پیامش همین خواسته را به این شکل بیان کرد:

مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.

بقیه پیام خامنه‌ای همان توصیه‌های عمومی به کارگزارانش بود که حواسشان باشد که نماینده نظام‌اند نه منتخب مردم:

کار اصلی نماینده تأمین منافع ملی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرح‌های آبادانی به‌صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود.

پس از آنکه پیام خامنه‌ای خوانده شد، فیلمی حماسی از ابراهیم رئیسی در تلویزیون‌های مجلس پخش شد و محمد مخبر، رئیس موقت دولت سخنرانی کرد. او گفت که برایش دشوار است که به جای ابراهیم رئیسی قرار گرفته است ولی چه باک و صدها شکر که «نعمت» علی خامنه‌ای بر سر نظام و کشور باقی است. «نعمتی» که سبب شده هیچ بحرانی برای نظام ولایی پیش نیاید:

نعمت رهبری و نعمت مردم را شکر می‌گوییم، سرمایه اصلی کشور ما، مردم هستند در همه مسائل در طول این سال‌ها آنچه که گره‌گشا بوده است حضور مردم با تدبیر رهبری بوده است. در این قضیه نیز همین اتفاق افتاد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که از ابراهیم رئیسی آموخته که نباید «دل آقا ناراحت شود» و گفت که همین «ویژگی مهم» را سرلوحه کارش قرار داده و دیگر بخش‌های نظام هم باید حواسشان به دل رهبری باشد:

بنده در این جریانات اخیر حس کردم که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست. گاهی شهید رئیسی از برخی مسائل ناراحت می‌شدند و می‌خواستند حرفی بزنند و یا عملی انجام دهند اما به بنده می‌گفتند اگر این کار را انجام دهم دل آقا ناراحت می‌شود با این جمله خودش آرامش می‌یافت و این کار را نمی‌کرد. ریشه این رفتار خدامحوری و اخلاصی بود که ایشان داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از این مراسم تشریفاتی، شعبه‌های پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه‌ها را مشخص کردند و راهی بهشت زهرا شدند تا به قبر نخستین رهبر جمهوری اسلامی هم ادای احترام کنند.

روز سه‌شنبه و پس از به سرانجام رسیدن بررسی اعتبارنامه‌ها دوئل دو طیف اصولگرا برای تعیین هیئت‌ رئیسه و رئیس مجلس برگزار خواهد شد. البته ممکن است تشریفات این دوئل محدود و پشت پرده باقی بماند تا «دل آقا» «سکینه» داشته باشد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net