آمریکا کاندیدای اپوزیسیون ونزوئلا را پیروز انتخابات شناخت

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

چندین روز است که کشورهای مختلف آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از نیکولاس مادورو، رئیس دولت ونزوئلا می‌خواهند که پس از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری، پرونده‌های انتخاباتی را در اختیار عموم یا کمیته‌ای مستقل قرار دهد. به نظر می‌رسد که این امر برای ایالات متحده و متحدانش بسیار کُند پیش می‌رود. آن‌ها ظاهراً می‌خواهند فشارها را افزایش دهند و ادموندو گونزالس اروتیا نامزد اپوزیسیون را به‌عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری به رسمیت بشناسند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت:

در مواجهه با شواهد بسیار زیاد، برای ایالات متحده و به‌ویژه برای مردم ونزوئلا روشن است که ادموندو گونزالس اوروتیا بیشترین آرا را در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ۲۸ ژوئیه به‌دست آورد.

اسناد انتخاباتی هنوز عمومی نشده است

مادورو مدعی پیروزی در انتخابات شد اما مخالفان او را به تقلب در انتخابات متهم کردند. مادورو هنوز اسناد و پرونده‌های انتخاباتی را علنی نکرده است. رئیس دولت به سادگی آن را به دیوان عالی کشور ارائه کرد، دادگاهی که به دولت او نزدیک است.

آمریکا در گذشته نیز چنین اقدامی کرده بود. در سال ۲۰۱۹، ایالات متحده اولین کشوری بود که خوان گوایدو، رهبر مخالفان که خود را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت اعلام کرده بود، به‌رسمیت شناخت. حدود ۶۰ کشور نیز چنین کردند تا این‌که چند سال بعد دوباره او را کنار گذاشتند. آن انتخابات نیز با اتهامات تقلب همراه بود. مادورو موضع خود را حفظ کرد، استعفا نداد و تقلب را رد کرد. به‌نظر می‌رسد که او اکنون نیز در حال انجام چنین کاری است.

مادورو در روزهای اخیر اقدامات سرکوبگرانه‌ای را علیه تظاهرکنندگان، اعضای اپوزیسیون و منتقدان دولت انجام داده است. در این روزها هزاران نفر در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و سراسر کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

دستگیری بیش از یک‌هزار نفر از جمله کودکان

به گفته دادستانی کل ونزوئلا در چند روز گذشته بیش از یک‌هزار نفر بازداشت شده‌اند. آلفردو رومرو، وکیل دادگستری که برای سازمان غیردولتی «فورو پنال» (Foro Penal) ونزوئلا کار می‌کند به «پیتازو» رسانه آنلاین مستقل این کشور گفته است دفاع از ۵۰ تن از بازداشت‌شدگان را برعهده گرفته است. در میان آن‌ها ۱۱ کودک ۱۵ و ۱۷ ساله و یک مرد جوان معلول وجود دارد.

رومرو می‌گوید با این‌که خانواده‌های آن‌ها مجوز دفاع از بستگان خود را به او داده‌اند اما او و همکارانش هنوز نتوانسته‌اند به موکلان خود دسترسی داشته باشند و از وضعیت سلامتی بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

نقض سیستماتیک حقوق بشر

در ونزوئلا حقوق بشر به‌طور سیستماتیک نقض می‌شود. به گزارش «فورو پنال»، دست‌کم ۱۱ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند. سازمان‌های دیگر از کشته شدن بیش از ۲۰ نفر سخن گفته‌اند.

روزنامه‌نگاری که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که در پتاره، بزرگترین منطقه فقیرنشین در شرق کاراکاس، بسیاری از مردم می‌ترسند از خانه‌های خود خارج شوند. او گفت:

ساکنان این منطقه می‌گویند آدم‌های مقامات محلی آن‌ها را تهدید کرده‌اند. همچنین در منطقه ۲۳ «د اِنِرو» مردم متهم به شرکت در تظاهرات شدند و حتی کسانی که در تظاهرات شرکت نداشتند با خود برده‌اند.

در این کشور پرتنش این روزها شایعات زیادی به گوش می‌رسد. این روزنامه‌نگار می‌گوید در حال حاضر به‌دست آوردن اطلاعات دشوارتر شده است. خبرنگاران تحت فشار قرار می‌گیرند که اعتراضات را پوشش ندهند. سانسور زیادی وجود دارد، اما خودسانسوری نیز دیده می‌شود. او می‌گوید «یک مشکل بزرگ اطلاعات نادرست است و این مردم را بیشتر عصبی می‌کند. بسیاری از مردم از خود می‌پرسند برای تغییر وضعیت چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟»

گرفتار شدن در کشور خود

در حال حاضر خیابان‌های کاراکاس آرام تر شده‌اند. مغازه‌ها دوباره باز هستند و گویی اتفاقی نیفتاده است. زنی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: «زندگی ادامه دارد، ما باید کار کنیم، باید به طریقی زندگی کنیم».

یک راننده تاکسی هنوز نمی‌تواند این رویدادها را باور کند. او می‌گوید که احساس می‌کند گرفتار است. او از اظهارات هموطنانی که در سال‌های اخیر به آمریکا، اسپانیا یا کلمبیا گریخته‌اند برانگیخته می‌شود: «آن‌ها می‌گویند وضع کشور بد است و دیگر به ونزوئلا برنمی‌گردند و سپس خواهان تحریم‌های شدیدتر می‌شوند اما تحریم‌ها در نهایت به مردم، به کسانی که برای لقمه‌ای نان تلاش می‌کنند، ضربه می‌زند.»

او پنج فرزند دارد که هنوز هم باید از بیشتر آن‌ها حمایت کند و چون آهی در بساط ندارد نمی‌تواند کشور را ترک کند. او می‌گوید نمی‌تواند تصور کند که در جای جدیدی زندگی کند. بسیاری نیز در خارج از کشور در شرایط نامطمئنی زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر حدود هشت میلیون نفر ونزوئلا را ترک کرده‌اند و این یک‌چهارم جمعیت این کشور است.

رهبر اپوزیسیون مخفی شده است

در همین حال، ماریا کورینا ماچادو، رهبر مخالفان، فراخوان داده است که در روز شنبه مردم در سراسر کشور با شعار «ونزوئلا پیروز شد» در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند. او در شبکه اجتماعی اکس / توییتر صحبت کرد و در مقابل دوربین گفت: «جهان قدرت جامعه‌ای را خواهد دید که مصمم است در آزادی زندگی کند.»

معلوم نیست که ماریا کورینا ماچادو در حال حاضر کجاست. او آخرین بار در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه در خیابان با هوادارانش دیده شد. او اکنون پنهان شده است. دادستانی کل او و ادموندو گونزالس، نامزد ریاست جمهوری اپوزیسیون، را تحت تعقیب قرار داده است. دستگاه قضائی معتقد است که او سامانه شورای ملی انتخابات را هک کرده است. نیکولاس مادورو نیز دو روز پیش رهبران اپوزیسیون را مسئول ناآرامی‌ها در کشور دانست.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net