آنچه در مورد حملات اخیر اسرائیل به لبنان می‌دانیم

بخش خبر زمانه

اسرائیل روز جمعه ۲۷ سپتامبر/ ۶ مهر حومه جنوبی بیروت را در شدیدترین بمباران از زمان تشدید حملات خود علیه لبنان در اوایل ماه جاری هدف قرار داد.

بیش از ده ها انفجار در محله ضاحیه که پیش از این نیز در روزهای اخیر هدف حملات هوایی قرار گرفته بود، گزارش شده است.

تلویزیون المنار حزب الله گفت که این حملات حداقل هفت ساختمان را در ضاحیه ویران و آنها را به تلی از آوار تبدیل کرد. این رسانه گفت که بیش از ۱۵ موشک به این منطقه اصابت کرد. تیم‌های دفاع غیرنظامی در حال اطفای حریق‌های متعدد در منطقه هستند و به دلیل احتمال تلفات زیاد از مردم خواستند خون اهدا کنند.

صدای انفجارها در سراسر بیروت شنیده شد. الجزیره به نقل از خبرنگارش در شمال بیروت نوشت:

این حمله گسترده بود. من بسیاری از حملات هوایی اسرائیل در این حومه جنوبی بیروت را پوشش داده‌ام، اما چیزی شبیه به این تاکنون ندیده بودم.

چرا اسرائیل به آنجا حمله کرد؟

مقامات نظامی اسرائیل می گویند که آنها «مقر مرکزی حزب الله» را که در زیر «ساختمان‌های مسکونی» ساخته شده بود، در آنچه آنها «حمله دقیق» نامیدند، هدف قرار دادند. آن‌ها هشدار دادند که هنوز «کار بیشتری برای انجام دادن» دارند و گفتند که حملات بیشتری در راه است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در مقر مورد حمله قرار داشت و اسرائیل از بمب‌های «سنگر شکن» استفاده کرد. منابع نزدیک به حزب الله در ابتدا این گزارش را تکذیب کردند و گفتند که نصرالله «در مکانی امن» است.

ساعتی بعد روایت زنده و سالم بودن نصرالله جای خود را به ابهام و سردرگمی داد. گفته شده است که حزب‌الله بیانیه‌ای در مورد این حمله صادر خواهد کرد. تاکنون این بیانیه صادر نشده است. رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی که در ابتدای پوشش این رویداد مرگ نصرالله را تکذیب می‌کردند هم رویه‌شان را عوض کرده‌اند و می‌گویند تا حزب‌الله بیانیه ندهد نمی‌توان زنده یا مرده بودن دبیرکل این گروه را تایید یا تکذیب کرد.

مردم عادی در محل واقعه بودند؟

ضاحیه یک منطقه پرجمعیت است که بیش از نیم میلیون غیرنظامی را در خود جای داده است، که بسیاری از آنها با شروع حمله اسرائیل به این منطقه در هفته گذشته تلاش می‌کردند تا به محل امن منتقل شوند. ده ها نفر پیش از روز جمعه در حملات هوایی که این محله را هدف قرار داده بودند، کشته شده‌اند.

این محله در جریان جنگ اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ تا حد زیادی ویران شد.

اسرائیل حزب الله را متهم کرده است که مقرهای خود را «عمداً» در زیر ساختمان‌های مسکونی قرار داده و از مردم لبنان «به عنوان سپر انسانی» استفاده می‌کند. با این حال ضاحیه در حومه پایتخت لبنان قرار دارد و ترکیب جمعیتی متنوعی از لبنانی‌های عمدتا شیعه را در خود جای داده است.

سال‌ها است که ضاحیه به عنوان پایتخت حزب‌الله شناخته می‌شود و تقریبا همه می‌دانند که این منطقه میزبان رهبران و فرماندهان ارشد حزب‌الله است.

از سه هفته پیش که شدت حملات اسرائیل به لبنان افزایش چشم‌گیری یافت جمعیت قابل توجهی در حال ترک ضاحیه بوده‌اند. ولی سوال این است که این افراد در کجا اسکان داده شوند. دولت لبنان در حال آماده کردن ساختمان‌های عمومی، مدارس و حیاط بیمارستان‌ها برای اسکان آواره‌ها بوده است ولی گستره عملیات اسرائیل به لبنان به شکلی است که نمی‌توان اطمینان داشت نقطه‌ای در این کشور مصون از حملات هوایی خواهد بود.

چند نفر آسیب دیدند؟

هنوز گزارش رسمی در مورد میزان کشته‌های حمله روز جمعه منتشر نشده است. گفته شده است پیکر بیش از ۱۰ نفر در همان ساعات اولیه از زیر آوار بیرون کشیده شد.

از روز دوشنبه و در حملات اسرائیل به نقاط مختلف لبنان، ۷۰۰ لبنانی از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند. برخی منابع گفته‌اند که حمله روز جمعه می‌تواند تا بیش از ۳۰۰ کشته به همراه داشته باشد. با این حال تاکنون حزب‌الله یا وزارت بهداشت این کشور آمار نهایی تلفات این رویداد را منتشر نکرده‌اند.

آیا هماهنگی وجود داشت؟

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل از قبل به ایالات متحده در مورد این حمله اطلاع نداده است، اما یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که در زمان وقوع حمله، تلفنی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا صحبت کرده است.

این حملات در حالی انجام شد که در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر ادامه مذاکرات برای آتش‌بس منتشر شده بود. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که اسرائیل به حملات خود ادامه خواهد داد.

وی در سخنرانی خود در سازمان ملل در شهر نیویورک روز جمعه، ساعاتی قبل از حملات، گفت:

تا زمانی که حزب‌الله راه جنگ را انتخاب کند، اسرائیل چاره‌ای ندارد و اسرائیل حق دارد این تهدید را برطرف کند و شهروندان را (به شهرهایشان در شمال اسرائیل) بازگرداند. ـآن‌ها باید) با خیال راحت به خانه‌هایشان بروند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان که در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشت، در بیانیه‌ای گفت:

تجاوزات جدید (اسرائیل) ثابت می‌کند که دشمن اسرائیلی به تلاش‌های بین‌المللی اهمیت نمی‌دهد و خواستار آتش‌بس نیست.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net