آیا نسخه P2PL تلگرام واقعا رایگان است؟

آرام رضایی

تلگرام، اخیرا سیستم جدیدی را معرفی کرده که کاربران شرکت کننده در آن، می‌توانند به رایگان به سرویس پولی «تلگرام پریمیوم» دسترسی داشته باشند و در ازای آن، کاربران به این اپلیکیشن پیام‌رسانی فوری اجازه می‌دهند از شماره تلفن آنها برای ارسال پیامک رمز یک بار مصرف به سایر کاربرانی که قصد ورود به پلتفرم را دارند، استفاده کند.

طرح جدید تلگرام Peer-To-Peer Login Program (یا P2PL) نام دارد و فعلا در اندروید راه‌اندازی شده. به این شکل که اگر موافقت کنید که تلگرام از شماره شما، برای ارسال رمز یک بار مصرف استفاده کند، این شرکت یک کد قابل انتقال به نسخه «تلگرام پریمیوم» را برای شما ارسال می‌کند.

بخش‌هایی از متن این توافق به این صورت است:

با پیوستن به برنامه P2PL، شما تصدیق و موافقت می‌کنید که تلگرام ممکن است از شماره تلفن شما به عنوان یک واسطه برای حداکثر ۱۵۰ پیامک OTP در ماه استفاده کند. شما درک و موافقت می‌کنید که پیام‌های پیامک ارسال شده از شماره شما به عنوان بخشی از برنامه P2PL ممکن است هزینه‌هایی را از طریق اپراتور تلفن همراه یا ارائه‌دهنده خدمات برای شما داشته باشد. برای روشنی، شما تصدیق و موافقت می‌کنید که این هزینه‌ها تنها توسط شما پوشش داده خواهد شد، و تلگرام در هیچ نقطه‌ای، در طول یا پس از مشارکت شما در P2PL، بازپرداختی ارائه نخواهد کرد. شما همچنین موافقت می‌کنید که به هیچ وجه سعی نکنید که تحویل پیام‌های مذکور را به هر شکلی مختل کنید یا مانع آن شوید. شما درک و موافقت می‌کنید که این کوتاهی ممکن است با توجه به کشور مختلف متفاوت باشد و در هر زمان بدون اطلاع قبلی و به تشخیص خودمان تغییر کند. معماری برنامه P2PL، در حالی که به حفظ حریم خصوصی شرکت‌کنندگان آن دقت زیادی می‌کند، ارسال OTP‌ها را فراهم می‌کند. با این حال، تلگرام نمی‌تواند از دیده شدن شماره تلفن شما توسط گیرنده OTP، هنگام دریافت پیامک جلوگیری کند. بنابراین، شما تصدیق و موافقت می‌کنید که همه احتمالات و پیامدهای ممکن این امر را در نظر گرفته و تمام تدابیر لازم را برای مقابله با آن‌ها به دلخواه خودتان اتخاذ کرده‌اید. به طور متناسب، شما درک و موافقت می‌کنید که تلگرام مسئولیتی برای هر گونه عدم راحتی، آزار یا صدمه ناشی از اقدامات ناخواسته، غیرمجاز یا غیرقانونی کاربرانی که از طریق P2PL از شماره تلفن شما آگاه شده‌اند، نخواهد داشت.

منبع: Terms of Service for Telegram Peer-to-Peer Login Program

Ad placeholder

همانطور که از مفاد قرارداد پیداست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امنیتی ارسال پیامک کد یک‌بار‌مصرف ازطریق شماره‌تلفن شما، نمایش آن به کاربران دیگر است. تلگرام می‌گوید مسئولیتی در قبال مزاحمت‌های احتمالی افراد برای یک‌دیگر قبول نمی‌کند. بنابراین استفاده از این روش به افراد غریبه اجازه می‌دهد شماره شما را جستجو کنند و از آن برای هرزنامه و کلاهبرداری استفاده کنند. تلگرام به کاربران این امکان را می‌دهد که شماره تلفن خود را از افراد غریبه مخفی کنند، اما استفاده از شماره شما به عنوان ارسال کننده رمز یک بار مصرف، می‌تواند به آنها اجازه دهد تا حساب تلگرام شما را جستجو کنند.

#Telegram's new Peer-to-Peer Login (P2PL) feature offers free premium membership but in exchange for using your phone number as a relay to send OTP SMS messages to others—potentially exposing your phone number to strangers.
Learn more: https://t.co/8pYqAwTxNB#cybersecurity

— The Hacker News (@TheHackersNews) March 28, 2024

تلگرام می‌گوید ماهانه حدود ۱۵۰ پیامک کد یک‌بار‌مصرف توسط یک شماره‌تلفن ارسال می‌شود و هزینه‌ی آن‌ها برعهده‌ی صاحب شماره‌تلفن است. کاربران می‌توانند از ارسال پیامک به شماره‌های بین‌المللی صرف‌نظر کنند تا هزینه‌ی پیامک غیرمعقول نباشد. اما می‌توان حدس زد که ممکن است قبض تلفن شما، در پایان ماه مبلغی بیش از یک اشتراک تلگرام را داشته باشد.

به علاوه، با توجه به فیلترینگ تلگرام در ایران، استفاده از این پلتفرم غیرمجاز دانسته شده است، و علاوه بر نکات گفته شده، ممکن است عواقب امنیتی نقض قوانین در ایران را نیز در پی داشته باشد.

بنابراین، به راحتی می‌توان فهمید که سیستم ورود P2PL تلگرام برای دریافت رایگان سرویس پریمیوم می‌تواند یک کابوس امنیتی باشد؛ پس بهتر است پیش از پذیرش آن، به هزینه‌های مالی و امنیتی‌ای که در پی خواهد داشت بیشتر فکر کنید.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net