آیا همیشه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا این قدر مسن بوده‌اند؟

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

در هفته‌های گذشته و پس از مناظره تلویزیونی اخیر جو بایدن با دونالد ترامپ بحث سن و سال نامزدها بار دیگر به میان آمد. دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا مسن محسوب می‌شوند. بایدن ۸۱ ساله است و دونالد ترامپ ۷۸ سال سن دارد. اما عملکرد ضعیف و حواس‌پرتی بایدن در این مناظره و آنچه در روزهای بعد اتفاق افتاد حتی دموکرات‌ها را هم نگران کرده است تا جایی که بحث در مورد احتمال عبور از بایدن و نامزد کردن فرد دیگری در اردوی دموکرات‌ها روز به روز جدی‌تر می‌شود.

اگر بایدن انتخابات ماه نوامبر را ببرد زمان مراسم ادای سوگند ۸۲ ساله خواهد بود.

برای بسیاری این پرسش مطرح شده که چطور ممکن است نامزدهای انتخابات ایالات متحده آمریکا تا این اندازه پیر باشند؟ و آیا اساساً سنی داریم که برای ریاست جمهوری بیش از اندازه پیر محسوب شود؟

بنیانگذاران آمریکا حدود ۲۵۰ سال پیش، زمانی که پس از انقلاب برای استقلال، اساس این کشور را بنا گذاشتند فکر سن و سال نامزدهای ریاست جمهوری را هم کردند. براساس قانون اساسی، رئیس جمهوری ایالات متحده باید حداقل ۳۵ سال داشته باشد اما حدی برای حداکثر تعیین نکردند.

در هر حال آنچه مد نظر بنیانگذاران آمریکا بود فردی بود که امین، قابل اعتماد و توانا باشد. از این رو تصور بر این بود که فردی که به ۳۵ سال سن رسیده قاعدتاً بلوغ فکری و درک لازم را دارد و قضاوتش نیز قابل اتکا است. اما دلیل این‌که سقفی برای سن نامزد تعیین نشد شاید این بود که این مسئله یا مطرح نشده بود و یا چون میانگین سنی افراد در دو قرن پیش از امروز کمتر بود، احتمال وضعیتی مانند آنچه امروز آمریکا را نگران کرده به ذهن کسانی که قانون اساسی را می‌نوشتند خطور نکرده بود.

صحنه امضای قانون اساسی آمریکا با حضور جورج واشنگتن، بنجامین فرانکلین و الکساندر همیلتون (نشسته ردیف جلو از چپ به راست) ـ نقاشی اثر هاوارد چندلر کریستی

امروز متوسط سن امید به زندگی در میان آمریکایی‌ها کمی بیش از ۷۹ سال و در سال ۱۷۷۶، زمان نگارش قانون اساسی متوسط سن به امید زندگی در میان آمریکایی‌ها حدود ۳۵ سال بود. به همین دلیل شاید حتی به ذهن قانون اساسی نویس‌ها خطور هم نمی‌کرده که روزی رئیس جمهوری آمریکا در سن ۸۲ سالگی دست بر روی انجیل بگذارد و قسم بخورد.

در دو و نیم قرنی که از عمر ایالات متحده آمریکا می‌گذرد از میان جوانترین‌ها می‌توان به گرانت، تدی روزولت و کلینتون اشاره کرد که هنگام مراسم تحلیف به ترتیب ۴۶ ، ۴۲ و ۴۶ سال سن داشتند.

در مین مسن‌ترین‌ها به جز ترامپ و بایدن، رونالد ریگان هنگام تحلیف ۶۹ سال، جیمز بیوکنن ۶۵ و اندرو جکسون ۶۱ سال سن داشتند.

برای تعیین حداکثر سن کلید ماجرا در دست قانونگذاران آمریکا است. دو سوم رأی مجلس نمایندگان آمریکا و سنا برای تصویب چنین اصلاحیه‌ای به قانون اساسی کافی است. اما این که کنگره مایل به تصویب چنین اصلاحیه‌ای باشد چندان محتمل نیست چرا که راه ریاست جمهوری از کنگره آمریکا می‌گذرد و بسیاری از اعضای کنگره این آینده را برای خود نامحتمل نمی‌بینند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net