اتهام تسهیل نسل‌کشی در غزه: آلمان می‌گوید صادرات سلاح جنگی به اسرائیل را محدود کرده است

بخش حقوق

آلمان سه‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت نیکاراگوئه علیه این کشور مبنی بر تسهیل نسل‌کشی در غزه را شدیدا رد کرد.

نیکاراگوئه در پرونده‌ای که علیه آلمان به دیوان برده این کشور را متهم کرده که با فراهم کردن تسلیحات و حمایت از اسرائیل، پیمان ژنو و قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض و نسل‌کشی را تسهیل می‌کند.

تانیا اوسلار-گلایشن، سرپرست تیم حقوقی آلمان، حرف آخر برلین درباره این پرونده را اینگونه بیان کرد:

شکایت نیاکاراگوئه هیچ پایه‌ قانونی و مستندی ندارد.

او این موضع آلمان را که باید شکایت نیکاراگوئه به کلی نادیده گرفته شود، تکرار کرد و گفت «آلمان پیمان ژنو و قوانین بین‌المللی را چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم نقض نکرده است».

Ad placeholder

دیده‌بان حقوق بشر: دولت‌ها باید علیه اسرائیل «تحریم هدفمند» وضع کنند

بر اساس پیمان ژنو کشورهای امضاکننده معاهده هستند که به حقوق بین‌المللی بشردوستانه پایبند بمانند. پایبندی به این پیمان به خصوص در شرایط جنگ و برای حفاظت از جان غیرنظامیان اهمیت دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری پیش از این ژانویه سال جاری در شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به خاطر نسل‌کشی در غزه، احتمال وقوع نسل‌کشی را تأیید کرد و از اسرائیل خواست به اقدام‌هایی که به نسل‌کشی در غزه بینجامد، دست نزند.

آلمان یکی از حامیان اسرائیل در جنگی است که طی آن هزاران غیرنظامی شامل تعداد زیادی کودک کشته و جمعیت زیادی با قحطی و گرسنگی مفرط مواجه شدند.

این کشور در حمایت خود از اسرائیل به حدی پیش رفت که اتهام‌های آفریقای جنوبی را پیش از برگزاری جلسه‌های دادگاه رد کرد و گفت که در حمایت از اسرائیل در پرونده مربوطه در دیوان بین‌المللی دادگستری، دست به مداخله خواهد زد.

اما در جلسه امروز کارشناس حقوقی تیم آلمان آنه پترز در مقابل قضات دیوان اقرار کرد: «شرایط در غزه غیرقابل تحمل است، زندگی‌های زیادی از بین رفته است، زندگی‌های زیادی از هم پاشیده است.» او گفت: «همه ما می‌خواهیم که این وضعیت پایان بیابد اما اقامه دعوی نیابتی ما را به این هدف نزدیک‌تر نمی‌کند.»

با این حال تانیا اوسلار گلایشن بر موضع آلمان در حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل تاکید کرد:

ما از حق اسرائیل برای امنیت و دفاع از خود حمایت می‌کنیم و همزمان تاکید می‌کنیم که حدود این حق نیز باید خیلی محتاطانه و تیزبینانه مورد توجه قرار بگیرد.

او گفت که کشورش همه تلاشش را برای احترام به قانون بشردوستانه بین‌المللی انجام داده و بعد از این نیز تمام تلاشش را برای انجام وظیفه در قبال پیمان ژنو انجام خواهد داد.

در روز نخست دادگاه که دیروز دوشنبه ۸ آوریل برگزار شد نیکاراگوئه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا موارد زیر را علیه آلمان تصویب کند:

  • آلمان باید فوراً کمک‌هایش به اسرائیل به ویژه کمک‌های نظامی‌اش را معلق کند.
  • آلمان باید فوراً تضمین کند که تجهیزات نظامی و سلاح‌ها و دیگر تجهیزات دارای کاربرد در مسائل نظامی که آلمان و نهادهای آلمانی پیش از این به اسرائیل داده اند، برای انجام یا تسهیل نقض‌های جدی کنوانسیون نسل‌کشی یا قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی به کار نروند.
  • آلمان باید به حمایت و تأمین مالی اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) ادامه دهد.

«آناتومی یک نسل‌کشی» ــ گزارش ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین منتشر شد

یکی از کارشناسان تیم حقوقی آلمان امروز در جلسه دفاع خود گفت که این کشور در واقع صادرات خود به اسرائیل را محدود کرده است. او گفت که فقط چهار مورد مجوز صدور تسلیحات واقعی جنگی به اسرائیل از ۷ اکتبر به بعد صادر شده است. او گفت این صادرات شامل سه هزار سلاح قابل‌حمل ضد تانک می‌شود که بلافاصله بعد از حمله حماس صادر شد و سه مورد شامل مهماتی است که فقط برای تمرین قابل استفاده است.

در واقع آلمان به صورت غیرمستقیم پذیرفت که اگر سلاح‌های بیشتری صادر می‌کرد ممکن بود قانون بین‌المللی را نقض کند.

آلمان می‌گوید که از ۷ اکتبر، فقط ۲ درصد صادراتش به اسرائیل سلاح جنگی بوده است.

با این حال بخش زیادی از دفاعیات آلمان صرف این شد که شایستگی حقوقی دادگاه را برای رسیدگی به این پرونده زیر سوال ببرد چرا که بازیگر مهم کل این نزاع یعنی اسرائیل غایب است.

وکلای آلمان استدلال کردند که آلمان نمی‌تواند به خاطر پرونده نسل‌کشی که هنوز در دادگاه ثابت نشده است به پای میز محاکمه کشانده شود.

Ad placeholder

احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان حکمی صادر کند. با این حال انتظار می‌رود که دادگاه در هفته‌های آینده بگوید که آیا قرار است تمهیدات موقتی صادر کند و این تمهیدات چه خواهد بود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net