ادامه حملات اسرائیل به جبالیا ـ آمریکا می‌گوید کمک‌های ارسالی به غزه از طریق اسکله موقت در حال انتقال است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

به‌گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل از ساعات اولیه صبح جمعه ۲۸ اردیبهشت / ۱۷ مه به حملات خود به اردوگاه آوارگان جبالیا ادامه داد و ساختمان‌های مسکونی بیشتری را ویران کرد.

بنا به این گزارش، نیروهای اسرائیلی به محض جابه‌جایی افراد از نقطه‌ای به نقطه دیگر، آن مکان‌ها را به آتش می‌کشند.

الجزیره گزارش داده است که خدمه پدافند غیرنظامی توانستند طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۳ جسد را از خیابان‌ها و کوچه‌های اردوگاه آوارگان جبالیا جمع‌آوری کنند.

آن‌ها می‌گویند جسدهای بیشتری وجود دارند اما این جسدها در مناطقی هستند که دسترسی به آن‌ها ممکن نیست.

از سوی دیگر دفاع مدنی در غزه می‌گوید خدمه آن برای دسترسی به مناطق مورد هدف ارتش اسرائیل در شمال غزه با مشکل روبه‌رو هستند.

آن‌ها در شبکه اجتماعی تلگرام نسبت به صحنه‌های دلخراش کشتار در اردوگاه جبالیا و محله‌های تل‌الزعتر و القاصیب هشدار دادند.

به‌گزارش رویترز، ساکنان غزه و شبه‌نظامیان می‌گویند تانک‌های اسرائیل روز پنج‌شنبه نیز به قلب جبالیا حمله کردند.

با گذشت بیش از هفت ماه از جنگ در غزه، پیشرفت آهسته حمله نظامی اسرائیل، دشواری راه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور برای دستیابی به هدف ریشه‌کن کردن حماس را برجسته کرده است.

شاخه‌ نظامی حماس و متحدش جهاد اسلامی توانسته‌اند در نوار غزه جابه‌جا شوند و با استفاده از تونل‌های بسیار مستحکم حملاتی را در شمال – کانون تهاجم اولیه اسرائیل – و میدان‌های نبرد جدید مانند رفح به جنگ ادامه دهند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با اعلام این‌که نیروهای بیشتری در رفح مستقر خواهند شد، گفت «ما حماس را فرسوده کرده‌ایم». او گفت در این منطقه چندین تونل ویران شده است.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس در واکنش گفت این گروه «به هر طریق» از مردم خود دفاع خواهد کرد.

نامه اعتراضی ۱۳ کشور به اسرائیل

اسرائیل می‌گوید که اکنون چهار گردان حماس به همراه گروگان‌هایی که در حمله ۷ اکتبر ربوده شده بودند در رفح هستند، اما با فشارهای بین‌المللی مواجه است تا به این شهر که صدها هزار غیرنظامی آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله نکند.

وزیران امور خارجه ۱۳ کشور روز پنج‌شنبه در نامه‌ای چهار صفحه‌ای به یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل نسبت به حمله نظامی گسترده به رفح هشدار دادند. آن‌ها همچنین خواستار تأمین کمک‌های بیشتر برای مردم فلسطین شدند.

وزیران امور خارجه ۱۳ کشور حمله هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل را محکوم کرده و گفتند اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما بنیامین نتانیاهو باید تمام تلاش خود را برای کاستن بحران انسانی ویران‌کننده و روز افزون در نوار غزه به‌کار گیرد.

ان‌ها همچنین از تل آویو خواستند که تمامی گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه مرزی رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه باز بگذارد.

وزیران خارجه آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا، استرالیا، دانمارک، فنلاند، هلند، نیوزیلند، کره جنوبی و سوئد این نامه را امضا کردند.

ارسال کمک‌ها از طریق اسکله موقت

در میانه فشارهای فزاینده بین‌المللی برای ارسال کمک‌های بیشتر به غزه، رویترز به‌نقل از فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) خبر داد که در ساعت ۹ صبح به وقت محلی کامیون‌های کمک‌رسانی از طریق اسکله موقتی که ایالات متحده آن را ساخته است، به سمت ساحل غزه حرکت کردند.

به‌گفته سنتکام، اسکله شناور توسط ارتش آمریکا در بندر اشدود اسرائیل از پیش مونتاژ شد و این هفته به سواحل غزه که فاقد زیرساخت بندری است، منتقل شد، اما هیچ نیروی آمریکایی به ساحل نرفت.

کمک‌هایی که به اسکله می‌رسند بخشی از «تلاش مداوم و چند ملیتی» است و شامل کالاهای اهدایی شماری از کشورها و سازمان‌های بشردوستانه می‌شود.

بریتانیا نیز روز جمعه گفت که اولین محموله کمک‌های خود را از طریق این اسکله تحویل داده است. سازمان ملل نیز اعلام کرده که در حال نهایی کردن برنامه‌های توزیع کمک‌ها از طریق این مسیر است. با این حال تاکید کرده است که کاروان‌های کامیون‌هایی که از طریق زمینی وارد می‌شوند، «معقول‌ترین، مؤثرترین و کارآمدترین» راه برای ارسال کمک‌ها به غزه هستند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفت:

به‌منظور جلوگیری از وحشت قحطی، ما باید از سریع‌ترین و روشن‌ترین مسیر برای رسیدن به مردم غزه استفاده کنیم و به همین سبب اکنون به دسترسی زمینی نیاز داریم.

مقامات دولت ایالات متحده گفته‌اند که تدارکاتی که در اسکله تخلیه می‌شوند، قبل از رسیدن تحت بازرسی امنیتی اسرائیل در قبرس قرار می‌گیرند و پس از فرود باید از پست‌های بازرسی اضافی اسرائیل عبور کنند.

اسرائیل بار دیگر در برابر دادگاه لاهه

روز جمعه ۲۸ اردیبهشت / ۱۷ مه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شکایت دوباره آفریقای جنوبی از اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

آفریقای جنوبی از دادگاه عالی سازمان ملل خواست تا دستور توقف حملات اسرائیل به رفح را صادر کند و گفت که این «بخشی از پایان بازی است تا غزه به‌طور کامل نابود شود».

اسرائیل اتهامات آفریقای جنوبی در مورد «نسل‌کشی در غزه» را رد کرد و گفت از دستور دادگاه قبلی برای افزایش کمک‌ها پیروی کرده است.

اسرائیل با ارائه دلایل خود از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا درخواست آفریقای جنوبی برای توقف عملیات در رفح و خروج از نوار غزه را رد کند.

این کشور از اقدامات خود در رفح دفاع کرد و بار دیگر گفت این شهر در جنوب نوار غزه، پایگاه «گروه تروریستی حماس» است و اسرائیل سعی دارد از خود و شهروندانش دفاع کند.

نماینده اسرائیل همچنین گفت آفریقای جنوبی با اقدامات خود اتهام نسل‌کشی را به سخره می‌گیرد.

انتظار می‌رود دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هفته آینده در مورد درخواست اقدامات اضطراری تصمیم‌گیری کند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net