ادامه حمله‌های اسرائیل علی‌رغم افزایش انتقادها؛ اونروا امدادرسانی به شمال غزه را متوقف کرد

بخش خبر

مذاکره‌ها برای آتش‌بس در پاریس کماکان ادامه دارد. اسرائیل از شدت حمله‌هایش نکاسته. نگرانی‌ها از حمله نهایی اسرائیل به رفح نیز فروکش نکرده است. شدت جنگ و بی‌توجهی اسرائیل به امدادرسانی بشردوستانه بر خلاف دستور دیوان دادگستری بین‌المللی، عملیات آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) را در شمال غزه متوقف کرد. همزمان انتقادهای بین‌المللی از اسرائیل رو به افزایش است.

خبرگزاری «رویترز» از حضور مقام‌های امنیتی اسرائیلی، آمریکایی، مصری، و قطری در مذاکرات در پایتخت فرانسه برای دستیابی به آتش‌بس خبر داده است. مذاکرات این آخر هفته، شنبه ۵ اسفند / ۲۴ فوریه و روز پس از آن یکشنبه ادامه خواهند یافت.

اسرائیل تا کنون اظهارنظر رسمی در مورد مذاکرات پاریس نداشته است. اعضای حماس از به سرانجام رساندن مذاکره‌ها در قاهره خبر داده‌اند و گفته‌اند که منتظرند ببینند میانجی‌گرها پس از مذاکرات این آخر هفته با اسرائیل در پاریس، چه چیزی پیش روی آنها قرار می‌دهند.

همزمان با مذاکره‌ها، اسرائیل از شدت حمله‌هایش نکاسته است.

نیروهای اسرائیلی در گلوله‌باران مجتمعی مسکونی در منطقه‌ دیرالبلح در غزه که آوارگان جنگ در آن پناه گرفته بودند، دست‌کم ۲۴ تن را کشتند.

به گزارش مقام‌های بهداشتی غزه، در حمله‌های اسرائیل به این باریکه تحت محاصره بین پنجشنبه تا جمعه بعد از ظهر، چهارم اسفند، ۱۰۴ تن کشته و ۱۶۰ تن زخمی شدند.

استفاده جنگی اسرائیل از گرسنگی‌ در غزه:‌ غذا نیست و کمکی نمی‌رسد

اسرائیل به استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی ادامه می‌دهد. مرکز امدادرسانی بشردوستانه‌ی سازمان ملل هشدار داده که در فقدان غذا و آب کافی و نیز خدمات‌رسانی غذایی و بهداشتی، ریسک قحطی در غزه بسیار بالاست. به علاوه، سازمان ملل از گسترش بیماری‌های واگیر، کمبود شدید آب، از بین رفتن سیستم بهداشتی و محدودیت شدید در خدمات‌رسانی اولیه در غزه خبر داده است.

در این میان، اونروا اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند به خدمات‌رسانی در شمال غزه ادامه دهد. دلیل آن فقدان نیرو و «فروپاشی نظم اجتماعی» به خاطر حمله‌های اسرائیل به غیرنظامیان و محدودیت‌ها در دسترسی به بسته‌های امدادی غذایی است که جمعیت غزه به ویژه در شمال این باریکه را در معرض گرسنگی شدید قرار داده است.

اونروا از جامعه جهانی خواست که چشم‌شان را به روی رنج انسانی «غیرقابل وصف» در غزه نبندند. این آژانس امدادرسانی در پستی در ایکس نوشت:

مردم در غزه در معرض خطری شدید قرار دارند درحالی که جهان نظاره‌گر است. هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی شود «نمی‌دانستم» چرا که تصویرها و ویدئوها و صداها از رنج غیرقابل گفتن ادامه دارند. ما نمی‌توانیم بیش از این چشم بر این تراژدی انسانی ببندیم.

People in #Gaza are in extreme peril while the world watches on.
No one can claim “I did not know” as the images, footage and voices of unspeakable suffering continue.
We cannot turn a blind eye to this human tragedy any longer. pic.twitter.com/RislB5Ilr0

— UNRWA (@UNRWA) February 23, 2024

این سازمان گفته که به خاطر آزار اسرائیلی‌ها و توقف تأمین مالی از سوی کشورهای غربی «نقطه شکست» رسیده و «کمتر از پنج‌شش هفته دیگر» با ادامه این وضعیت سرتاسر فعالیت‌هایشان متوقف می‌شود.

Ad placeholder

افزایش انتقادها

انتقادها از اسرائیل در مجامع بین‌المللی ادامه دارد.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی هشدار داد که دولت‌هایی که سلاح به اسرائیل می‌دهند، می‌توانند شریک جرم اسرائیل در «جنایت فجیع» باشند. «جنایت فجیع» به نقض قوانین بین‌المللی در سه مورد نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت اشاره دارد.

آلبانیز در میان گروهی از کارشناسان سازمان ملل است که همگی خواهان توقف صادرات سلاح به اسرائیل شده اند تا از نسل‌کشی فلسطینی‌ها جلوگیری شود.

جلسه‌های پرونده‌ای با حضور دست کم ۵۲ کشور درباره پیامدهای حقوقی اشغال فلسطین به دست اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری که از ۱۹ فوریه آغاز شده است، تا ۲۶ فوریه ادامه خواهد یافت. این پرونده دیگری علاوه بر پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به اتهام نسل‌کشی است که در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل به راه افتاده است.

در این پرونده دست کم ۵۲ کشور استدلال‌هایی درباره سیاست‌های اسرائیل در کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی (اورشلیم شرقی) ارائه می‌دهند و می‌گویند که آیا با سیاست‌های اسرائیل موافقند یا مخالف.

اسرائیل در این دادگاه حضور ندارد و استدلال خود را به صورت کتبی ارائه می‌دهد.

این پرونده در واقع پس از درخواست اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین‌المللی برای اظهارنظر درباره عواقب و پیامدهای قانونی ادامه اشغال فلسطین به دست اسرائیل تشکیل شد.

در این دادگاه تا کنون چین گفته که حق مردم فلسطین در مقاومت مسلحانه را به رسمیت می‌شناسد و قطر با انتقاد شدید از «استاندارد دوگانه حقوق بشر»، رژیم آپارتاید به دست اسرائیل را عامل اصلی وضعیت فعلی دانسته است. ایرلند هم گفته که اسرائیل از «حدود معقول استفاده از خشونت» تخطی کرده است.

Ad placeholder

همزمان ایالات متحده اعلام کرد که شهرک‌سازی‌ها در کرانه‌ی باختری را غیرقانونی می‌داند.

آنتونی بلینکن، وزیر ایالات متحده جمعه گفت که دولتش از شنیدن خبر تصمیم اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی در کرانه‌ باختری «نومید» شده است:

آنها [شهرک‌سازی‌ها] با قوانین بین‌المللی هم ناسازگار هستند. دولت ما مخالف قاطع گسترش شهرک‌ها است و به نظر ما این کار فقط امنیت اسرائیل تضعیف می‌کند و نه تقویت.

نوامبر ۲۰۱۹ دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود که واشنگتن دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را «ناسازگار با قوانین بین‌المللی» نمی‌داند.

رئیس جمهوری برزیل بار دیگر به انتقاد از «نسل‌کشی اسرائیل» پرداخت. لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا (لولا) گفت «دولت اسرائیل جنگ راه ننداخته، نسل‌کشی راه انداخته» و «زنان و کودکان در حال به قتل رسیدن هستند».

لولا در پستی در ایکس (توئیتر سابق) نوشت:

به همان شیوه که وقتی در زندان بودم گفتم هیچ معامله‌ای را برای بیرون رفتن از زندان قبول نمی‌کنم و آزادی‌ام را با شرف‌ام معامله نمی‌کنم، می‌گویم: من شرف‌ام را با دروغ معامله نمی‌کنم. من طرفدار به وجود آوردن یک دولت فلسطینی آزاد و حاکم بر سرنوشت خویش هستم. باشد که این دولت فلسطینی در آرامش با دولت اسرائیل همزیستی کند.

Da mesma forma que eu disse quando estava preso que eu não aceitaria acordo para sair da cadeia e que eu não trocaria a minha liberdade pela minha dignidade, eu digo: não troco a minha dignidade pela falsidade. Eu sou favorável à criação do Estado Palestino livre e soberano. Que…

— Lula (@LulaOficial) February 23, 2024

اظهارنظر هفته گذشته لولا و مقایسه جنگ اسرائیل در غزه با هولوکاست به موجی از انتقاد در اسرائیل دامن زد اما لولا جمعه‌شب ۴ اسفند / ۲۳ فوریه در واکنش به این انتقادها در سخنرانی‌ای که ویدئویش را در پست‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت که افراد باید متن سخنان خود او را درباره رفتار اسرائیل معیار قضاوت قرار دهند: «قضاوت من بر اساس سخنان نخست وزیری اسرائیل را بس کنید!» بنیامین نتانیاهو هفته گذشته گفته بود سخنرانی لولا «از خط قرمز عبور کرده است».

در میان منتقدان نحوه جنگ اسرائیل در غزه، سنگاپور اعلام کرد که در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در ریو دو ژانیرو خواهان آتش‌بس فوری در غزه شده است.

مالزی، از دیگر منتقدان اسرائیل در جنگ غزه، هیأتی از نمایندگان‌اش را برای دیدار از قربانیان فلسطینی جنگ غزه در بیمارستانی در مصر راهی کرد. این هیأت قصد دارد هفته آینده از رفح بازدید کند؛ شهری که در معرض حمله‌ی زمینی اسرائیل قرار دارد. مالزی نیز خواهان آتش‌بس فوری است.

جمعه گروهی از وکیل‌های آلمانی نیز پرونده‌ای علیه اولاف شولتس، صدراعظم این کشور و دیگر مقام‌های ارشد امنیتی گشودند و آنها را به کمک و همدستی در نسل‌کشی اسرائیل در غزه متهم کردند. آنها وکالت دو خانواده با تبار فلسطینیان غزه را برعهده دارند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net