ارتش اسرائیل می‌گوید طرح عملیات حمله در لبنان را تصویب کرده است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

ساعاتی پس از انتشار ویدئویی توسط پهپاد حزب‌الله لبنان از تأسیسات نظامی اسرائیل در حیفا، ارتش اسرائیل اعلام کرد که برنامه‌ عملیاتی برای حمله به لبنان را تصویب کرده است.

به‌گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است که مقام‌های بلندپایه نظامی این کشور ارزیابی مشترکی از وضعیت در فرماندهی شمالی انجام دادند و به‌عنوان بخشی از این ارزیابی، «برنامه‌های عملیاتی برای حمله در لبنان تأیید و تصویب شد».

در بیانیه ارتش اسرائیل همچنین گفته‌ شده که تصمیم‌هایی در مورد ادامه تسریع آماده‌سازی نیروهای نظامی در زمین گرفته شده است.

صداهایی از لبنان؛ دوئل خاورمیانه‌ای حزب‌الله و اسرائیل

این بیانیه اندکی پس از آن منتشر شد که حزب‌الله لبنان یک ویدئوی ۹ دقیقه‌ای منتشر کرد که شامل بررسی مناطق شمال اسرائیل است. منابع اسرائیلی این ویدئو را خطرناک توصیف کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان گفت این ویدئو توسط پهپادهای این گروه فیلم‌برداری شده است. این ویدئو پایگاه‌های نظامی، انبارهای سلاح و موشک، بندرها و فرودگاه‌ها در شهر حیفا واقع در ۲۷ کیلومتری مرز لبنان نشان می‌داد.

یونا یاهاو، شهردار حیفا گفت ویدئوی حزب‌الله «ترور روانی ساکنان حیفا و شمال اسرائیل» است.

دیوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل نیز گفت:

ما چه از نظر دیپلماتیک و چه نظامی به هر طریقی، بازگشت امن و ایمن اسرائیلی‌ها به خانه‌هایشان در شمال اسرائیل را تضمین خواهیم کرد. این موضوع قابل مذاکره نیست. هفت اکتبر نمی‌تواند در هیچ کجای اسرائیل یا در هیچ یک از مرزهای اسرائیل تکرار شود.

بیانیه ارتش اسرائیل پس از آن منتشر شد که یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل، سه‌شنبه ۲۹ خرداد / ۱۸ ژوئن تهدید کرد که اگر جنگ تمام‌عیار دربگیرد حزب‌الله نابود خواهد شد.

Ad placeholder

کاتس در بیانیه‌ای که در شبکه ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد گفت:

حسن نصرالله امروز به فیلمبرداری از بنادر حیفا که شرکت‌های بین‌المللی چینی و هندی آن‌ها را اداره می‌کنند، می‌بالد و آن‌ها را تهدید به حمله می‌کند. ما به لحظه تصمیم‌گیری درباره تغییر قواعد بازی علیه حزب‌الله و لبنان بسیار نزدیک هستیم. در یک جنگ همه‌جانبه، حزب‌الله نابود خواهد شد و لبنان به شدت ضربه خواهد خورد.

کاتس افزود: «اسرائیل بهای سنگینی خواهد پرداخت، اما کشور متحد است و باید امنیت را به ساکنان شمال بازگرداند».

حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، حملات خود به خاک اسرائیل را متوقف نخواهد کرد.

این گروه مورد حمایت ایران در هشت ماه گذشته به موازات جنگ غزه، با اسرائیل تبادل آتش کرده است. هفته گذشته، پس از آن‌که اسرائیل یکی از فرماندهان حزب‌الله را کشت این گروه بزرگترین حملات موشکی و پهپادی خود را به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل انجام داد.

همزمان با این رویدادها، آموس هوکشتاین، فرستاده ایالات متحده آمریکا به لبنان اعزام شد تا تلاش کند تنش‌ها را کاهش دهد.

او گفت بلافاصله پس از یک سفر کوتاه به اسرائیل به لبنان اعزام شده است زیرا وضعیت «جدی» است.

هوکشتاین افزود:

ما در چند هفته گذشته شاهد تشدید تنش بوده‌ایم و آن‌چه رئیس جمهوری بایدن می‌خواهد انجام دهد این است که از تشدید بیشتر تنش به سمت جنگی گسترده‌تر جلوگیری کند.

او روز سه‌شنبه با فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد و پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور و رهبر جنبش امل، متحد حزب‌الله به خبرنگاران گفت:

Ad placeholder

درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله به اندازه کافی طولانی شده است. حل‌وفصل سریع و دیپلماتیک آن به سود همه است و این هم دست‌یافتنی و هم فوری است.

حزب الله لبنان و دوراهی تصمیم‌ناپذیر

هوکشتاین همچنین با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان ملاقات کرد. میقاتی در این دیدار به او گفت «لبنان به دنبال تشدید تنش نیست».

هوکشتاین از حماس نیز خواست تا پیشنهاد مورد حمایت ایالات متحده برای آتش‌بس در غزه را بپذیرد.

ایالات متحده آمریکا به‌همراه فرانسه در تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در امتداد مرز لبنان و اسرائیل از طریق مذاکره هستند.

در همین حال نشریه اکسیوس به‌نقل از دو مقام آمریکایی نوشت ایالات متحده یک نشست اطلاعاتی مهم «گروه مشورتی راهبردی اسرائیل و آمریکا» (اس‌سی‌جی) را به‌دلیل انتشار ویدئویی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، لغو کرده است. در این ویدئو نتانیاهو مدعی شده بود که آمریکا کمک‌های نظامی خود به اسرائیل را تعلیق کرده است.

اکسیوس به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که مشاوران ارشد جو بایدن از انتشار این ویدئو خشمگین شده‌اند.

نشست مشترک اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل قرار بود اطلاعات تازه‌ای درباره «مدل‌سازی کامپیوتری دانشمندان هسته‌ای ایران برای پژوهش و توسعه تسلیحات هسته‌ای» را مورد بررسی قرار دهد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net