ارتش اسرائیل می‌گوید یک فرمانده حزب‌الله لبنان را کشته است

بخش خبر

ارتش اسرائیل سه‌شنبه یکم خرداد / ۲۱ مه اعلام کرد که یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان به نام قاسم سقلاوی را در یک حمله هوایی در منطقه تایر لبنان کشته است.

در بیانیه ارتش اسرائیل که در شبکه اجتماعی ایکس/توییتر منتشر شد، قاسم سقلاوی به‌عنوان «فرمانده واحد موشکی بخش ساحلی» حزب‌الله معرفی شده است.

این بیانیه همچنین مدعی شد که او مسئول برنامه‌ریزی و اجرای «بسیاری» حملات موشکی هدایت‌شونده ضد تانک به اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه، از منطقه ساحلی در جنوب لبنان بوده است.

شبکه الحدث عربستان سعودی روز گذشته خبر کشته شدن قاسم سقلاوی را منتشر کرد و نوشت موتورسیکلت او در نزدیکی چهارراه شهرک المنصوریه در منطقه صور هدف قرار گرفت.

منابع لبنانی هم پیشتر گفته بودند که یک نفر پس از هدف قرار گرفتن موتورسیکلتش در ورودی شهرک المنصوریه در جاده اصلی تایر-نقوره کشته شده است.

شبکه خبری i24 اسرائیل خبر داد که سقلاوی سومین عضو حزب‌الله بوده که روز دوشنبه کشته شده است.

قاسم سقلاوی اهل منطقه مسکونی «دیر قانون النهر» در شهر صور واقع در جنوب لبنان بود.

حزب‌الله لبنان کشته شدن سقلاوی را تأیید کرد، اما از او به‌عنوان یک فرمانده یاد نکرد.

حملات اسرائیل به جنین

در ادامه حملات اسرائیل، وزارت بهداشت فلسطین روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حملات نظامی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین دست‌کم هفت نفر کشته شدند.

به‌گفته این وزارتخانه در این حملات ۹ نفر زخمی شدند که حال دو نفر از آن‌ها وخیم است.

خبرگزاری وفا به نقل از جمعیت هلال احمر فلسطین نوشته است که ارتش اسرائیل از رسیدن تیم‌های امدادی برای کمک به مجروحان که شامل چند دانش‌آموز است جلوگیری می‌کند.

این حمله یکی از مرگبارترین حملات ماه‌های اخیر به جنین بود و شمار قربانیان آن به ۵۰۰ فلسطینی که از ۷ اکتبر به این سو، به‌دست ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی کشته شده‌اند، می‌افزاید.

در این حملات چند پزشک، معلم و دانش‌آموز کشته شدند.

ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که عملیاتی را در جنین آغاز کرده است. ارتش در بیانیه‌ای کوتاه در ایکس/توییتر نوشت «عملیات ضدتروریستی» پس از کشف جنگجویان در منطقه آغاز شد.

جت‌های اسرائیلی همچنین در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۰ هدف را در سراسر غزه مورد حمله قرار دادند.

ارتش اسرائیل در پستی در ایکس/توییتر اعلام کرد که هدف‌ها شامل نیروهای فلسطینی، انبارهای تسلیحات، موشک‌اندازها، پست‌های دیده‌بانی و ساختمان‌های گروه‌های جنگنده بود.

در این بیانیه آمده است که نیروهای ارتش اسرائیل به عملیات خود و کشتار جنگجویان در سراسر غزه از جمله مرکز غزه، اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه و رفح در جنوب غزه ادامه می‌دهند.

از نیمه‌شب گذشته، پس از تخریب یک ساختمان مسکونی دست‌کم هشت فلسطینی در رفح و سه نفر در بیت حانون، در شمال غزه کشته شدند.

حمایت فرانسه از دیوان کیفری بین‌المللی

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) روز گذشته، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۰ مه خواستار صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل یحیی سنوار رهبر حماس، اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس و محمد ضیف از فرمانده نظامی حماس به اتهام جنایت جنگی قرار بازداشت صادر کرد.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت: «دلایل قابل قبولی وجود دارد که بپذیریم هر دو طرف مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت» هستند.

پس از درخواست دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت رهبران اسرائیل و حماس، فرانسه سه‌شنبه یکم خرداد / ۲۱ مه از دیوان کیفری بین‌المللی پشتیبانی کرد و گفت از «مبارزه با معافیت از مجازات» حمایت می‌کند.

به‌گزارش رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه از دادگاه کیفری بین‌المللی، استقلال آن و مبارزه با مصونیت از مجازات در همه شرایط حمایت می‌کند.»

این وزارتخانه افزود: «تا آن‌جایی که به اسرائیل مربوط می‌شود، پس از بررسی شواهد ارائه‌شده توسط دادستان، تصمیم به صدور این حکم‌ها برعهده اتاق مقدماتی دیوان خواهد بود.»

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین آمده است: «فرانسه ماه‌هاست که درباره ضرورت رعایت دقیق قوانین بین‌المللی بشردوستانه و به‌ویژه ماهیت غیرقابل‌قبول تلفات غیرنظامیان در نوار غزه و دسترسی ناکافی بشردوستانه هشدار داده است.»

بنیامین نتانیاهو درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را «افتضاح تاریخی» نامید و آن را «تلاشی برای از کار انداختن توانایی اسرائیل در دفاع از خود» خواند. نتانیاهو افزود اسرائیل «تا نابودی توانایی نظامی و حکومت حماس پیش خواهد رفت و همه گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد».

سامی ابوزهری، مقام ارشد حماس نیز از درخواست دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرد و گفت این به معنای آن است که «جلاد را با قربانی برابر بدانید» و اسرائیل را به ادامه جنگ در غزه «تشویق کنید».

دیوان کیفری بین‌المللی نهادی بین‌المللی در شهر لاهه هلند است که از سال ۲۰۰۲ به‌منظور کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت در جهان فعالیت دارد. اسرائیل و ایالات متحده آمریکا در آن عضویت ندارند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net