اسرائیل به بندر حُدَیده یمن و شرق خان‌یونس حمله کرد؛ نتانیاهو به واشنگتن می‌رود

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

نیروهای اسرائیلی تنها در هفته گذشته ۶۳ حمله به اردوگاه آوارگان النصیرات انجام داده‌اند که منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۹۱ فلسطینی و زخمی شدن ۲۵۱ نفر دیگر شده است.

پیکارجویان فلسطینی با سربازان اسرائیلی در جنوب و مرکز غزه درگیر شدند، در حالی که اسرائیل و حزب‌الله همچنان به تبادل آتش ادامه دادند. حوثی‌های یمن وعده دادند که حملات خود علیه اسرائیل را ادامه دهند. همزمان هواپیماهای جنگی اسرائیلی به یمن حمله کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در آستانه سفرش به ایالات متحده گفت که اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۵ ژوئیه / ۴ مرداد مذاکره‌کنندگان خود را برای از سرگیری گفت‌وگوهای متوقف‌شده بر سر مبادله اسرا اعزام خواهد کرد.

از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، دست‌کم ۳۸,۹۸۳ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و نزدیک به ۹۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان اسرائیل از حمله‌ی تحت رهبری حرکت مقاومت اسلامی (حماس) در ۷ اکتبر حدود ۱۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. پیکارجویان فلسطینی ۲۵۳ شهروند اسرائیلی و بین‌المللی را نیز گروگان گرفتند که تاکنون ۱۰۵ نفر آنان آزاد شده‌اند.

افزون بر این، دوشنبه ۲۲ ژوئیه / یکم مرداد در جریان حملات توپخانه‌ای و هوایی اسرائیل به شرق شهر خان‌یونس در مرکز نوار غزه، دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، وابسته به پادشاهی قطر، این حمله تنها چند دقیقه پس از صدور دستور تخلیه توسط سخنگوی نظامی اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس صورت گرفت. این دستور از ساکنان منطقه خواسته بود به محل نزدیک‌تری به نام المواصی فرار کنند. اسرائیل در هفته‌های گذشته حمله‌ای مرگبار را به منطقه المواصی انجام داده بود.

حمله پهپادی حوثی‌های یمن به ساختمانی در مرکز تل‌آویو – هاآرتص: نشانه «مرحله جدیدی از جنگ» است

همزمان با ادامه جنگ در نوار غزه، جت‌های جنگی اف-۱۵ و اف-۳۵ اسرائیل به بندر حدیده یمن حمله کردند و ۲۰ انبار سوخت، جرثقیل‌های مورد استفاده برای تخلیه بار از کشتی‌ها و همچنین زیرساخت‌های دیگری را هدف قرار داد

دو اندیشکده مستقر در ایالات متحده به نام‌های «مؤسسه مطالعات جنگ» و «پروژه تهدیدهای حیاتی» گفتند که آتش‌سوزی‌های بندر یمن برای چند روز ادامه خواهد داشت. این دو مؤسسه افزودند که ارتش اسرائیل برای «نمایش قدرت» منطقه‌ای پس از حمله پهپادی حوثی‌ها به تل‌آویو به این حملات نیاز داشت.

در جنوب نوار غزه نیز پیکارجویان فلسطینی واقع در شرق شهر رفح روز یکشنبه ۲۱ ژوئیه / ۳۱ تیر با استفاده از نارنجک‌های پرتابی و مواد منفجره دست‌ساز به تانک‌های اسرائیلی حمله کردند. در شمال نیز پیکارجویان با خمپاره و موشک به نیروهای اسرائیلی مستقر در امتداد کریدور نتزاریم حمله کردند.

نتانیاهو در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا به واشنگتن می‌رود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در هفته پیش رو به واشنگتن سفر می‌کند در حالی‌که از یک سو از طرف اسرائیلی‌هایی که خواهان بازگرداندن گروگان‌ها هستند و از سوی دیگر از جانب دولت ایالات متحده که بیشتر بر انتخابات ریاست‌جمهوری تمرکز دارد، برای پایان‌دادن به جنگ غزه زیر فشار است.

این دیدار، اولین سفر نتانیاهو به مهم‌ترین متحد بین‌المللی‌اش از زمان بازگشت او به سمت نخست‌وزیری در پایان ۲۰۲۲ است.

پس از ماه‌ها روابط سرد با واشنگتن در مورد نحوه تهاجم اسرائیل به غزه پس از حمله رهبری‌شده توسط حماس در هفتم اکتبر، این دیدار به نتانیاهو فرصتی می‌دهد تا روابط خود را با واشنگتن دوباره تنظیم کند.

سخنرانی او در کنگره انتظار می‌رود بر هماهنگی پاسخ اسرائیل و ایالات متحده به وضعیت خاورمیانه تمرکز داشته باشد.

خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده که سخنرانی نتانیاهو برای کنگره احتمالاً کمتر از سخنرانی‌اش در ۲۰۱۵ تهاجمی خواهد بود. او در سخنرانی ۲۰۱۵ از تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت، برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده بود.

Ad placeholder

فشار ایالات متحده بر اسرائیل برای از سرگیری گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق سیاسی با فلسطینی‌ها و تهدید ایالات متحده برای خودداری از ارسال اسلحه به اسرائیل، این تصور اسرائیلی‌ها را مبنی بر این‌که روابط اسرائیل و آمریکا در دوره نتانیاهو تضعیف شده، تقویت کرده است.

جوناتان فریمن، متخصص روابط بین‌الملل در دانشگاه عبری اورشلیم می‌گوید:

بخشی از هدف این سفر آن است که نشان دهد با وجود همه آنچه گفته می‌شود و با وجود همه اعتراضات، نتانیاهو هنوز رهبر است، هنوز حمایت دارد، هنوز روابط قوی‌ای با آمریکا دارد.

در اسرائیل، نتانیاهو با فراخوان‌های فزاینده‌ای برای دستیابی به توافقی که نبرد در غزه را متوقف کند و بازگشت ۱۲۰ گروگان که هنوز در منطقه تحت کنترل حماس نگهداری می‌شوند، روبروست.

نتانیاهو همچنین فشارها برای تحقیق درباره ضعف‌های امنیتی‌ای را که منجر به تحقق حمله ۷ اکتبر حماس شده، رد کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر اسرائیلی‌ها او را مسئول می‌دانند و اگر انتخابات برگزار شود او را برکنار خواهند کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net