اسرائیل به حمله‌های خود ادامه می‌دهد ـ بلینکن همچنان به‌دنبال آتش‌بس است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا پس از توقف در عربستان سعودی وارد مصر شد و سپس برای دیدار با رهبران کشورهایی که به‌عنوان میانجی در جنگ غزه عمل می‌کنند، به قطر رفت. فلسطینی‌ها امیدوارند که سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به خاورمیانه، آتش‌بس را پیش از یورش نیروهای اسرائیلی به رفح در جنوب غزه، خنثی کند. بیش از یک میلیون آواره به این منطقه پناه برده‌اند.

این اولین سفر بلینکن به منطقه از زمانی است که واشنگتن پیشنهادی را با مشارکت اسرائیل برای آتش‌بس طولانی در جنگ غزه مطرح کرده است. قطر و مصر این پیشنهاد را هفته گذشته به حماس رساندند. حماس می‌گوید پیش از آن‌که با آزادی گروگان‌ها موافقت کند، خواهان تضمین خروج اسرائیل از غزه است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت بلینکن و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دوشنبه ۱۶ بهمن / ۵ فوریه در مورد گام‌های منطقه‌ای برای دستیابی به پایان پایدار جنگ، مقابله با فاجعه انسانی در غزه و محدود کردن تأثیرات منطقه‌ای بحران گفت‌وگو کردند.

بلینکن درست پس از طلوع آفتاب ریاض را ترک کرد و به قاهره رفت تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کند و سپس به سرعت به سوی قطر پرواز کرد. او قرار است صبح چهارشنبه به اسرائیل برود.

منابع دیپلماتیک مصر به روزنامه العربی الجدید، چاپ لندن گفته‌اند که آنتونی بلینکن از مسئولان مصر خواسته است به حماس فشار بیشتری وارد کنند تا طرح پیشنهادی آتش بس را بپذیرد و گروگان‌ها را آزاد کند.

واشنگتن هفته‌ها در پی توافقی برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس در ازای توقف طولانی جنگ بوده است. از هیچ سو خبری درباره این‌که مذاکرات بلینکن در ریاض و قاهره پیشرفت داشته است یا خیر، در دست نیست.

یکی از مقامات حماس که نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه به رویترز گفت این گروه اسلامگرا از موضع خود مبنی بر این‌که گروگان‌ها آزاد نخواهند شد مگر این‌که جنگ پایان یابد و نیروهای اسرائیلی غزه را ترک کنند، دست نمی‌کشد.

اسرائیل می‌گوید هرگونه آتش‌بسی باید موقت باشد و تا نابودی حماس جنگ ادامه خواهد داشت. اما جنبش روبه‌رشدی نیز در اسرائیل وجود دارد که خواستار تلاش بیشتر برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه است، حتی اگر این به معنای معامله با حماس باشد.

مؤسسه دموکراسی اسرائیل که یک اندیشکده غیرحزبی است، روز سه‌شنبه نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۵۱ درصد مردم بر این باورند که بازگرداندن گروگان‌ها باید هدف اصلی جنگ باشد، در حالی که ۳۶ درصد معتقدند هدف باید نابودی حماس باشد.

منابع نزدیک به مذاکرات می‌گویند طرح پیشنهادی شامل یک آتش‌بس حداقل ۴۰ روزه است که در آن نیروهای حماس غیرنظامیان را از میان گروگان‌های باقی‌مانده آزاد می‌کنند و سپس در مراحل بعدی سربازان و اجساد در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل تحویل داده خواهند شد.

تنها آتش‌بسی که تا کنون برقرار شده است، آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر بود که در طی آن ۱۱۰ گروگان در ازای ۲۴۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

هدف واشنگتن همچنین جلوگیری از تشدید تنش در سایر نقاط خاورمیانه، پس از چند روز حملات هوایی آمریکا به نیروهای مسلح مورد حمایت ایران و حملات بیشتر شبه‌نظامیان حوثی وابسته به تهران به کشتی‌ها در دریای سرخ است.

وزارت بهداشت غزه روز سه‌شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۲۷ هزار و ۵۸۵ فلسطینی در حملات نظامی اسرائیل به غزه کشته شده‌اند و بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر در زیر آوارهای عظیم مدفون شده‌ باشند. این وزارتخانه گفت در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۰۷ فلسطینی دیگر کشته شده‌اند.

فشار بی‌امان بر خان یونس

اسرائیل اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته نیروهایش در سراسر غزه ده‌ها مسلح فلسطینی را در درگیری‌های متمرکز بر خان یونس کشتند.

نیروهای اسرائیلی روز سه‌شنبه فشارها بر خان یونس را که کانون حملات هفته‌های اخیر بوده است، ادامه دادند. ساکنان فلسطینی و پزشکان به رویترز گفتند از ساعات قبل از بامداد حداقل ۱۴ نفر در حملات هوایی کشته شدند.

آن‌ها گفتند تانک‌ها و هواپیماهای اسرائیلی به حمله و محاصره مناطق اطراف دو بیمارستان اصلی خان یونس – ناصر و الأمل – ادامه دادند. ارتش اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان حماس از محوطه بیمارستان برای پوشش خود استفاده می‌کنند اما اسلام‌گرایان حاکم بر غزه آن را رد می‌کنند.

در طول شب همچنین رفح هدف حملات هوایی اسرائیل و گلوله باران تانک‌ها قرار گرفت و به‌گفته پزشکان حداقل یک کشته و چندین زخمی زخمی شدند.

رهبران اسرائیل رفح را یکی از آخرین سنگرهای یگان‌های رزمی حماس توصیف کرده‌اند و وعده داده‌اند که به داخل شهر پیشروی کنند، هرچند که یکی از مقامات به رویترز گفت تلاش‌ها برای هرگونه اقدام و تخلیه آوارگان فلسطینی به سمت شمال برای هماهنگی در ابتدا با مصر در میان گذاشته خواهد شد.

مقامات فلسطینی و بین‌المللی می‌گویند نیروهای اسرائیلی در حالی که از شمال به جنوب غزه پیشروی کرده‌اند، مناطقی را که به غیرنظامیان گفته بودند برای امنیت جان خود به آن‌ها پناه ببرند را بمباران می‌کنند.

محمود عامر و خانواده‌اش که بارها و بارها به دلیل حملات نظامی اسرائیل آواره شده‌اند، چادر خود را در گورستانی در رفح برپا کرده‌اند و امیدوارند در میان کشته‌شدگان، از جمله قربانیان جنگ و در میان گورهای تازه حفر شده، زندگی امن‌تری داشته باشند.

عامر به رویترز گفت: «این بهتر از زندگی در مناطق مسکونی است که خانه‌ها ممکن است بر سر ما فرو بریزند». او با بیان این‌که آب وجود ندارد، هیچ کمک مناسبی دریافت نمی‌شود و وضعیت بسیار بد است، افزود: «مرده‌ها در آسایش هستند، در حالی که ما، زنده‌ها، رنج می‌بریم».

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net