اسرائیل یک شهروند خود را به اتهام طرح‌ریزی برای ترور به نفع حکومت ایران، دستگیر کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

سرویس‌های امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۹ سپتامبر/ ۲۹ شهریور اعلام کردند که یک شهروند اسرائیلی را به ظن دست داشتن در یک طرح ترور مورد حمایت ایران که افراد سرشناس از جمله نخست‌وزیر اسرائيل را هدف قرار داده بود، دستگیر کرده‌اند.

در این بیانیه اعلام شده است که دستگیری اخیر نشان می‌دهد که حکومت ایران در جهت جمع‌آوری اطلاعات و انجام مأموریت‌های تروریستی در اسرائیل تلاش کرده شهروندان اسرائیلی از جمله افرادی که سابقه جنایی دارند را جلب و استخدام کند.

طبق بیانیه مشترک شین بت و پلیس اسرائیل، این شهروند اسرائیلی، به نام «موتی مامان» ماه گذشته میلادی بازداشت شده است اما طرح ترور به آوریل سال جاری بازمی‌گردد، زمانی که شهروند اسرائیلی مذکور که هویتش مشخص نشده، موافقت کرده تا با یک تاجر ثروتمند ساکن ایران برای مقاصد تجاری ملاقات کند.

در این بیانیه آمده است که نمایندگان تاجر ایرانی مذکور که از او با نام «آدی» نام برده شده به مرد اسرائیلی گفته‌‌اند که این تاجر نمی‌تواند ایران را ترک کند، به همین خاطر این شهروند اسرائیل از شرق ترکیه قاچاقی وارد ایران شده و در ایران با «آدی» و یک مرد دیگر که به‌عنوان یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی معرفی شده، ملاقات کرده است.

طبق بیانیه ایرانی‌ها به مرد دستگیرشده پیشنهاد کرده‌اند کارهایی را برای حکومت ایران انجام دهد از جمله انتقال پول یا اسلحه، عکاسی از مکان‌های شلوغ یا تهدید غیرنظامیان اسرائیلی به این‌که برای ایران کار کنند اما او موافقت نکرده است. تا این‌که بار دوم در ماه اوت با یک کامیون به‌طور قاچاقی به ایران می‌رود. این‌بار مقام‌های ایرانی از او خواسته‌‌اند که برای ایران حملات تروریستی انجام دهد و پیشنهادهایی برای ترور نتانیاهو یا گالانت یا رونن بار، رئیس شین بت و همچنین افراد دیگر به او ارائه کردند.

این مرد اسرائیلی از مقام‌های ایرانی خواسته برای این عملیات به او یک میلیون دلار پول بدهند اما ایرانی‌ها این درخواست را رد کرده و به او گفته‌اند با او در تماس خواهند بود و برای شرکت در جلسات به او پنج هزار یورو پرداخت خواهند کرد.

هفته گذشته نیز شین بت حزب‌الله لبنان را متهم کرده بود که برای ترور موشه یعلون، رئیس سابق ستاد ارتش و وزیر دفاع سابق اسرائيل توطئه کرده است.

اسرائیل سابقه طولانی عملیات اطلاعاتی در ایران دارد، عملیاتی که به‌طور رسمی مسئولیت آن‌ها از سوی تل‌آویو پذیرفته نشده اما به اسرائیل نسبت داده می‌شوند. از جمله ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی فلسطینی حماس که در ماه ژوئیه در تهران ترور شد.

پس از این ترور مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را به اقدام‌های تلافی‌جویانه تهدید کردند.

اسرائیل همچنین مسئول انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله لبنان شناخته می‌شود که در دو روز گذشته به کشته‌شدن دست‌کم ۳۲ نفر و زخمی‌شدن بالغ بر سه هزار نفر منجر شده است. اسرائیل مستقیماً در مورد این حملات اظهار نظر نکرده است، اما چندین منبع امنیتی گفته‌اند که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل مسئول این حملات است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net