اعتراضات علیه دولت نتانیاهو در اسرائیل شدت گرفت

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

هزاران نفر در اورشلیم (بیت‌المقدس) دوشنبه شب ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تظاهرات کردند.

به‌گزارش تایمز اسرائیل، معترضان در مقابل ساختمان پارلمان اسرائیل (کنست)، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از اسارت گروه حماس شدند. تظاهرکنندگان بر طبل‌های خود می‌کوبیدند، بوق می‌زدند و پلاکاردهایی در دست داشتند، پرچم‌های اسرائیل را حمل می‌کردند و شعارهای ضد دولتی سر می‌دادند.

شیکما برسلر، فعال اجتماعی و یکی از رهبران جنبش اعتراضی به رسانه اسرائیلی گفت:

با توجه به افراط‌گرایی‌ای که این دولت نمایندگی می‌کند و با توجه به این‌که دولت درکی از شکست خود ندارد، باید مأموریت خود را به مردم واگذار کند.

ماه‌هاست که ده‌ها هزار نفر در تل آویو، بزرگترین شهر کشور، علیه دولت و سیاست‌های آن در غزه تظاهرات می‌کنند. روز دوشنبه تظاهرکنندگان به سمت اورشلیم (بیت‌المقدس) حرکت کردند. آن‌ها از ساختمان پارلمان به سمت اقامتگاه شخصی نتانیاهو حرکت کردند و در آن‌جا با پلیس درگیر شدند.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که دست‌کم سه نفر زخمی شدند. بر اساس گزارش‌های روزنامه تایمز اسرائیل، پلیس برای سرکوب تظاهرات از خودرو‌های آب‌پاش استفاده کرد و ۹ نفر را از جمله به‌دلیل «خشونت علیه مأموران امنیتی» دستگیر کرد. به‌گفته پلیس شماری از مأموران «کمی مجروح شدند».

اتهام‌ها علیه نتانیاهو

درور کاتزمن، یکی از معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات گفت:

ما برای پنجاهمین بار آمدیم تا دوباره تظاهرات کنیم، ما این‌جا هستیم، در تل آویو، در همه جا. هدف این است که از شر این دولت فاسد خلاص شویم که گروگان‌ها را آزاد نمی‌کند و جنگ را به شیوه‌ای ناشیانه به‌راه انداخته و مسئول بدترین حملات تروریستی به ما از زمان هولوکاست تاکنون است.

نتانیاهو به‌دلیل دست نیافتن به توافق برای آزادی گروگان‌ها با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه است. بسیاری از اسرائیلی‌ها دولت را به از دست دادن کنترل جنگ متهم می‌کنند و می‌گویند نتانیاهو در درجه نخست به فکر منافع سیاسی خود است.

نتانیاهو این اتهام‌ها را رد می‌کند و حماس را عامل شکست مذاکرات غیرمستقیم می‌داند. به‌تازگی بر شدت اعتراضات و تظاهرات علیه دولت نتانیاهو افزوده شده است.

در همین حال نسیم واتوری، نماینده حزب لیکود در پارلمان اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد / ۱۸ ژوئن معترضان ضد دولتی را «شاخه‌ای از گروه تروریستی حماس» خواند و گفت: «در حماس چند شاخه وجود دارد – شاخه جنگنده تروریست‌های شرور که کودکان را می‌کشند و شاخه تظاهرات».

نماینده دولت: ده‌ها گروگان زنده هستند

بر اساس آمار اسرائیل، حماس در حمله ۷ اکتبر خود به اسرائیل یک‌هزار و ۱۹۴ نفر را کشت و ۲۵۱ نفر را به‌عنوان گروگان ربود و به نوار غزه برد. برخی از آن‌ها آزاد شده‌اند اما برخی دیگر هنوز در اسارت‌اند و گفته می‌شود که بسیاری از آن‌ها نیز از جمله به‌دست نیروهای ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

اما یک مقام ارشد دولت اسرائیل که در مذاکرات با حماس شرکت دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «مطمئناً ده‌ها گروگان هنوز زنده هستند». این مذاکره‌کننده که نخواست نامش فاش شود، افزود: «ما نمی‌توانیم آن‌ها را بیش از این در آن‌جا رها کنیم، آن‌ها از بین خواهند رفت.»

نتانیاهو روز دوشنبه کابینه جنگی شش نفره خود را که تصمیمات مهمی در مورد جنگ می‌گرفت، منحل کرد. دیوید منسر سخنگوی دولت گفت پس از کناره‌گیری بنی گانتس، رهبر مخالفان از کابینه جنگ، تصمیمات درباره جنگ غزه اکنون توسط کابینه امنیتی اتخاذ خواهد شد.

منسر گفت کابینه جنگ «پیش‌شرط» بنی گانتس برای پیوستن به دولت وحدت بود و با خروج او از آن، «کابینه جنگ دیگر ضرورتی ندارد».

افزون بر نتانیاهو و گانتس، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در کابینه جنگ بود. گادی آیزنکوت، فرمانده پیشین ارتش که به‌عنوان ناظر عمل می‌کرد نیز به‌همراه گانتس از کابینه جنگ استعفا کرد.

بمباران اردوگاه پناهندگان نصیرات

در غزه اسرائیل به‌رغم اعلام قبلی وقفه در جنگ، همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد و غیرنظامیان را قربانی می‌کند.

شبکه الجزیره از چندین حمله مرگبار اسرائیل در شبانه روز گذشته به اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز غزه خبر داده است.

بنا به این گزارش ۱۷ نفر در دو حمله جداگانه به خانه‌هایی در نصیرات کشته شدند. اردوگاه نصیرات محل اسکان خانواده‌های آواره‌ای است که به‌تازگی از رفح آمده‌اند.

در اولین حمله ۱۰ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند. پنج نفر از آن‌ها از یک خانواده بودند. نزدیک به ۲۰ نفر نیز زخمی شدند. شمار زیادی هم زیر آوار ماندند.

یک ساعت بعد، حمله دوم خانه یک خانواده دیگر را هدف قرار داد. نه تنها والدین و فرزندان آن‌ها، بلکه پدربزرگ و مادربزرگ خانواده نیز در میان قربانیان هستند.

این اولین بار نیست که اسرائیل به اردوگاه نصیرات حمله می‌کند.

دو نفر دیگر هم در جاده ساحلی در منطقه مرکز به سمت غرب غزه کشته شدند. نزدیک به ۳۵ نفر از مجروحان این حملات با جراحات وخیم در بیمارستان‌ها بستری هستند.

خبرگزاری فلسطینی وفا نیز در گزارشی گفته است که ارتش اسرائیل در جریان یورش به چندین شهرک و روستا در رام‌الله و استان البیره در کرانه باختری اشغالی پنج فلسطینی را بازداشت کرد.

سه مرد از جمله یک استاد دانشگاه از خانه‌های خود در روستای صفا در شمال غربی رام‌الله دستگیر شدند.

نیروهای اسرائیلی همچنین یک مرد فلسطینی را که تنها یک ماه پیش پس از یورش به خانه‌اش در شهر سنجیل در شمال رام‌الله بازداشت و سپس آزاد شده بود، بار دیگر دستگیر کردند. مرد پنجم در روستای دیر ابزی در غرب رام‌الله دستگیر شد.

همچنین درگیری بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینی‌ها در روستای عجول در شمال رام‌الله رخ داد.

نیروهای اسرائیلی از زمان آغاز جنگ به‌طور متوسط ​​روزانه ۳۵ فلسطینی را در کرانه باختری دستگیر کرده‌اند و از اول ژوئن بیش از ۹ هزار و ۱۱۲ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل زندانی هستند که تقریباً دو برابر تعداد فلسطینی‌های زندانی در اول اکتبر است.

براساس گزارش وزارت بهداشت غزه از هفتم اکتبر تاکنون حملات اسرائیل به غزه جان بیش از ۳۷ هزار و ۳۴۰ فلسطینی را گرفته است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net