امام جمعه زاهدان: توضیح دهند که سپهر شیرانی چطور جانش را از دست داد

بخش خبر

براساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند، روز جمعه ۱۳ بهمن بار دیگر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در خیابان‌های منتهی به مصلی و مسجد مکی زاهدان حضور پرشماری داشتند.

مأموران امنیتی خیابان‌های خیام، رازی، مدرس، مدنی، بهداشت و خرمشهر زاهدان را مسدود کرده و رفت‌وآمد مردم را کنترل می‌کردند.

در این روز عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر خواستار روشنگری در مورد چگونگی کشته‌شدن سپهر شیرانی، دانشجوی جوان بلوچ شد. اسماعیل‌زهی در این‌باره گفت:

دستگاه‌های مربوط شفاف‌سازی کنند و به مردم توضیح دهند که سپهر شیرانی چطور جانش را از دست داده است.

او افزود:

این جوان به‌شکل مشکوکی به قتل رسیده و خبر کشته شدنش در داخل و خارج از کشور بازتاب داشته و این موضوع مردم را نگران کرده است.

اسماعیل‌زهی تأکید کرد که «هرکس که در قتل او دست داشته باید مجازات شود.»

نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران سپهر شیرانی، دانشجوی ترم نخست در دانشگاه بلوچستان را سه‌شنبه ۱۰ بهمن بازداشت کردند. دو روز بعد، پنج‌شنبه ۱۲ بهمن پیکر بی‌جان این جوان در حالی‌که از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بوده بر روی پشت بام آپارتمان‌شان پیدا شد. این در حالی است که خانواده شیرانی هیچ اطلاعی از چگونگی آزادی او از بازداشتگاه اطلاعات سپاه نداشتند.

یک سازمان حقوق بشری گفت مأموران امنیتی با شلیک گلوله به سر این دانشجو او را به قتل رساندند. کمپین فعالان بلوچ هم به‌نقل از منابع خود گفت سپهر در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مورد شکنجه قرار گرفته و بر اثر آن جان خود را از دست داده است.

گفته می‌شود که پیش از آن نیز نیروهای امنیتی به سپهر شیرانی در ارتباط با فعالیت‌هایش در فضای مجازی و حضور در انتظامات مسجد مکی و پشتیبانی از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم در بلوچستان هشدار و تذکر داده و او را تهدید کرده بودند.

این در حالی است که مهدی شمس‌آبادی دادستان مرکز استان بلوچستان و سیستان به‌کلی منکر بازداشت سپهر شیرانی شده و گفته است او «توسط هیچ ارگان امنیتی بازداشت نشده و علت فوت این فرد خودکشی اعلام شده است».

شمس‌آبادی افزود:

هیچ ارگان امنیتی این فرد را بازداشت نکرده است، والدین این جوان روز سه‌شنبه در تماس با ارگان‌های انتظامی خبر از مفقود شدن فرزندشان را دادند.

شب گذشته، پنج‌شنبه ۱۲ بهمن، پیکر سپهر شیرانی با پیگیری بستگان و آشنایان او به خانواده‌اش تحویل داده شد. به‌گفته شبکه‌ اجتماعی «رسانک» که خبرهای بلوچستان را پوشش می‌دهد، شرط تحویل پیکر سپهر، سکوت خانواده‌اش در مورد چگونگی بازداشت و کشته شدن او عنوان شده است.

امروز جمعه ۱۳ بهمن پیکر سپهر شیرانی در زادگاهش شهرستان فنوج به خاک سپرده شد.

امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود در نماز جمعه زاهدان خطاب به مسئولان حکومتی گفت:

امروز فشار بر ملت بسیار سنگین است و مردم با اعدام و سخت‌گیری نمی‌توانند عقب بکشند، زیرا وقتی شکم گرسنه باشد و بچه‌ها از شدت گرسنگی گریه کنند همه پریشان می‌شوند. لذا بهتر است برای کشور و ملت فکر اساسی بکنید.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net