انتخابات فرانسه: نزدیکی راست سنتی به راست افراطی ـ مکرون از رقبایش خواست در مبارزه با «تب افراط‌گرایی» به او بپیوندند

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، چهارشنبه ۱۲ ژوئن / ۲۳ خرداد در نشستی خبری از رقبای سیاسی‌اش خواست که پشت پلتفرم میانه‌روی او جمع شوند و با آنچه او «تب افراط‌گرایی» از هر دو سوی طیف سیاسی توصیف کرده است، مبارزه کنند.

حزب راست افراطی «مجمع ملی» (RN) به رهبری مارین لوپن در انتخابات هفته‌ی گذشته‌ی پارلمان اروپا با کسب ۳۱,۳۶ درصد آرا، در صدر احزاب فرانسوی قرار گرفت. در واکنش به این رویداد امانوئل مکرون، در تصمیمی مایه‌ی شگفتی و هراس بسیاری شد. او پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

تندباد راست افراطی قاره سبز را در نوردید

مکرون در نشست خبری چهارشنبه ۲۳ خرداد / ۱۲ ژوئن در پاریس ضمن حمله به گروه چپ رادیکال «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون و حزب راست افراطی «مجمع ملی»، گفت:

ماجرا ساده است: امروز ما اتحادهای نامتعارفی در هر دو سوی افراطی طیف سیاسی داریم که در هیچ موردی با هم توافق ندارند و قادر به اجرای یک برنامه‌ی سیاسی نیستند. ما کامل نیستیم، همه‌ی کارها را به درستی انجام ندادیم، اما دستاوردهایی داشته‌ایم و از کشور محافظت کردیم.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه با حمله به فراخوان اریک سیوتی، رهبر حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواهان» (LR) برای پیوستن به «مجمع ملی» مارین لوپن، افزود: «از یکشنبه شب [و اعلام نتایج انتخابات پارلمان اروپا] ماسک‌ها در حال افتادن هستند.»

سه‌شنبه ۲۲ خرداد / ۱۱ ژوئن، اریک سیوتی با بیان این‌که «ما باید اتحاد کنیم و در عین حال خودمان باشیم… اتحاد با مجمع ملی و نامزدهایش»، جنجالی در صحنه‌ی سیاسی فرانسه راه انداخت.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی لوموند، پیش از این هیچ‌گاه راست سنتی هیچ‌گونه ائتلاف و توافقی با راست افراطی نداشته است و اظهارات سیوتی، که در جناح راست حزب جمهوری‌خواهان قرار دارد، این حزب را که در تقلای پیروزی بوده است «در آستانه‌ی انفجار از درون» قرار داده است. روزنامه‌ی «فایننشنال تایمز» نیز این اقدام سیوتی را ضربه‌ای به سنت ژنرال دوگُل برای محافظه‌کاران فرانسوی در زمینه‌ی همکاری‌نکردن با احزاب راست افراطی خواند.

Ad placeholder

در مقابل، مارین لوپن با ستایش اظهارات سیوتی، آن را ناشی از «انتخاب شجاعانه و حس مسئولیت‌پذیری» خواند. امانوئل مکرون اما در واکنش به اظهارات سیوتی گفت:

آیا فکر می‌کنیم که آقای سیوتی و جمهوری‌خواهان دنباله‌روی او که تا کنون می‌گفتند اکثریت حاکم بیش از حد سست و اهمال‌کار است و باید هزینه‌های عمومی دولت را مهار کنیم، قادرند با حزب مجمع ملی که هزینه‌‌ی برنامه‌هایشان برای مالیات‌دهندگان حدود ۱۰۰ میلیارد یورو در سال ارزیابی شده است، کشور را به نحوی کارآمد اداره کنند؟

از سوی دیگر، احزاب چپ‌گرا نیز برای اجرای یک لیست واحد از نامزدها برای دو دور انتخابات پارلمانی در ۱۰ تیر / ۳۰ ژوئن و ۱۷ تیر / ۷ ژوئیه، اتحادی اولیه تشکیل داده‌اند. حزب سوسیالیست، حزب کمونیست، حزب سبز و گروه «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» شب دوشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن در بیانیه‌ای اعلام کردند:

ما می‌خواهیم با اجرای برنامه‌ای برای سیاست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی جدید، جایگزینی برای امانوئل ماکرون بسازیم و با پروژه‌ی نژادپرستانه‌ی راست افراطی مبارزه کنیم.

امانوئل مکرون همچنین برخی از اولویت‌های خود را بیان کرد که شامل انجام اقدامات بیشتر برای کمک به بودجه‌ی خانوارها می‌شود. او پیشنهاد ساخت «یک پروژه‌ی جدید» را با سیاستمداران و افرادی که خود را گرفتار «تب افراط‌گرایی» نکرده‌اند، ارائه کرد.

مکرون همچنین این گمانه‌زنی را که او ممکن است قبل از پایان دوره‌اش در ۲۰۲۷ استعفا دهد «مضحک» خواند و گفت: «من به قدرت نهادهایمان باور دارم.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net