اکسیوس: بلینکن به گروه ۷ گفته است ایران و حزب‌الله احتمالاً در ساعت‌های آینده به اسرائیل حمله می‌کنند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

وب‌سایت خبری ـ تحلیلی اکسیوس آمریکا در گزارشی نوشته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، یکشنبه ۱۴ مرداد / ۴ اوت به همتایان خود در گروه ۷ گفته است که حمله ایران و حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه ۱۵ مرداد / ۵ اوت آغاز شود.

بلینکن برای هماهنگی با متحدان نزدیک ایالات متحده آمریکا و تلاش برای ایجاد فشار دیپلماتیک در آخرین لحظه بر ایران و حزب‌الله به‌منظور به حداقل رساندن اقدام تلافی‌جویانه آن‌ها علیه اسرائیل، کنفرانس تلفنی تشکیل داد. او تأکید کرد که محدود کردن تأثیر حملات آن‌ها بهترین فرصت برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه است.

ایران و متحد لبنانی‌اش حزب‌الله قول داده‌اند که به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله در بیروت توسط اسرائیل پاسخ دهند.

منابع آگاه به اکسیوس گفتند بلینکن تأکید کرده که ایالات متحده معتقد است ایران و حزب‌الله هر دو تلافی خواهند کرد اما برخلاف حمله قبلی ایران به اسرائیل مشخص نیست این انتقام به چه شکل خواهد بود. ایران در ۲۵ فروردین / ۱۳ آوریل نزدیک به ۳۵۰ فروند پهپاد و موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد و اسرائیل، ایالات متحده و متحدانشان با همکاری هم اکثر آن‌ها را رهگیری کردند.

به‌گفته این منابع، بلینکن گفته است که ایالات متحده زمان دقیق حملات را نمی‌داند، اما تأکید کرده که این حملات می‌تواند از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از روز دوشنبه ۱۵ مرداد / ۵ اوت آغاز شود.

وزیر امور خارجه آمریکا به همتایان خود گفت که ایالات متحده برای محدود کردن حملات ایران و حزب‌الله و سپس مهار پاسخ اسرائیل تا آن‌جا که ممکن است تلاش خواهد کرد تا چرخه تنش را بشکند.

بلینکن از سایر وزیران خارجه خواسته است تا برای حفظ حداکثر خویشتن‌داری، فشار دیپلماتیک بر ایران، حزب‌الله و اسرائیل تلاش کنند.

این منابع گفته‌اند که بلینکن به وزیران خارجه گروه ۷ گفته است که تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه نیز فقط برای اهداف دفاعی صورت گرفته است.

یکی از منابع اکسیوس گفت بلینکن زمانی که به وزیران خارجه در مورد مذاکرات اخیر با اسرائیل بر سر توافق برای آزادی اسیران و گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه توضیح می‌داد، ناامید به‌نظر می‌رسید.

بلینکن گفت که واشنگتن پیش از قتل اسماعیل هنیه در تهران احساس می‌کرد که به «پیشرفت در مذاکرات نزدیک است». او افزود، اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک توافق نیاز است.

وزیران خارجه گروه ۷ نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند:

ما نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش سطح تنش‌ها در خاورمیانه که تهدیدی برای شعله‌ور شدن درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه است، ابراز می‌کنیم. ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که از تداوم چرخه مخرب خشونت‌های تلافی‌جویانه خودداری کنند، تنش‌ها را کاهش دهند و به‌طور سازنده در جهت کاهش تنش‌ها تلاش کنند.

از سوی دیگر، با توجه به حمله قریب‌الوقوع ایران، دولت آمریکا بر همبستگی خود با اسرائیل تأکید کرد. پنتاگون روز دوشنبه ۱۵ مرداد / ۵ اوت اعلام کرد، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک تماس تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود از «حمایت قاطع» ایالات متحده در دفاع اسرائیل از خود تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است که آستین و گالانت همچنین درباره استقرار مجدد نیروهای آمریکایی با هدف تقویت توان دفاعی اسرائیل، حفاظت از نیروهای خود و تنش‌زدایی در منطقه گفت‌وگو کردند. آستین همچنین در مورد آتش‌بس در غزه و توافق برای آزادی اسیران و گروگان‌های باقی‌مانده در نوار غزه گفت‌وگو کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز تیم امنیت ملی خود را روز دوشنبه (به وقت محلی) به کاخ سفید فرا خواهد خواند تا در مورد آخرین تحولات خاورمیانه توضیحاتی ارائه کند. دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام کرد، بایدن همچنین می‌خواهد با ملک عبدالله پادشاه اردن صحبت کند. اردن یکی از متحدان مهم ایالات متحده در منطقه محسوب می‌شود و نقش اصلی را در تلاش‌های میانجی‌گری در مناقشه خاورمیانه ایفا می‌کند.

در همین حال، ملک عبدالله با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مورد وضعیت خاورمیانه تلفنی صحبت کرد. کاخ الیزه گفت هر دو تأکید کردند که باید از تشدید تنش نظامی در خاورمیانه «به هر قیمتی» پرهیز شود. آن‌ها از همه طرف‌ها خواستند که «به چرخه انتقام‌جویی پایان دهند، خویشتن‌داری به‌خرج دهند و مسئولیت تضمین امنیت مردم را برعهده بگیرند».

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که انتظار می‌رود ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز دوشنبه وارد اسرائیل شود تا پیش از حمله احتمالی ایران و حزب‌الله تدارکات نهایی با نیروهای دفاعی اسرائیل را هماهنگ کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه شب با یوآو گالانت و فرماندهان ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور جلسه‌ای تشکیل داد.

پس از این نشست نتانیاهو گفت:

ما مصمم هستیم که در هر جبهه و هر عرصه‌ای – دور و نزدیک – در برابر آن‌ها بایستیم. هر کسی که بخواهد به ما آسیب برساند بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

سایر کشورهای خاورمیانه نیز برای تشدید تنش‌ها آماده می‌شوند و برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنند.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، روز یکشنبه پس از تقریباً یک دهه به تهران سفر کرد. اردن نگران است که حمله موشکی و پهپادی ایران از حریم هوایی این کشور عبور کند.

در جریان حمله ۱۳ آوریل/ ۲۵ فروردین، اردن پهپادهای ایرانی را پیش از ورود به آسمان اسرائیل، رهگیری کرد و به جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی اجازه داد تا از حریم هوایی این کشور برای هدف قرار دادن پهپادها و موشک‌های کروز ایرانی استفاده کنند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه اردن، صفدی با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار و پیام ملک عبدالله دوم را به رئیس جمهوری ایران ابلاغ کرد.

صفدی پس از دیدار خود در تهران گفت:

من به اینجا نیامده‌ام تا پیامی از اسرائیل برسانم یا پیامی برای اسرائیل دریافت کنم. من به این‌جا آمده‌ام تا از تشدید تنش‌های منطقه ابراز نگرانی کنم.

اسرائیل نیروهای امنیتی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است. به گزارش شبکه تلویزیونی اسرائیلی «کانال ۱۲»، انتظار می‌رود که حملات ایران و حزب‌الله لبنان در چند جبهه انجام شود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net