برگزاری نخستین جلسه دادگاه فرزندان معاون اول قوه قضائیه در پیوند با فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های فرزندان محمد مصدق کهنمویی، معاون اول قوه قضائیه و ۲۱ نفر دیگر به اتهام‌ «تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پولشویی در پرونده‌های کلان اقتصادی» سه‌شنبه ۱۵ اسفند با حضور متهمان پرونده، وکلای آن‌ها و نماینده دادستان برگزار شد.

در این دادگاه نماینده دادستان ۶۳ صفحه از متن کیفرخواست را خواند. به‌گفته نماینده دادستان، متهمان شبکه‌ای را به‌منظور اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضائی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سوء استفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت پول می‌کردند.

نماینده دادستان، عوامل اصلی را «الف.م»، «م.م» و «ح.ی» معرفی کرد و افزود افراد دیگری نیز «مانند امین اموال نامشروع، حسابدار، صراف پوششی و… تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این شبکه» دست به اعمال مجرمانه زده‌اند. همچنین این شبکه با تشکیل یک دفتر غیرقانونی، مبالغ کلانی را به‌شکل ارز، سکه، خودرو و… از طریق معرفی چند حساب برای جلب رأی مورد نظر متهمان دریافت می‌کردند.

نماینده دادستان افزود:

بخش قابل توجهی از این مبالغ دریافتی جهت پنهان ماندن مسیر دریافت وجوه، به حساب‌های پوششی واریز شده و سپس از طریق این حساب‌ها در پروژه‌های ساخت ملک، خرید طلا و سکه، خرید دلار و اتومبیل‌های لوکس به کار گرفته شده است.

نماینده دادستان، اوج فعالیت‌های این شبکه در چهار سال گذشته را مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی محمد رستمی صفا، مالک گروه صنعتی رستمی صفا، دانست.

خواندن تمامی کیفرخواست به دلیل پایان گرفتن وقت ناقص ماند و ادامه آن به جلسه بعدی در روز چهارشنبه ۱۶ اسفند موکول شد.

محمد مصدق کهنمویی پیش از انتصاب به‌عنوان معاون اول دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، در دوران ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه به ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شد و پیش از آن نیز معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای با آغاز کار خود به‌عنوان رئیس قوه قضائیه در حکمی محمد مصدق را به سمت معاون اول خود منصوب کرد.

محمد مصدق عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران نیز است.

چهارم مهرماه سال جاری، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه خبرهای غیررسمی درباره بازداشت یکی از فرزندان محمد مصدق را تأیید کرد و وعده داد که پس از تکمیل مراحل پرونده در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در آن زمان، خبرگزاری تسنیم در روایت دیگری از دستگیری دو فرزند محمد مصدق خبر داد و نوشت که «از حدود هشت ماه پیش این پرونده با دستور رئیس قوه قضائیه» به جریان افتاده است.

روزنامه فرهیختگان هم در روایت مشابهی نوشت که هشت نفر در ارتباط با همین پرونده که با فساد گروه رستمی صفا پیوند دارد، دستگیر شده‌اند. این روزنامه نوشت متهم اصلی پرونده فردی با هویت «ح» دارای روابط صمیمی با برخی افراد رده بالا در مجموعه‌های مختلف نظام بوده است.

رسیدگی به پرونده گروه رستمی صفا که در رسانه‌های جمهوری اسلامی از آن به‌عنوان یکی از ابربدهکاران بانکی یاد می‌شود در مردادماه امسال به پایان رسید. در رأی صادره برای آن پرونده نامی از فرزندان معاون اول قوه‌ قضائیه نیامد. در کیفرخواست صادره دادستانی هم به پیوند این گروه با مقام‌های قضائی اشاره‌ای نشده بود.

ایرنا، خبرگزاری وابسته به دولت نوشت گروه رستمی صفا در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمده این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرد.

در حکم صادرشده برای متهمان این پرونده نامی از شبکه نفوذ این گروه و جریانی که مجوز‌های قانونی برای فعالیت‌ها و دریافت ارز را صادر می‌کرد نشده بود. قرار بازداشت محمد رستمی صفا به‌عنوان مدیرعامل این گروه در اسفند ۱۳۹۳ صادر شد. این پرونده براساس رأی صادره شش متهم اصلی داشت که همگی به حبس و رد مال محکوم شدند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net